بهره مندی بیش از ۴ هزار نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی استان مرکزی

نوروزی از بهره مندی بیش از ۴ هزار نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی استان مرکزی خبر داد.

« امیر حجت نوروزی» ضمن گرامیداشت روز عصای سفید به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: رسیدگی و ارایه خدمات به افراد نابینا و کم بینا یکی از مهمترین وظایف بهزیستی است و همه مسئولان خدمات شهری و افراد جامعه در راستای کمک رسانی به این عزیزان وظیفه دارند.

 

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه روز 15 اکتبر، مصادف با 23 مهر ماه روز جهانی نابینایان است، افزود: این روز به روز عصای سفید نیز معروف است، و فرصت مناسبی برای ارایه خدمات هر چه بهتر و مطلوبتر به این عزیزان است.

 

وی با اشاره به اینکه نابینایان نیز یکی از گروه های هدف جامعه بهزیستی هستند، خاطر نشان کرد:4 هزار و 103  نابينا و كم ‌بينا در استان مرکزی تحت پوشش بهزيستي استان بوده و از خدمات این اداره کل بهره مند می شوند.

 

این مقام مسئول رسیدگی به مطالبات این عزیزان را امری ضروری دانست و بیان کرد: افراد نابینا و کم بینا به دلیل مشکلی که دارند بیش از دیگران نیازمند خدمات مطلوب شهری و بهداشتی و درمانی هستند.

 

دسترسی به امکانات بهداشتی و تردد ایمن مطالبه نابینایان

نوروزی دسترسی به امکانات بهداشتی و تردد ایمن را مهمترین مطالبه افراد نابینا و کم بینا دانست و اضافه کرد: دسترسی به امکانات بهداشتی و تردد ایمن در فضای شهر چیزی است که همگان باید از آن بهره مند باشند و نابینایان و افراد کم بینا بیش از دیگران به این خدمات نیازمند هستند.

 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر آن بحث مشارکت فعالانه معلولین در زمینه های سیاسی و اجتماعی، همچنین موضوعاتی همچون اشتغال و تهیه مسکن جزء اساسی ترین خواسته های این عزیزان است که مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

نوروزی با تاکید بر اینکه افراد معلول نیز همانند افراد عادی جامعه شهروندان این استان هستند و همه خدمات باید به گونه ای طراحی شود که تمام اقشار جامعه از جمله نابینایان از آن به راحتی بهره مند شوند گفت: در استان شاهد ارتقاء سطح توانمندیهای معلولین خصوصاً جامعه نابینا هستیم که جامعه و خانواده در زمینه ایجاد و تقویت انگیزه در این افراد نقش به سزایی دارند.

 

خرید و تامین وسایل توانبخشی برای معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه باید زمینه برای حضور نابینایان در سطح جامعه به ویژه ادارات، آسانسورها و بانک‌ها فراهم شود، اظهار کرد: فراهم شدن زمینه سبب می شود تا نابینایان از خدمات لازم بهره مند شوند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه وسایل کمک توانبخشی از جمله نیازهای اولیه افراد دارای معلولیت جهت دستیابی به حداکثر سطح بازتوانی، استقلال  فردی، حرفه‌ای و اجتماعی، تبدیل توانمندیهای بالقوه به مهارتهای بالفعل و بالابردن سطح مشارکت اجتماعی است، ادامه داد: در این راستا این معاونت  اقدام به خرید و تامین وسایل مورد نیاز ازجمله انواع ویلچر، تشک مواج، تشکچه ویلچر،انواع عصا، انواع وسایل نابینایان، سمعک  و...  جهت استفاده این عزیزان نموده است.

 

وی با اشاره به فعالیت های سازمان بهزیستی و خدمات ارایه شده به افراد جامعه بیان کرد: پایگاه های دائم در سطح استان وجود دارد که با غربالگری کودکان و سنجش بینایی این معلولیت شناخته و به درمان و پیشگیری از آن کمک می شود.

 

نوروزی در پایان به برنامه های این اداره کل به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان اشاره کرد و گفت: برنامه های این روز با توجه به گسترش ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

این مقام مسئول تقدیر از همکاران نابینا و کم بینا و نابینایان و کم بینایان شاغل در سایر دستگاههای اجرایی و برگزاری جلسه هم اندیشی با کانون و هیئت ورزشی نابینایان استان جهت بزرگداشت این روز را از جمله برنامه های این اداره کل دانست.

کد خبر 983210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha