همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز برگزار می شود

«ربع رشیدی» به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در نخستین نشست اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در تبریز اظهار داشت: موقوفه "رَبع رشیدی" تبریز جزو بزرگ‌ترین و نخستین موقوفات کشور و جهان اسلام است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان نیز زمین های وقفی دارد که با احیای این موقوفه عظیم می توانیم کمک های مالی خوبی از محل نیات این موقوفه به حوزه های علمیه، دانشکده های الهیات و علوم پزشکی انجام دهیم.

وی افزود: ربع رشیدی، باقیمانده مجتمع علمی و دانشگاهی زمان غازان خان ایلخانی است که توسط وزیر نامی ایران خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در سال ۷۰۰ هجری قمری در شمال شرق شهر تبریز ساخته شد.

آل هاشم گفت: ربع رشیدی به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اطبای ممتاز و هنرمندان ماهر از اقصی نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین المللی درآمد.

نماینده ولی فقیه در استان احیای موقوفات را از برکات انقلاب و اندیشه های بلند امام خمینی(ره) دانست و گفت: موقوفات ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین موقوفه ثبت جهانی شده است و این موقوفه علاوه بر تبریز در شهرستان‌های دیگر استان و هشت استان از جمله کرمان و رفسنجان و 6 کشور از جمله سوریه، عراق و ترکیه زمین‌های وقفی دارد.

کد خبر 982945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha