در توسعه تمدنی وقف کلید راهگشا است/  محرومیت زدایی و آسیب های اجتماعی از دریچه وقف در جامعه کاهش می یابد

صالحی با اشاره به نقش تاثیرگذار وقف در توسعه ملی و منطقه ای گفت: در توسعه تمدنی وقف کلید راهگشا است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، همایش یاوران وقف با هدف بزرگداشت و تجلیل از تلاشگران و مجاهدان عرصه وقف در دهه وقف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز 29 مهر ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

 

در این نشست، «سید عباس صالحی» با اشاره به اینکه به گفته مورخین، وقف سابقه ای در اعراب جاهلی نداشته است، گفت: با نگاه به تاریخ اسلام می بینیم که در قبل از اسلام وقف هیچ جایگاهی نداشته است و با ظهور اسلام دامنه وقف گسترش یافت به گونه ای که صحابه پیامبر(ص) هر کدام شان که از دنیا می رفتند، یک وقف از خودشان به جای گذاشته بودند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیامبر (ص) تربیت اجتماعی و اخلاقی بین مسلمانان اهتمام ویژه ای داشتند، گفت: همین موجب شده بود که صحابی آن حضرت وقف هایی از خود گذاشتند، به طوری که می بینیم امیرالمومنین (ع) به عنوان صحابی اکبر پیامبر (ص) در حوزه وقف اقدامات قابل توجه ای انجام دادند.بنابراین آنچه که در صدر اسلام به وقف جایگاه می دهد، موجب تحولات بسیار در صدر اسلام می شود.

 

صالحی با اشاره به جوهره وقف در تمدن اسلامی گفت: وقف از لحاظ ویژگی های فردی هم مهم بوده است به گونه ای که وقف با روح انسان ها کار می کند و موجب از بین رفتن صفات رذیله در مسلمانان می شود. همچنین وقف موجب می شود که صفات کریمه در انسان ها پایدار شود و انسان ها از بخل و حرص و آز و تنگ نظری دور شوند و انسان دوستی، هستی دوستی، ایثار و  بسیاری از موارد دیگر به انسان ها نزدیک شود و موجب بروز و ظهور اخلاق فاضله در انسان ها  می شود.

 

وی با اشاره به اینکه وقف علاوه بر تاثیرات فردی و روحی در انسان ها تاثیرات اجتماعی بسیاری نیز به دنبال دارد، گفت: توازن اجتماعی و تعدیل ثروت از ویژگی های مثبت وقف در بعد اجتماعی است که موجب شده است گردش اختیاری ثروت در جامعه شکل بگیرد، از طرفی محرومیت زدایی و بسیاری از آسیب های اجتماعی از دریچه وقف در جامعه کاهش می یابد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقف در ایران به کمک محرومیت زدایی آمده است و موجب همبستگی اجتماعی و نزدیک شدن قلوب به یکدیگر شده است.

 

وی با اشاره به نقش اثرگذار وقف در توسعه ملی، تمدنی و منطقه ای گفت: تمدن اسلامی با وقف رو به جلو حرکت کرده است و با نگاه به سیر تاریخ اسلام می بینیم که در پاره ای از مقاطع و دوره ها چقدر وقف صورت گرفته است.

 

صالحی تصریح کرد:  در گام دوم انقلاب باید نگاه تمدنی به وقف داشته باشیم زیرا در توسعه تمدنی وقف راهگشا است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که با زندگی اجتماعی مردم پیوند خورده است و در حوزه سلامت، محیط زیست، صرفه جویی و مصرف آب، کمک به توانمندسازی اجتماعی اقداماتی صورت گرفته، اخیرا پیرامون توسعه و ترویج فرهنگ وقف نیز مصوبه ای داشته است تا به نوعی بتوانیم یک ارتباط میان بخشی بین دستگاه های اجرایی و مردم نهاد شکل بگیرد و موضوع وقف در جامعه سرعت بیشتری پیدا کند و بتوانیم گام های اثربخشی در حوزه فرهنگسازی وقف برداریم.

 

وی با اشاره به بخش هایی از بندهایی که در مصوبه ترویج فرهنگ وقف آمده است، گفت: نیازسنجی منطقه ای و ملی موضوعی است که در این مصوبه مورد توجه قرار گرفته است چرا که هر چقدر وقف را به این موضوع نزدیک کنیم سرعت وقف شتاب می گیرد؛ ضمن اینکه تلاش کردیم در سطح منطقه ای، استانی و حتی بخشی فرصت هایی برای توسعه فرهنگ وقف بر اساس نیازسنجی انجام دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر لزوم الگودهی واقفین در جامعه تاکید کرد و گفت: جریان الگوسازی وقف می تواند کمک به توسعه کمی و کیفی وقف نماید.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این همایش از کتابخانه تخصصی وقف و از فراخوان وقف و سلامت و سند ارتقای وقف رونمایی به عمل آمد.

 

کد خبر 985197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha