شبکه استادان مهدی‌یاور ایجاد می‌شود/ همکاری با بسیج اساتید در راه‌اندازی اندیشکده مهدویت و آینده‌پژوهی

حجت‌الاسلام بهروزی‌لک با تشریح فعالیت‌ کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی، گفت: ایجاد شبکه استادان مهدی‌یاور با همکاری مسجد جمکران، آستان قدس رضوی(ع) و حضرت معصومه(س) و ایجاد اندیشکده آینده‌پژوهی با همکاری بسیج اساتید را در دست داریم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به منظور اطلاع از فعالیت های کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «غلامرضا بهروزی لک»، استاد حوزه و دانشگاه و مسئول این کارگروه گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
 
 
حجت الاسلام بهروزی لک اظهار کرد: بر اساس توصیه های مقام معظم رهبری و با پیگیری مراکز مهدوی حوزه علمیه قم، چند سالی است ستادی جهت هماهنگی فعالیت های مهدوی در کشور تشکیل شده و چندین کارگروه ذیل آن فعالیت می کنند که یکی از آنها کارگروه دانشگاهیان است. این کارگروه ماموریت دارد فعالیت های مهدوی را در دانشگاه ها و در بخش های دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه ها هماهنگ و هم‌افزا کند.
 
 
رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور ادامه داد: با توجه به حضور نخبگان علمی در مراکز دانشگاهی و نقش مهم آنان به عنوان افسران جنگ نرم و موتور محرکه پیشرفت، در کارگروه تلاش داریم آرمان مهدویت و ولایت عظمای مهدوی را عمیق تر بشناسانیم و در راستای تحقق آرمان های مهدوی حرکت کنیم.  در این مسیر نیز با همراهی و مساعدت های حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و معاون آموزشی و فرهنگی این نهاد و بویژه حجت الاسلام والمسلمین محمدنژاد، رییس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است، که جای تقدیر دارد.
 
 
حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به جایگاه مهم و کلیدی استادان در این عرصه، بیان کرد: استادان دانشگاهی به دلیل آنکه قلب علمی دانشگاه را تشکیل می دهند و محور علمی محسوب می شوند، هر گونه فعالیت فرهنگی آنها موجب تسری آن فرهنگ و برنامه به سراسر کالبد دانشگاه ها می شود از این رو، کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی، علاوه بر دانشجویان، استادان را در دستور کار و اولویت اصلی قرار داده است.
 
 
وی با بیان اینکه کانون های دانشجویی مهدویت بیش از 20 سال سابقه فعالیت دارند، گفت: فعالیت استادان در این عرصه بیشتر در قالب نشست های علمی انجام می شد اما متاسفانه انسجام لازم را نداشت. از این رو، در کارگروه تلاش کردیم در سال های اخیر به فعالیت های مهدوی استادان انسجام بدهیم که برگزاری نشست های علمی و دوره های دانش افزایی مهدوی را برای این هدف در دستور کار داریم.
 
 
حجت الاسلام بهروزی لک تاکید کرد: یکی از عرصه های اصلی فعالیت های مهدوی استادان در دانشگاه ها، برگزاری هم اندیشی های مهدوی است که فرصت گفتگو در عرصه علمی مهدویت را برای آنها فراهم می کند. از این رو، از اواخر دهه 80 مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، فعال شد که دستاوردهایی داشته و اخیرا با همکاری نهاد تلاش شده مهدویت در فعالیت های علمی استادان و نخبگان دانشگاهی در جایگاهی ارزشمند قرار بگیرد.
 
 
این استاد حوزه و دانشگاه درباره رهاورد این همکاری ها، ابراز کرد: نتیجه آنکه اولاً ما نسبت به معرفی استادان مهدویت در برگزاری هم اندیشی ها همکاری کرده ایم و ثانیاً چندین دوره دانش افزایی مهدویت در قرآن کریم از جانب مرکز هم اندیشی نخبگان و استادان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. برای پیگیری این مهم در مرکز هم اندیشی کارگروه تخصصی قرآن و عترت(ع) با تاکید ویژه بر مهدویت شکل گرفته که تا کنون 10 جلسه برگزار کرده است.
 
 
وی اضافه کرد: علاوه بر این، یکی از اهداف کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور تعریف دوره های مهدویت برای استادان در قالب آموزش های ضبط شده و حضوری و آنلاین است. سرفصل های این دوره ها آماده شده و انتظار می رود ظرفیتی باشد که استادان از این دوره ها بهره مند شوند.
 
 
بهروزی لک در ادامه ابراز کرد: همچنین، تقویت مباحث مهدویت در دروس دانشگاهی را هم پیگیری کرده ایم که بخش تدوین متون درسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دانشگاه معارف در این باره مساعدت هایی داشته اند و امید است در درس اندیشه اسلامی 2 دانشگاه ها با حفظ محورهای اصلی مصوب، درسنامه ای با رویکرد مهدوی تدوین شود تا دانشجویان علاقمند در دروس معارف اسلامی، درس اندیشه اسلامی 2 را با رویکرد مهدوی بگذرانند.
 
 
حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به ضرورت پشتیبانی علمی از فعالیت های مهدوی در دانشگاه ها، ابراز کرد: در این راستا طرح «استادان مهدی‌یاور» را نیز طراحی کرده ایم تا از ظرفیت علمی استادان دانشگاه به ویژه در عرصه های علمی، اجتماعی و مشاوره ای بهره بگیریم. در این راستا با همکاری معاونت فرهنگی تولیت مسجد مقدس جمکران و با آستان های مقدس امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هم ارتباط گرفته ایم تا بتوانیم شبکه استادان مهدی‌یاور را فعال کنیم.
 
 
این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: از عرصه های دیگر فعالیت کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی، تعامل و پیگیری فعالیت های مهدوی استادان بسیجی و بسیج اساتید دانشگاه ها است که دکتر زارعی، رئیس سازمان بسیج استادان در این باره بسیار کمک کرده اند و امید است طرح اندیشکده مهدویت و آینده پژوهی را با کمک آنها به ثمر برسانیم.
 
 
کد خبر 985777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha