آب سد بارزو شیروان به زودی وارد مدار می شود

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: آب سد بارزو شیروان به زودی وارد مدار می شود.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: آب سد بارزو این شهرستان به مدت چندین روز است که به علت پاره ای تعمیرات در تاسیسات این سد از مدار مصرف شهروندان خارج شده که به زودی وارد مدار می شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: متخصصان تاسیسات این اداره ۶ نقطه نشتی را در شبکه آبیاری پایین دست این سد شناسایی کرده اند که اصلاح  آن در دستور کار قرار گرفته است.

 

خسروپناه با بیان اینکه بارندگی های اخیر موجب اختلال در برنامه کاری رفع نشتی آب شبکه آبیاری این سد شده است، عنوان کرد: پیش بینی می شود تا دو هفته دیگر انتقال آب از این سد برای شرب شهروندان شیروانی  قطع باشد که در این مدت آب چاه های عمیق جایگزین می شود.

 

وی مصرف آب شرب از سد به ازای هر نفر را  در هر شبانه روز ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر عنوان کرد و افزود: برای انجام تعمیرات بخش فنی این سد باید یک میلیارد و ۵۰۰ ریال هزینه شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی در سال جاری و کاهش ۲۵ درصدی بارندگی، برنامه مصارف و تحویل آب و مدیریت سد به صورت سخت گیرانه و جدی تاکید می شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

 

خسروپناه تصریح کرد: بارندگی های دیشب در ایستگاه سد بارزو ۹ میلی متر ثبت شده که عمدتا در پایین دست سد بوده که اینک حجم آب سد بارزو ۳۵.۳۵ میلیون مترمکعب است.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

کد خبر 982582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha