کشورمان رتبه سوم ذخایر قیر طبیعی را در جهان دارد/باید سعی کنیم میزان استخراج را بیشتر کنیم

شکوری با بیان اینکه کشورمان رتبه سوم ذخایر قیر طبیعی را در جهان دارد، گفت: سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار تن استخراج ”بیتومین“ داریم و باید سعی کنیم میزان استخراج را بیشتر کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، بهرام شکوری شب گذشته (سه شنبه ۲۲ مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به این که کشور ما در حوزه معدنی، غنی است، گفت: کشورمان رتبه سوم ذخایر قیر طبیعی را در جهان دارد.


رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با بیان اینکه سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار تن استخراج ”بیتومین“ داریم، افزود: باید سعی کنیم میزان استخراج را بیشتر کنیم.


وی با بیان اینکه برای فراوری و تکمیل زنجیره این ماده معدنی تا کنون کاری انجام نشده است، ادامه داد: از سال ۷۶ در استان‌هایی از جمله کرمانشاه، ایلام و لرستان، پروانه‌های بهره برداری صادر شده است، اما زیرساخت‌ها مشکل دارد.


شکوری اضافه کرد: باید بر روی جاده‌ها سرمایه گذاری شود و باید به صاحبان معادن کمک کنیم تا قیر طبیعی استخراج شده را فراوری کنند یا سرمایه گذاران را در این زمینه تشویق کنیم تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.


رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی گفت: مشکل سرمایه در گردش، تجهیز معادن، مشکل استخراج و اکتشاف علمی از جمله مشکلات است، اما در مقایسه با گذشته، شرایط بهتری را پیدا کردیم.


وی افزود: در گذشته شاید با توجه به درآمد‌های نفتی، به بخش‌های معدنی اهمیت داده نمی‌شد، اما در مورد زنجیره سنگ آهن تا فولاد و یا مس و طلا اهمیت داده شده است و شاید از این قیر طبیعی غافل شدند.

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در ادامه این برنامه درباره میزان حضور بخش خصوصی در این عرصه گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات در این بخش؛ اکتشاف و استخراج است که با بالا رفتن نرخ ارز، ورود ماشین آلات با قیمت بسیار بالایی انجام می شود که توان خرید این تجهیزات تقریباً وجود ندارد و همچنین توجیه اقتصادی هم نخواهد داشت.


وی افزود: موضوع فروش محصول نهایی هم یکی از مشکلاتی است که وزارت صمت باید حمایت کند و اگر محصولی با کیفیت نمونه خارجی تولید می شود مصرف کننده را متقاعد به استفاده از آن کند.


شکوری گفت: ما طرح جامع و همچنین استراتژی توسعه صنعتی برای این ماده معدنی در کشور نداریم و چندین بار این استراتژی نوشته شده ولی عمل نشده است .

کد خبر 982959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha