محدودیت های کرونایی از حرف تا عمل

روند صعودی شیوع بیماری کرونا در استان های مختلف کشور از جمله استان قزوین موجب شده تا در این استان شاهد محدودیت های کرونایی باشیم، محدودیت هایی که برخی از آنها تنها در حد حرف باقی مانده و غفلت مردم و مسئولان بر آن سایه افکنده است.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ روند صعودی شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز و پرخطر این بیماری در 27 استان کشور از جمله قزوین موجب شده تا در 2 تا سه هفته اخیر شاهد محدودیت های کرونایی در این استان باشیم، محدودیت هایی که برخی از آنها در حد حرف باقی مانده و بی توجهی نسبت به آن، پیامدهای خطرناک و عواقب غیرقابل جبرانی را به دنبال دارد.

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از 27 تا 28 مهر ماه 99، تعداد 4 هزار و 251 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کرونایی در کشور به 534 هزار و 631 نفر رسیده است و در این بازه زمانی 337 بیمار جان خود را از دست داده اند.

 

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در استان قزوین در 24 ساعت گذشته 56 مورد جدید ابتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند که تعداد بیماران بستری به 400 نفر رسیده است و 11 نفر هم بر اثر این بیماری فوت کرده اند.

 

با توجه به روند صعودی بیماری کرونا در استان قزوین، ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان محدودیت هایی را از هفته های گذشته در استان در قالب مصوبات این ستاد اعلام کرده است که به گفته «منوچهر حبیبی» جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان، مصوبات ستاد مقابله با کرونا در حکم قانون بوده و بخشداران با همراهی فرمانداری‌ ها و نیروی انتظامی موظف هستند با افرادی که  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، برخورد کنند و درب واحدهای صنفی متخلف در این حوزه را پلمپ کنند.

 

بر اساس اعلام ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین برگزاری تمامی تجمعات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و غیره ممنوع است، فعالیت تمامی باشگاه‌های ورزشی دارای مجوز به ازای هر ۱۰ متر مربع یک نفر و حداکثر با ۲۰ نفر ظرفیت در هر باشگاه بلامانع است، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی به صورت نوبت دهی تلفنی و حضوری انفرادی مشتریان در محل آرایشگاه با رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی تجهیزات می‌ توانند فعالیت کنند و جلسات اداری ضروری در سطح دستگاه‌ های استان با حضور اعضا حداکثر به مدت یک ساعت و ۱۵ نفر تشکیل شود.

 

موارد مذکور بخشی از محدودیت هایی کرونایی در استان قزوین است که با وجود ضرورت اجرای آن ولی همچنان غفلت نسبت به این موارد را از سوی مردم و مسئولان استانی در اجرای این مصوبات شاهد هستیم.

 

یکی از شهروندان قزوینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین با اشاره به ضرورت توجه به محدودیت های کرونایی گفت: محدودیت های کرونایی اعمال شده، خوب است ولی به شرط اینکه اجرایی شود و مردم هم نسبت به آن توجه داشته باشند.

 

زهرا صفی خانی افزود: من می دانم که در آرایشگاه ها، نباید افراد زیاد پذیرش شوند ولی متأسفانه شاهد این هستیم که در برخی از آرایشگاه ها که فضای کوچکی هم دارند، این موضوع رعایت نمی شود و تعداد زیادی از بانوان در این فضا حضور پیدا می کنند و در واقع چه فردی که صاحب آرایشگاه است و چه مراجعه کنندگان، کرونا را جدی نمی گیرند.

 

یکی دیگر از شهروندان قزوینی هم اظهار کرد: محدودیت های کرونایی اعمال شده در سطح شهر در صورتی اثرگذار است که همه نسبت به آن توجه داشته باشند چراکه وقتی عده ای این موارد را رعایت نمی کنند قطع یقین موجب گسترش این ویروس منحوس می شوند.

 

صابر حدادها افزود: برای نمونه اعلام شده است که تاکسی ها نباید بیش از سه نفر مسافر سوار کنند ولی بسیار کم هستند تاکسی هایی که این نکته را رعایت کنند و ما به عنوان مسافر هم نمی توانیم اعتراض کنیم چراکه می گویند هزینه ها افزایش یافته است و یا اینکه اگر ناراضی هستید می توانید از تاکسی استفاده نکنید.

 

وی تأکید کرد: ای کاش مسئولان در این خصوص هم نظارتی داشته باشند که رانندگان تاکسی این موضوع را رعایت کنند چراکه در تاکسی فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد در نتیجه احتمال انتقال بیماری کرونا بالا است.

 

یکی از بانوان قزوینی با اشاره به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی اصناف بیان کرد: متأسفانه در برخی از مغازه ها به ویژه در بازار قزوین پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود و مغازه داران نسبت به تجمع افراد در مغازه شان هم بی تفاوت هستند.

 

فاطمه کشاورز خاطر نشان کرد: لازم است مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند چراکه در برخی از مغازه ها و همچنین نانوایی ها، نه تنها از ماسک استفاده نمی شود بلکه فاصله گذاری اجتماعی هم وجود ندارد.

 

یکی از شهروندان قزوینی هم یادآور شد: شیوع بیماری کرونا در واقع نشان داد که هر یک از ما چقدر نسبت به سلامتی هم احساس مسئولیت می کنیم و متأسفانه کسانی که امروز بدون استفاده از ماسک در اجتماعات حاضر می شوند در واقع نسبت به سلامت خود و دیگران بی توجه هستند.

 

محمود علوی تأکید کرد: رفتن به مسافرت، حضور در اجتماعات، بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک موضوعاتی است که  شاید با کمترین زحمت قابل انجام باشد و توجه به این موارد قطع یقین سلامت همه ما را به دنبال دارد و من و خانواده ام همواره سعی کرده ایم این موارد را رعایت کرده و به دیگران هم  انجام آن را توصیه کنیم زیرا توصیه این موارد به نوعی امر به معروف محسوب می شود.

 

توجه به محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی سنگری امن در مقابله با کرونا است که قطع یقین سهل انگاری مسئولان و مردم نسبت به این مهم، قدمی به سوی این بیماری است، بیماری که سلامتی و آینده هر یک از ما را تهدید می کند و ساده انگاری آن برابر با از دست دادن نعمت حیات است.

کد خبر 985013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha