۶۰۰ هزار تن شکر امسال در شرکت‌های هفتگانه نیشکر خوزستان تولید می‌شود

ناصری با بیان اینکه نیشکر خوزستان ۴۰ درصد نیاز شکر کشور را تامین می‌کند گفت: امسال ۶۰۰ هزار تن شکر در شرکت‌های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر خوزستان تولید می‌شود و در تلاش هستیم این رقم را در سال آینده به ۷۰۰ هزار تن افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدعلی ناصری» امروز(سه شنبه ۲۹ مهر) در جشن برداشت نیشکر که در شرکت کشت و صنعت دهخدا برگزار شد اظهار کرد: کشت و صنعت دهخدا در سیل فروردین ۹۸ به اندازه ارتفاع نی که سه متر است به زیر آب بود که بعد از سیلاب تا شهریور ۹۸ ما مشغول تخلیه آب بودیم و پس از بازسازی اراضی کشت آغاز شد.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار از اراضی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سیل ۹۸ به زیرآب رفت افزود: در سال های ۹۸ و ۹۹ اقدام به کشت کلیه اراضی زیرآب رفته کردیم و امروز مفتخریم در سال ۹۹ اولین اراضی به زیر کشت رفته را بعد از سیلاب ۹۸ برداشت کنیم.

 

وی تولید امسال را ۲ برابر تولید ۲ سال گذشته دانست و اضافه کرد: انتظار داریم امسال حدود ۶۰۰ هزار تن شکر در شرکت های هفت گانه کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی تولید و این رقم را در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ هزار تن شکر افزایش دهیم و با توجه به این تولید صنایع جانبی هم افزایش پیدا خواهند کرد.

 

ناصری با اشاره به تحریم‌های موجود امسال و ممنوعیت واردات محصولات غذایی به کشور تصریح کرد: وظیفه ما در نیشکر این است که جهش تولید را تحقق بخشیم و همچنین شکر موردنیاز کشور را تامین و واردات این محصول را به حداقل ممکن برسانیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر مقدار سهم خوزستان در نیشکر بیان کرد: شرکت نیشکر ملی است و ۴۰ درصد نیاز شکر کل کشور را تامین می‌کند اما نیاز استان در سال های گذشته حدود ۴۰ هزار تن شکر است که از شرکت های گروه کارون، هفته تپه و نیشکر و صنایع جانبی تامین می شود.

 

مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی خاطر نشان کرد: سهم ما بر اساس مصوبه استانداری سه هزار تن برای استان است که ما آن را تامین و مشکلی برای تامین نیاز استان نداریم.

 

۸۰ درصد نیاز الکل کشور در نیشکر خوزستان تامین می‌شود

وی در خصوص محصولات جانبی نیشکر که قابل اهمیت است عنوان کرد: الکل در این شرکت حدود ۳۶ میلیون لیتر در سال تولید می‌شود که تقریبا ۸۰ درصد نیاز الکل و الکل طبی کشور را تامین می‌کند؛ مورد بعدی ام دی اف است که این شرکت ۱۰۰ هزار تن یا معادل ۱۳۲ هزار مترمکعب و حدود ۹۰۰ هزار ورق ام دی اف را تولید می‌کند.

 

ناصری دیگر محصولات جانبی را خوراک دام عنوان کرد و ادامه داد: ۴۰ هزار تن تولید خوراک دام داریم که در اختیار دامپروری ها قرار می‌گیرند و دامپروری شرکت هم از آن استفاده می‌کند؛ سایر محصولات مانند لوله، گونی و ... است که نیازهای شرکت را با آن تامین می‌کنیم.

 

وی در ادامه، کشت نیشکر در شرکت های هفت گانه را در سال ۹۸، ۲۲هزار و ۶۲۱ هکتار دانست و ابراز کرد: در سال ۹۹ این کشت ۱۶هزار و ۵۸۰ هکتار است، البته تقریبا ظرفیت کشت ۱۲ هزار هکتار بوده که در هفت کشت و صنعت امسال یک و نیم برابر انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین کشت مربوط کشت وصنعت دهخدا با پنج هزار و ۷۰۰ هزار هکتار است اظهار کرد: امسال کشت و صنعت سلمان که از واحدهای آسیب دیده در سیل است با سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت بیشترین کشت را بین شرکت های هفت گانه دارد.

 

نبود تقاضا برای وجود ۵۰۰ تن شکر بسته بندی در انبارها

وی افزود: علاوه بر کشت نیشکر، کشت محصولات دیگر مانند کلزا، گندم و آفتابگردان را در برنامه داریم تا علاوه بر تامین گندم مورد نیاز کشور، دانه های روغنی وارداتی را تا حد امکان کشت و برای کشورهای فناوری تولید روغن تامین کنیم.

 

ناصری با بیان اینکه ما کارخانه های بسته بندی شکر در بسته های ۹۰۰ گرمی، ۲هزار و ۷۰۰ گرمی و ۹ کیلویی در کشت و صنعت ها آماده هستند تا باتوجه به نیاز استان به شکل بسته بندی تقدیم بازار کنند گفت: این بسته بندی ها برای کنترل قیمت و قیمت مصوب دولت است که قیمت شکر کیلویی ۶ هزار و ۳۰۰ تومان مطابق بخش نامه وزارت صمت است؛ اکنون در انبارها ۵۰۰ تن شکر بسته بندی موجود است اما تقاضایی برای آن وجود ندارد.

 

وی تعداد کارگران و کارکنان دائمی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را حدود ۱۹ هزار بیان کرد و یاد آور شد: در کنار آنها بیش از ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم داریم؛ هر سال حدود یک هزار نفر از کارگران فصلی برای هر کشت و صنعت در کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شوند‌.

 

کد خبر 985254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha