کاستن از آسیب های فضای مجازی نیازمند فرهنگ سازی و مهارت آموزی است

حجت الاسلام متقی زاده گفت: فرهنگ سازی و مهارت آموزی لازمه کاستن از آسیب های فضای مجازی به خصوص در رابطه با نسل جدید است.

حجت الاسلام «عبدالله متقی زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که بی توجهی و کم توجهی نسبت به آسیب ها و آفت های رسانه های مدرن از جمله شبکه های اجتماعی، برای فرد و جامعه خسارت بار است، اظهار داشت: البته طبعاً رسانه های نوین و فضای مجازی دارای قابلیت ها و ظرفیت های خوبی هم است اما نباید نسبت به عوارض و آفت های استفاده ناصحیح و نابجا از آن غافل بود.

 

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما افزود: ما برای این که حتی الامکان از این آسیب ها و آفت ها در امان بمانیم و کمتر دچارش بشویم به خصوص در رابطه با نسل جدیدی که بیش از دیگر نسل ها با تکنولوژی نوین مأنوس است، می بایست به مقوله فرهنگ سازی در کنار مهارت آموزی اهمیت فوق العاده ای بدهیم.


کارشناس ارشد مسایل رسانه ای همچنین گفت: جامعه ما همچون بسیاری از جوامع در دنیای کنونی در حال گذار از وضع سنتی به وضع مدرن است و به نظر می رسد به علت آن که ابزارهای زندگی مدرن همچون رسانه های جدید به یکباره وارد این جامعه شده، لذا دچار تأخر فرهنگی گشته به این معنا و مفهوم که هر چند وسایل تکنولوژیک وارد این جامعه شده اما فرهنگ استفاده صحیح از آن هنوز وارد و به خصوص نهادینه نشده است.


وی خاطرنشان کرد: همان طور که عرض کردم ما در این رابطه نیاز به کار فرهنگی و آموزشی داریم تا انشاالله به تدریج مهارت مردم و خانواده ها و به خصوص نسل جدید در مواجهه با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و دیگر گونه های رسانه های نوین افزایش یابد.


متقی زاده همچنین ابراز داشت: ما باید به کودکان و نوجوانان و جوانان جامعه خود به شکلی درست و صحیح بیاموزیم که وقت خود را بی جهت و بدون برنامه در شبکه های اجتماعی نگذرانند و تحقق این مهم البته مستلزم این است که نسل جدید با کار فرهنگی و در سایه فعالیت های آموزشی به این باور برسد که وقت و عمر انسان حقیقتاً طلا و با ارزش تر از آن است و لذا نباید این گنج بی نظیر که موهبت الهی است را بی جهت و به بطالت صرف مشاهده و حضور در هر کانال یا شبکه اجتماعی کرد.


وی افزود: اگر این وقت و عمر به درستی مدیریت نشود، علاوه بر این که انسان دچار لهو و لعب می شود، چه بسا خدای ناکرده در گرداب معصیت بیفتد، کما این که به تعبیر برخی از علما و بزرگان ما ، امروز فضای مجازی به لجنزاری متعفن تبدیل شده که باید از آفات و آسیب های آن به طور جدی برحذر بود.

کد خبر 982584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha