اقدامات آموزش و پرورش برای دانش آموزان کم بینا و نابینا

حسینی اقدامات آموزش و پرورش برای دانش آموزان کم بینا و نابینا را تشریح کرد و گفت:اید در تمام مدارس پارک جهت یابی داشته باشیم و امسال ۵ پارک راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «سید جواد حسینی» در نشست خبری مجازی که به مناسبت روز جهانی «عصای سفید» برگزار شد گفت: بزرگترین جامعه دوستدار، جامعه دوستدار معلول است و این مولفه ی اصلی جامعه دوستدار انسان است. باید قوانین جامع برای برابرسازی و عادلانه سازی جامعه را پیش ببریم.

 

رئیس سازمان مدارس  استثنایی کشور افزود: تعداد هشت هزار و 373 دانش آموز نابینا و کم بینا در 108 رشته  در مدارس دانش آموزان با نیاز های ویژه تحصیل می کنند.

 

وی افزود:امروز در 13 استان کشور مدرسه ویژه نابینا داریم و در 5 استان کشور مدارس شبانه روزی ویژه کم بنیایان و نابینایان وجود دارد. یک هزار و 200 معلم که 350 آنان کم بینا هستند در مدارس ما فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: تعداد 149 نفر در کنکور سراسری شرکت کردند 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و 10 نفر از آن ها رتبه زیر دو رقمی در کنکور سراسری آورده اند.

 

وی با اشاره به فعالیت ها سازمان استثنایی کشور گفت: فعالیت آموزشی، حمایتی و فعالیت های مشارکتی برون سازمانی داریم. در بخش آموزش مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشته های درسی، برگزاری کارگاه ها، تولید محتوای مجازی و تهیه اتاق های خاص ویژه نابینان داریم. در زمینه حمایتی هم اهدای عصا، عینک، تبلت و درمانی را داریم.

 

وی بیان کرد:سالانه 120 عنوان کتب درسی را به شکل بریل مناسب سازی می کنیم و امسال هم در حوزه موسیقی مناسب سازی کردیم. تولید محتوا در شبکه شاد داریم که از بهترین معلم ها برای ساخت تولید محتوا استفاده کردیم.

 

وی با بیان اینکه 137 محتوا برای دانش آموزان نابینا ایجاد شده است گفت:کلید اصلی موفقیت تعلیم و تربیت معلم با کیفیت است. 27 راهنمای معلم در آسیب دیدگان بینایی تولید و بارگذاری کردیم و 10 عنوان بسته آموزشی تهیه و در اختیار معلم ها در سراسر کشور قرار داده ایم.

 

وی افزود:توسعه رشته را متناسب با نیاز دانش آموزان و جامعه داشته ایم که می توان به رشته کامپیوتر، موسیقی، مدیریت خانواده و علوم انسانی اشاره کرد. همچنین، یک هزار معلم و والدین به خط بریل مسلط می شوند تا بتوانند ارتباط مناسب تر در جامعه داشته باشند و سه دوره آموزش خط بریل برگزار کردیم.

 

وی با اشاره به طرح نهضت توان افزایی گفت: تعداد 105 قلم وسایل توانبخشی که بیش از 70 هزار وسیله می شود، برای تمام دانش آموزان با نیاز های ویژه تهیه کردیم که در حوزه کم بینایان 33 قلم نیاز داریم. با کمبودهایی زیادی رو به رو هستیم،بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا تجهیزات را تامین کنیم واین نهضت دنبال جذب خیرین و مشارکت مردمی است.

 

وی با بیان اینکه فیلم مستند خط بریل را در حال ساخت است گفت:به امید خدا به زودی سه هزار پوستر آموزشی را تکثیر می کنیم. همچنین اپلیکیشن آشنایی با آسیب بینایی تولید و قابل نصب است.

 

رئیس سازمان مدارس استثنایی گفت:تاکنون 9 هزار قلم عصا و تبلیت و ذره بین به ارزش بالای 30 میلیارد تومان به دانش آموزان اعطا شده است.

 

وی با بیان اینکه 23 مدرسه نابینا داریم گفت: مدارس اتاق بازی دارند و دو مدرسه هم در دست احداث است. باید در تمام مدارس پارک جهت یابی داشته باشیم و امسال 5 پارک راه اندازی می شود. همچنین به اتاق تاریک و چندحسی کم بینایان نیاز داریم که باید ساخته شود.

 

 

کد خبر 983082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha