بسیاری از اساتید حوزوی و دانشگاهی شناختی از شخصیت خواجه فضل‌الله همدانی ندارند

مرتاضی گفت: متأسفانه نه‌تنها در رابطه با مجموعه ربع رشیدی بلکه در خصوص شخصیت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی نیز کم‌لطفی بسیاری صورت گرفته است.

«علی مرتاضی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: بعد از تصویب اجرای همایش در دانشگاه و تثبیت همکاری با اداره کل اوقاف و امورخیریه استان، از طریق ایمیل و تماس تلفنی، جذب اعضای هیات و کمیته علمی را شروع کردیم و این همایش چون بین‌المللی است، تمرکز خاصی بر جذب افرادی تاریخ شناس داشتیم و تلاش کردیم افرادی را جذب کمیته علمی کنیم که ایران‌شناس باشند و در تاریخ ایران و اسلام مطالعاتی داشته باشد.

دبیر همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ادامه داد: به همین جهت از افرادی مانند فرانسیس ریشارد و هافمن و از همکاران ایشان از کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان رضایت گرفتیم تا عضو کمیته علمی این همایش شوند و در کل با احتساب اعضای خارجی و داخلی ۵۳ نفر عضو کمیته علمی این همایش شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی شخصیت بزرگ تاریخی بود؛ اما متأسفانه نه‌تنها در رابطه با مجموعه ربع رشیدی بلکه در خصوص شخصیت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی نیز کم‌لطفی بسیاری صورت گرفته است.

مرتاضی افزود: این‌که اندیشه‌های علمی این شخصیت چقدر جامع و تاثیرگذار بوده؛ مغفول مانده است. به همین دلیل متاسفانه بعضی از اساتیدی که حتی استاد تمام دانشگاه بودند و رشته‌هایشان کاملاً مرتبط با این موضوعات بود تنها به دلیل این‌که شخصیت خواجه رشید را نمی‌شناختند عضو کمیته علمی نشدند بنابراین برگزاری این همایش، برای احیای موقوفات ربع رشیدی و همچنین برای نشان دادن شخصیت علمی خواجه رشیدالدین بسیار مؤثر خواهد بود.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه دانشگاه های مختلف خارجی از جمله بامبرگ آلمان و خزر آذربایجان و دیگر مؤسسات علمی در آلمان و سایر کشورها حامیان این همایش هستند، اظهار کرد: همه این دانشگاه ها اجازه داده‌اند لوگوی شان را در پوستر همایش درج کنیم.

وی افزود: در نظر داریم پیش نشست‌های تخصصی برگزار کنیم؛ قصد داریم براساس محورهای چهارگانه‌ای که در همایش لحاظ شده است چندین پیش نشست را به صورت وبینار برگزار کنیم و هماهنگی‌های لازم با اساتید مختلف از دانشگاه های علم وصنعت، قم، کرج و هنر اسلامی به عمل آمده است که از اواخر مهر ماه پیش نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

مرتاضی در پایان صحبت های خود گفت: قصد داریم که همایش را به‌صورت حضوری برگزار کنیم اما اگر شرایط کرونایی به گونه‌ای شد که این همایش به صورت حضوری برگزار نشد به ناچار بهصورت وبینار برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به اساتیدی که در این حیطه کار کرده‌اند سفارش مقاله نیز داده ایم و همچنین سایتی خریداری شد تا اطلاعات همایش در این سایت درج شود و مقالات ارسال‌شده از طریق سایت دریافت و داوری شود و باتوجه به این‌که سایت ما دو زبانه است؛ احتمال لینک شدن سایر اساتید و ارسال مقالات از سایر کشورها نیز وجود دارد.

کد خبر 984449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha