تشریح طرح های حمایتی اوقاف از اشتغال خرد/ پیگیری احداث مرکز درمانی بیماران سرطانی در کرمان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: امروز بیماران سرطانی در بیمارستان شهید باهنر فضای کوچکی دارند در حالی که ۳۰ هزار متر زمین در جای بسیار مناسبی داریم تا مرکز درمانی برای استان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام علی جلالی دوشنبه (21 مهر) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت تشریح برنامه های دهه وقف ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و به ویژه شهید سرافراز واقف به تمام معنای نمونه استان کرمان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: حالا که وقف ماندگار است پس همه واقف باشیم و با توجه به ماندگاری وقف که سالیان سال اثرات، خیرات و برکات آن می ماند، ما هم خودمان واقف باشیم و هم دیگران را تشویق و ترغیب کنیم.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد موقوفات استان کرمان 8 هزار و 100 موقوفه بود، بیان کرد: در حال حاضر تعداد موقوفات استان 8 هزار و 251 موقوفه است که تعداد موقوفات افزوده شده طی یک سال اخیر جای خوشحالی دارد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: از این تعداد موقوفه، 7 هزار و 332 موقوفه متصرفی است؛ موقوفاتی که یا متولی ندارد و یا برای متولی آن ها مشکلی پیش می آید و تا زمان تعیین متولی بعدی، این ها در اختیار اداره اوقاف است و صفر تا صد را خود اوقاف انجام می دهد که عنوان متصرفی دارند و همچنین 891 موقوفه غیر متصرفی است که توسط متولیان موقوفات کار روی آن ها انجام می گیرد و همچنین 28 موقوفه در استان کرمان اشتراک التولیه هستند؛ یعنی یک متولی دارد اما به دلیلی قرار شده اوقاف هم در کنار آن ها باشد و کل تصمیم گیری ها هم با اوقاف و هم با متولی انجام می شود.

 

 

حجت الاسلام جلالی توضیح داد: هر موقوفه رقباتی دارد؛ جمع رقبات ما در استان کرمان 75 هزار و 439 رقبه است که از این تعداد 50 هزار و 834 موقوفات متصرفی و 24 هزار و 491 موقوفات غیر متصرفی و مابقی آن ها که حدود 114 موقوفه می شود، اشتراک التولیه هستند و بیشترین رقبه ای که در موقوفات داریم مربوط به مزرعه طهماسب آباد کرمان می شود که خود 14 موقوفه را در بر می گیرد و تعداد رقبات آن، بیش از 30 هزار رقبه است.

 

 

وی با بیان اینکه بحث نیات موقوفات جدید با رویکرد ها و نیازهای جدید جامعه اتفاق می افتد، اظهار کرد: هر کدام از موقوفات با نیت خیرخواهانه تشکیل شده و نیت واقفین با توجه به نیاز روز جامعه اتفاق افتاده است.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه در 4 بخش می توانیم نیات واقفین را خلاصه کنیم که در این 4 بخش بیش از 4 هزار نیت تکراری است؛ بیان کرد: اولین و یکی از عمده نیات واقفین نیات مذهبی (تعزیه خوانی، ترویج فرهنگ قرآن و روضه خوانی) است و دومین نیات، امورات خیریه است که بخشی در کمک به ایتام، درمان و کمک به تحصیل دانش آموزان بی بضاعت است و سومین نیات، نیات اجتماعی است که بیشتر در زمینه فرهنگی بوده که می توان از این ها به عنوان کمک به کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه و همچنین رفع آلام، گرفتاری ها و دردهایی که در خصوص مسائل مالی و مشکلات به نوعی متوجه افراد است، استفاده کرد و چهارمین نیات واقفین، زیارت است که یک بخشی مربوط به عتبات عالیات می شود و بخشی هم برای زیارت حضرت رضا(ع) است.

 

 

وی گفت: مهمترین نیات واقفین ما و نیتی که به عنوان نگین نیات واقفین است، تعزیه و عزاداری اباعبدالله حسین(ع) است و این نشان دهنده این است که مردم استان کرمان ولایت مدار، محب و عاشق اهل بیت هستند.

 

 

حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه در استان کرمان 218 بقعه و اماکن متبرکه وجود دارد که از این تعداد 100 بقعه و 118 اماکن متبرکه است، بیان کرد: تعدادی از بقاع شاخص کشوری و تعدادی هم شاخص استانی است و در این بقاع متبرکه، مرکز «افق» دایر کردیم که در 3 بخش اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت دارند.

 

 

وی ادامه داد: در زمینه اجتماعی عمده خدمات در بحث تهیه جهیزیه و کمک به آزادی زندانیان است و معمولاً بیشترین توجه ما به افرادی است که در اطراف امامزاده ها و نیازمند خدمات هستند.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان اظهار کرد: علت های شاخص بودن بعضی از این امامزادگان، واسطه کم آن ها در اتصال به امام معصوم(ع)، فعالیت های فرهنگی بسیار زیاد در آن بقعه، مشهور شدن آن ها و کراماتی است که مردم از آنان دیدند.

 

 

وی در ادامه گفت: رویکرد جدیدی طی یک سال گذشته در سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق افتاده و به تبع این رویکرد در استان کرمان و سایر استان ها هم ساری و جاری شد و آن اینکه در ماده 5 قانون تشکیلات و اختیارات اوقاف و امور خیریه، دستوری مبنی بر نصب امین در موقوفات متصرفی داده شده است؛ نصب امین به این صورت است که با توجه به کمبود عده در اداره اوقاف و امور خیریه( به طور مثال در چارت سازمانی ما 180 نیرو است اما ما با حدود 130 نیرو داریم این اداره را می چرخانیم و این تعداد در حجم بالای رقبات و موقوفه هایی که در استان داریم، جوابگو نیست) افرادی شایسته، دغدغه مند، توانمند، جهادی و انقلابی به عنوان امین انتخاب می شوند و هرکدام یک تا 2 موقوفه از موقوفات متصرفی را مسئولیت دارند و  صفر تا صد این موقوفه را با نظارت اوقاف انجام می دهند.

 

 

این مسئول بیان کرد: اولین اقدام در این زمینه در استان کرمان در اسفند ماه سال گذشته عملیاتی شد و اولین هیئت امنای موقوفات با نیات حوزه های علمیه در استان کرمان شکل گرفت؛ این امناء فعلاً در استان کرمان است و 3 نفری که به عنوان هیئت امناء انتخاب شدند در رأس آن نماینده ولی فقیه در استان است و نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری و بنده هستیم.

 

 

 

وی در ادامه افزود: این اقدام بسیار ارزشمند باعث شد که کل موقوفات مربوط به حوزه های علمیه شناسایی شده و در اختیار هیئت امناء قرار بگیرد و در استان کرمان هم به حول و قوه الهی با شتاب بیشتری نسبت به خیلی از استان های دیگر آغاز به کار کرده است.

 

 

 

جلالی اظهار داشت: اقدام دوم، اقدام جهت سرمایه گذاری و ارزش افزوده برای موقوفات است که در این راستا یک شرکت از محل سرمایه برخی موقوفات راه اندازی کردیم که این شرکت هم زیر مجموعه خود اوقاف است و هم در امر سرمایه گذاری کمک می دهد و یکسری کارها آغاز شده و به خصوص در سال جهش تولید به عنوان اداره اوقاف و امور خیریه وظیفه خود می دانیم در این راستا کار کنیم.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: یک بخش از کار ما در باغات پسته است؛ بعضاً از سرمایه های موقوفات، باغات پسته ای است که با نیات واقفین وقف شده که امسال نسبت به سال گذشته محصول بیشتری برداشت کردیم و دلیل آن فعالیت کارگروه های تخصصی و  تجربیات افراد در این زمینه است و طرح  ایجاد شرکت فرآوری پسته را به مرکز ارائه کردیم که با تصویب و ایجاد شرکت، محصول فرآوری خواهیم کرد.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان افزود: بخش دوم در این رابطه، 4 استخر در محل موقوفات دایر کرده که هم یک بخش کار به عنوان آبیاری و بخش دوم اینکه از همین استخرها برای پرورش آبزیان استفاده می شود و  در شهر کرمان هم به جهت اشتغالزایی و جهش تولید و کمک به اشتغال خانگی در دهه وقف فاز دوم بازارچه شهرداری کرمان که محل آن موقوفه است بهره برداری می شود که در این بازارچه فاز دوم با کمک سرمایه گذار 24 مغازه را آماده کردیم و در زمینه صنایع دستی فعال و 42 نفر به صورت مستقیم در بازارچه مشغول به کار خواهند شد.

 

 

 

وی با بیان اینکه این بازارچه دائمی خواهد بود، ادامه داد: حدود 1500 خانواده را با این بازارچه درگیر کار خواهیم کرد و تولیدات خانگی(صنایع دستی و خوراکی) به فروش می رسد و در این زمینه از مددجویان کمیته امداد استفاده خواهیم کرد و در کنار آن مراکز خدمات حوزه های علمیه هم کمک خواهند داد ضمن اینکه علاوه بر بازارچه در کرمان پیگیر راه اندازی آن در 3 شهرستان بم، سیرجان و زرند نیز هستیم.

 

 

 

حجت الاسلام جلالی در ادامه خاطر نشان کرد: در کرمان پرورشگاه دیلمقانی بخشی از کار تولیدی و آموزش را در مرکز پرورشگاه انجام می دهد و توسعه باغات(پسته و نخلستان ها) را به صورت جدی پیگیر هستیم و بخشی از کار با مشارکت با سرمایه گذاران است.

 

 

 

وی با اشاره به دهه وقف از  24 مهر و شروع برنامه های این دهه از جوار مرقد سپهبد شهید سلیمانی واقف ارزشمندی که در سال 92 بیت الزهرا کرمان را وقف کرد؛ محفل انس با قرآن، تجلیل از افرادی که طی 40 دوره در مسابقات قرآن استان رتبه آوردند، نشست تخصصی مجامع قرآنی و عزاداری مراسم پایان ماه صفر در بقاع متبرکه با حفظ پروتکل های بهداشتی، دیدار با مسئولین ارشد استان، افتتاح پروژه های عمرانی اوقاف و همایش یاوران وقف را از جمله برنامه های پیش رو اعلام کرد.

 

 

 

جلالی گفت: امسال بنا به وظیفه خود، تجلیل از کادر بهداشتی درمانی استان در دهه وقف را داریم و با توجه به اینکه امروز به نوعی بیمارستان ها نیازمند تجهیزات خاصی هستند، تعداد 8 دستگاه تنفسی به ارزش 240 میلیون تومان از محل موقوفات تأمین و تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد.

 

 

 

حجت الاسلام جلالی توضیح داد: کار دوم در دهه وقف در حوزه سلامت، غذای تبرکی است که ما با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ کردیم و با توجه به حفظ پروتکل های بهداشتی قرار شد مواد اولیه را تأمین کنیم اما در آشپزخانه خودشان طبخ شود و کار سوم در حوزه سلامت، بسته بندی هایی است که در ابتدای ماه ربیع الاول به عنوان میان وعده توزیع شد و بیش از  2 هزار بسته را به مجموعه بیمارستان  های استان کرمان تقدیم می کنیم.

 

 

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شورای مراکز خیریه را در تمام شهرستان ها تشکیل دادیم؛ درخواست داریم رسانه ها در این بخش کمک کنند تا بتوانیم تمرکزی بین کارهای مختلف ایجاد کرده و از جزیره ای بودن خارج شویم؛ به طور مثال در تأمین جهیزیه و آزادی زندانیان به طور متمرکز کار شود، خروجی بسیار خوبی خواهد داشت.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با بیان اینکه در زمان حاضر نیاز به موقافات جدید داریم، گفت: امروز بیماران سرطانی در بیمارستان شهید باهنر فضای کوچکی دارند در حالی که 30 هزار متر زمین به عنوان اولین بیمارستان مرسلین داریم و جای بسیار مناسبی است تا مرکز درمانی برای استان شود اما طی سال های گذشته نیت واقف اجرایی نشد و به مجموعه دیگری واگذار شده که به زودی به موقوفه برخواهد گشت لذا درخواست داریم در ترویج فرهنگ وقف و وقف های جدید رسانه ها کمک کنند.

 

 

وی افزود: باید نیازهای استان را ببینیم؛ در حال حاضر استان کرمان در حوزه های علم و فناوری، امنیت، درمان، کاهش آسیب های اجتماعی نیاز ضروری به وقف دارد و رسانه ها با قلم خود می توانند یاور وقف باشند.

 

 

حجت الاسلام جلالی گفت: امروز متأسفانه بعضی از دستگاه ها اراضی موقوفه در دست دارند که حق موقوفه را پرداخت نمی کنند و حتی یک سند اجاره با ما ندارند که بخشی از آن را توانستیم حل کنیم و بخش دیگری باید حل شود لذا درخواست داریم در این زمینه هم کمک کننده باشید.

 

 

کد خبر 982355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha