لزوم توجه به ظرفیت های کشاورزی شهرستان دهلران / تخصیص اعتبار گره گشای مشکلات بخش کشاورزی

شهرستان دهلران یکی از شهرستان های مهم استان ایلام در حوزه کشاورزی، آب خاک ونفت گاز است، شهرستانی که بیش از ۹۰درصد نفت و گاز غرب کشور را دارا می باشد اما تاکنون توسعه چندانی در بحث عمران شهری، اشتغال جوانان در این منطقه فراهم نشده است.

خبرگزاری شبستان- ایلام، مجتبی کاور: این شهرستان با داشتن 103هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور به خصوص استان ایلام است شهرستانی که سالیانه ارزش محصولات آن به بیش از 10هزار میلیارد ریال می رسد ولی نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان باعث شده که  بیشتر محصولات کشاورزی به صورت خام فروشی راهی استان های کشور و حتی کشور عراق شود که می طلبد مسئولان در این راستا چاره اندیشی کنند،  برای بررسی بیشتر موضوع گفت و گویی با فرماندار، رئیس جهاد کشاورزی و کارشناسان و کشاورزان منطقه داشته ایم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

 

فرماندار دهلران اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و دامداری در این شهرستان وجود دارد که باید با مدیریت آن علاوه بر افزایش تولید زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرد.

 

«مجید عسگری» در گفت و گو با خبرنگار ما یادآور شد: تولید سالانه بیش از ۱۶۰ هزار تن گندم، ۴۰ هزار تن ذرت، بیش از ۱۲ هزار تن کلزا و ۱۰۰ هزار تن سبزی و صیفی در شهرستان دهلران تولید می شود.

 

وی افزود: ظرفیت ها و استعدادهای موجود در شهرستان دهلران نیازمند توجه و افزایش صنایع تبدیلی است و ایجاد صنایع تبدیلی باعث جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی در شهرستان خواهد شد.

 

عسگری تصریح کرد: گندم، جو، کلزا، صیفی‌جات و سبزیجات از مهم ترین محصولات کشاورزی در سطح شهرستان است و با بازگشایی مرز چیلات قطعا می توان سطح زیر کشت را برای صادارت افزیش داد.

 

فرماندار دهلران همچنین بر ضرورت تامین نهاده های کشاورزی تاکید کرد و گفت: رفع مشکلات بیمه کشاورزان و تامین ادوات کشاورزی از جمله موضوعات مهمی است که باید در دستور کار مسئولان مرتبط باشد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران بیان کرد:  شهرستان دهلران ارای  ۱۰۳ هزار هکتار اراضی زراعی مستعد است که از این میزان ۶۷ هزار هکتار آبی و ۳۶ هکتار اراضی دیم است.

 

«عباس احمدی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، تصریح کرد: سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران تولید می شود  که ارزش ریالی آنها حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

 

وی گفت: بعد از جنگ تحمیلی اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی شهرستان صورت گرفته است ولی در 6سال گذشته بیش از 60هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به سیستم های مدرن آبیاری قطره ای و زهکشی مجهز شده اند.

 

احمدی تصریح کرد: حدود 55سال پیش کل تولید گندم در شهرستان دهلران 1500تن بوده که تنها در سال گذشته بیش از 160 هزار تن گندم توسط مراکز  خرید از کشاورزان  خریداری شده است.

 

وی گفت: تعداد 8سیلوی تمام مکانیزه با ظرفیت 220هزار تن ذخیره گندم در شهرستان وجود دارد.

 

 یک کارشناس کشاورزی نیز در این خصوص ابراز کرد: توجه و توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی در استان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

 

«هدایت افسرده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان کرد: در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی استان به خصوص در شهرستان دهلران اتفاق افتاده است ولی باید اقدامات بیشتری برای توسعه علمی و فنی کشاورزی صورت بگیرد.

 

وی گفت: باتوجه به تنوع محصولات کشاورزی و از طرفی وجود مرز مهران و در آینده چیلات دهلران مسئولان باید از الان زمینه برای برای صادرات محصولات کشاورزی در استان فراهم کنند و این امر زمانی محقق خواهد شد که صنایع تكمیلی در این حوزه در استان فراهم شود.

 

افسرده با اشاره به اینکه بیشتر محصولات تولیدی شهرستان گندم، جو، کلزا، ذرت، چغندرقند، سبزی و صیفی هستند، افزود: حدود 70 درصد محصولات کشاورزی شهرستان مازاد مصرف داخلی هستند که به استان های همجوار صادر می شوند و با بازگشایی بازاچه مرزی چیلات می توان این محصولات راه به کشور عراق صادر کرد که این امر علاوه بر ایجاد اشتغال باعث ارز آوری برای کشور خواهد شد

 

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اراضی مستعد کشاورزی در شهرستان دهلران و از طرفی تولید انواع محصولات کشاورزی، این شهزستان نیازمند توسعه کارهای کشاورزی و تحقیقاتی است و مسئولان بیاد به این مهم توجه جدی داشته باشند.

 

یک کشاورز دهلرانی نیز در این زمینه، ابراز کرد: باتوجه به استعدادهای موجود کشاورزی در شهرستان  مسئولان باید زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم کنند.

 

 «وحید خبیر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، گفت: سامانه گرمسیری که قرار شد بخشی از اراضی کشاورزی دهلران را تامین آب کند فعلا تکمیل نشده است و اگر این پروژه تکمیل شود قطعا مشکل آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی منطقه حل خواهد شد و مشکل من کشاورز نیز مرتفع می شود.

 

وی با بیان اینکه  اراضی کشاوزی خود را به صورت دیم کاشت می کند، افزود: باید  به اراضی مستعد کشاورزی شهرستان  برای افزایش سطح زیر کشت این اراضی به روش آبیاری نوین، بیش از گذشته توجه کرد چرا که بابهره گیری از شیوه های آبیاری مدرن علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب و کاهش هزینه های کشاورزی،شاهد افزایش تولید، رونق اشتغال و کشاورزی در منطقه  خواهیم بود.

 

گفتنی است شهرستان دهلران بزرگترین شهرستان استان ایلام از لحاظ وسعت و یکی از قطب‌ها و ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در ایلام است در کنار ظرفیت های کشاورزی، نفت و گاز در شهرستان دهلران، وجود مرز مشترک با کشور عراق از ظرفیت های مهم شهرستان دهلران به شمار می رود که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

 

قطعا بازگشایی مرز چیلات می تواند نقش مهمی در صادارات بسیاری از تولیدات این شهرستان به عراق دارد و باتوجه به اینکه 50درصد محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران تولید می شود می طلبد که در بحث تخصیص اعتبارات کشاورزی، توجهی بیشتری به این شهرستان شود چرا که تا کنون توزیع اعتبارات باتوجه به ظرفیت ها و استعداد های بالقوه مورد توجه چندان قرار نگرفته است.

 

 

کد خبر 984558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha