​۷۸ درصد از موقوفات گلستان در انقلاب اسلامی وقف شده است

حجت الاسلام سلیمانی فرد گفت: ۷۸ درصد از موقوفات و ۳۳ درصد از اماکن مذهبی استان گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، حجت الاسلام «روح الله سیلمانی فرد» ظهر امروز( جمعه 25 مهر) در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه گرگان اظهار کرد: همه ما دوست داریم که از ما نامی به نکویی در تاریخ باقی بماند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان  ادامه داد: خداوند برای میل بقاء و پرهیز و دوری از فنا اسلام راهکارهایی قرار داده است و یکی از این راهکارها توجه به باقیات و صالحات است.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد افزود: یکی از مصادیق باقیات و صالحات توجه به مقوله وقف است و وقف به معنی از خود گذشتن و بخشی از مال خود را برای نیاز دیگران انفاق کردن است.

 

وی بابیان اینکه وقف از تشکیل کانون های ثروت در نزد افراد متمول جلوگیری می کند، گفت: وقف روحیه ایثارگری را در جامعه اسلامی ترویج می دهد و بسیاری از نیازهایی که در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی وجود دارد از ایثارگری واقفان تامین نیاز شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان بیان کرد: اگر روزی در جامعه ما نیاز به آبرسانی بود آب انبارهای موقوفه به وجود آمد و اگر روزی نیاز به پل و کاروانسرا بود کاروانسراهای موقفه ساخته می شد و اگر نیاز به ضرورت جامعه به تحصیل بود حوزه های علمیه و امروز دانشگاه ها و مدارس وقف شده است.

 

حجت السلام سلیمانی فرد تاکید کرد: کسی نیست که بتواند مدعی باشد با وقف سر و کار نداشته باشد، همه ما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از مواهب وقف بهره مند می شویم و جا دارد این سیره نبوی در جامعه ترویج شود.

 

وی گفت: امروز در جامعه اسلامی گرفتار ویروس منحوس کرونا هستیم و در این عرصه سلامت نیز 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند و در عرصه سلامت و دانش بسیاری از مدارس و مراکز آموزش عالی و مراکز درمانی موقوفه هستند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان بابیان اینکه بیش از 450 مرکز آموزش عالی موقوفه داریم، بیان کرد: سه هزار و 700 مکان مذهبی داریم که از این میزان یک هزار و 310 مسجد، حسینیه و تکایا  در چهار دهه گذشته و در طول انقلاب اسلامی وقف شده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی روح خودباوری در همه عرصه ها را در ملت ما بیدار کرد.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد بابیان اینکه 78 درصد از موقوفات و 33 درصد از اماکن مذهبی استان گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی وقف شده است، افزود: مردم ما در عرصه ایثارگری و وقف پیشگام هستند.

 

وی گفت: وقف در عرصه های مختلف اقتصادی، سلامتی و بهداشت گام برداشته و رویکرد جدی اوقاف تسهیلگری نسبت به مستأجران است لذا با اداره کل پست و اداره کل فناوری استانداری گلستان تفاهم نامه ای منعقد شده تا در 40 دفتر پیشخوان دولت و دفاتر پست با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از طریق فضای مجازی و این اماکن خدمات به مستأجران اوقاف ارائه شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان بیان کرد: هشت هزار و 400 موقوفه با کاربری کشاورزی در استان گلستان داریم که بیش از 6 هزار هکتار عرصه باقی و زراعی را شامل می شود و با تفاهم نامه جهاد دانشگاهی براساس نیات واقفان این موقوفات را برای کارآفرینی در اختیار جوانان قرار می دهیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد افزود: در تلاش هستیم که با تفاهم نامه ای که با استانداری منعقد شده بسیاری از اماکن موقوفات به کارگاه های اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی وقف است، گفت: در راستای ترویج وقف در امور قرآنی، فرهنگی و مذهبی اقدام شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان بابیان اینکه نیاز به توسعه متوازن در حوزه وقف داریم، بیان کرد: بیش از 30 پروژه در بافت تاریخی گرگان به منظور احیای موقوفات از تکایا و حسینیه ها و غیره با اعتبار 12 میلیارد تومان اجرا شده است.

 

کد خبر 983694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha