وقف مشارکتی، پشتوانه ای برای اقتصاد مقاومتی

وقف به عنوان سنت الهی و صدقه جاریه، علاوه بر اثرات معنوی دارای اثرات مادی است که می توان با افزایش مشارکت همه جانبه مردم، برای توسعه امور اقتصادی تلاش کرد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مکتب حیات بخش اسلام، مکتب عدل و داد است که برنامه‌های بزرگ و سازنده‌ای برای توسعه عدل و داد دارد و یکی از این سنت های حسنه، وقف  است که به عنوان صدقات جاریه  در جامعه است و اجرای دقیق آن می‌تواند علاوه بر بعد معنوی، دارای برکات و حسنات فراوانی برای واقف باشد.

 

در کنار همه اعمال نیک و خیر و احسان و نیکوکاری که انجام می شود؛ وقف به عنوان عامل ماندگاری که بعد از فوت واقف هم اثر ماندگار آن برای واقف باقی می ماند؛ بسیار مهم است و باید فرهنگ سازی مناسب در این راستا انجام شود.

وقف، یکی از مهمترین و بهترین اعمال خیرخواهانه است و افراد بسیاری علاقه مند به حضور در این عرصه هستند، اما ممکن است به دلیل عدم برخورداری از توان مالی، نتوانند به صورت فردی به انجام وقف اقدام کنند و لذا وقف مشارکتی به همت اوقاف و امور خیریه مسیر و گامی برای توسعه وقف و افزایش خیرات و مبرات در جامعه است.

 

اکنون که مشکلات اقتصادی دامن گیر جامعه و افراد مختلف شده است؛ توجه به افزایش وقف های مشارکتی در حوزه اقتصادی و رفع مشکلات این بخش مهم است و در همین راستا امکان مشارکت  آحاد مردمی که علاقمند به امر وقف این سنت حسنه هستند؛ موجب می شود که انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی و تعهد اجتماعی افزایش یافته و بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی کاهش یابد.

 

 

موقوفات مشارکتی، گامی در جهت کاهش همه جانبه آسیب اجتماعی و اقتصادی

«محمدحسین فاضلی» با تاکید بر  وقف مشارکتی و گسترش فرهنگ وقف در تمامی سطوح جامعه گفت: با افزایش وقف مشارکتی می توان ضمن تاسیس موقوفه های جدید در هدایت موثر افراد در ایجاد وقف و کاهش آسیب اجتماعی موثر است و باید در این بخش تلاش کرد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بهشهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: با توجه به مشکلات اجتماعی، فقر، نیازمندان، امور دانش بنیان، کتابخوانی، رسانه، دانش اموزان و دانشجویان، طلاق و آسیب های اجتماعی، توجه به وقف خاص و مشارکتی که با مشارکت افراد مختلف باشد؛ نیاز اصلی و مهم جامعه ماست.

 

وی افزود: وظیفه اصلی اوقاف، حفظ موقوفات گذشته، احیای موقوفات جدید و اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است که با قوت اجرایی می شود و در این راستا با تمام توان وارد عمل شده ایم.

 

فاضلی خاطر نشان کرد: موقوفات مشارکتی می تواند در حوزه های مختلف آسیب اجتماعی وارد و کمک کار مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنان که می دانیم کارهای ناپسند و ضد فرهنگی دشمن فراوان است و همواره وجود دارد و باید سنت های خوب تذکر داده شود و وقف یکی از سنت های مهم و با ارزشی است که از دوران گذشته برای ما مانده است و باید فرهنگ سازی شود.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بهشهر بیان داشت: 822 موقوفه  در شهرستان بهشهر با نیت های مختلف به ثبت رسیده است که 95 درصد نیت موقوفات برای تکریم و بزرگداشت و عزاداری سیدالشهداست  و باید در حوزه های مختلف فرهنگی، درمانی و اقتصادی برای توسعه وقف  خاص تلاش شود.

 

فاضلی افزود: شهرستان بهشهر با 822  موقوفه و  3 هزار و 574 رقبه دارای موقوفات نسبتا" بالایی است که تنوع موضوعی وقف در این منطقه متناسب با نیازهای مختلف باید دیده شود و با افزایش وقف مشارکتی تلاش برای توسعه اقتصاد مقاومتی افزایش یابد.

 

 سنت حسنه وقف در بین مردم گسترش یابد 

حجت الاسلام « محمدصادق محمدی لایینی» با اشاره به اینکه توجه به سنت حسنه  وقف باید از جنبه های مختلف کمک به رفع نیازهای افراد جامعه مورد توجه باشد؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: باید از موضوع وقف برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی استفاده شود.

امام جمعه نکا به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: بعد از انقلاب با تلاش های مختلف مسئولان، گرایش مردم به انجام وقف افزایش یافته که باید با فرهنگ سازی مناسب، نقش این سنت حسنه در بین مردم نهادینه شود.

 

وی افزود: وقف چشمه جاری برای احسان و کمک است که از سالیان دور تاکنون وجود داشته است و باید با فرهنگ سازی گسترش یابد و انفاق در راه خدا از طریق وقف در دستور کار همگانی باشد.

 

وقف، افزایش اعتماد، انسجام و تعهد اجتماعی

«مجید رضایی» هم با اعلام اینکه وقف، سنت ماندگار در جامعه و تقویت ارزش های دینی و کاهش آسیب های اجتماعی است، خاطر نشان کرد: وقف می تواند از پایه های اقتصاد مقاومتی باشد و در راستای کاهش آسیب ها در این حوزه اثرگذار باشد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد:  با فرهنگ سازی در حوزه وقف می توان به آینده و رفع فقر و تنگدستی در جامعه امیدوار بود و لذا باید فرهنگ سازی مناسب در این بخش انجام شود.

وی افزود: وقف، افزایش اعتماد، انسجام و تعهد اجتماعی است و می توان با توسعه وقف در بین گروهها و افراد جامعه این تعهد اجتماعی را افزایش داد.

 

رضایی با اعلام اینکه وقف، نشاط اجتماعی و معنوی به همراه دارد، یادآور شد: وقف دارای برکات فردی و اجتماعی فراوان است که می تواند با افزایش نشاط در جامعه، همگان را از این برکت سیراب کند.

 

به گزارش شبستان، هر عملی که برای قرب به خداوند و خدمت به بندگان خدا باشد؛ برکات فراوان به همراه دارد و وقف یکی از اعمال با برکتی است که دارای برکات بی شمار است و برکات آن مستقیم و یا غیر مستقیم به مردم می‌رسد و آحاد جامعه از آن منتفع می شوند و به بهره و سود می برسند.

 

اگر چه در دهه های گذشته اقدامات گسترده تبلیغی برای ترویج فرهنگ وقف و اقدامات عملیاتی برای ساماندهی و ثبت و اخذ سند موقوفات انجام شده است؛ اما موضوع نیازسنجی برای هدایت و جهت دهی نیت واقفان به وقف‌های خاص، همچنان از مسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد.

کد خبر 984236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha