فرودگاه شهر اولین ها در مسیر توسعه و پیشرفت

طرح توسعه فرودگاه بین المللی آبادان از سال ۹۲ با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت فرودگاه های کشور و سازمان منطقه آزاد اروند به مرحله اجرا درآمد و طی روزهای آینده ترمینال جدید این فرودگاه به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

خبرگزاری شبستان_ منطقه آزاد اروند، اسماعیل آریانیا: فرودگاه بین‌المللی مرحوم آیت‌الله جمی (ره) آبادان جزء اولین فرودگاه های ایران به شمار می رود که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران (انگلیسی ها) با توجه به وجود پالایشگاه در این شهر مرزی ساخته شد و در نیمه دوم سال 1328 فعالیت خود را آغاز کرد تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان صورت می پذیرفت و اکنون فرودگاهی همگانی است که با کد یاتا ABD در جهان شناخته می شود.

 

با رونق گرفتن شهرستان های آبادان و خرمشهر فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در سال 1346 در زمینی به مساحت حدود 66/372 هکتار احداث شد و توسعه یافت و سه سال بعد نیز از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.

 

در سال 2016 میلادی 6 هزار و 744 هواپیما در این فرودگاه نشست و برخاست داشت و بیش از پنج میلیون و 681 هزار کیلوگرم بار و بیش از 644 هزار نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند. همچنین برخی منابع آمریکایی ها را سازنده این فرودگاه آبادان معرفی کردند اما این تصور اشتباه است چراکه نیروهای انگلیسی بلافاصله پس از حضور در آبادان این فرودگاه را بنا داشتند.

 

فرودگاه بین المللی آبادان در دوران جنگ جهانی دوم از اهمیت بسیاری برخوردار بود و عکس هایی از آن زمان در آرشیو سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور روسیه و همچنین در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا وجود دارد.

 

کویت ایرویز، کی‌ال‌ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوییس ایرویز، ایر فرانس، اسکاندیناوی ایر، آلایتالیای ایتالیا، ایر ایندیا از شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست داشتند.

 

فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرار گرفتن در دالان هوایی بین‌المللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کیترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود و هم ‌اکنون نیز این فرودگاه با دالان‌های هوایی بین‌المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش فاصله ندارد و به‌طور مداوم پروازهای بین‌المللی از فراز آن عبور می‌کنند.

 

گنجایش هشت فروند هواپیمای پهن پیکر به ‌طور هم ‌زمان در رمپ مسافری از دیگر ظرفیت ها و پتانسیل این فرودگاه است و از آنجایی که با استانداردهای جهانی ساخته شده‌ حتی دارای ظرفیت پذیرش هواپیماهای قول پیکر مانند بوئینگ 747 و ایرباس 340 و حتی بزرگتر از آنهاست.

 

دسترسی به دو بندر تجاری آبادان و خرمشهر، راه آهن خرمشهر در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر و دو بزرگراه به سمت اهواز و بندر ماهشهر، موقعیت مناسبی برای ایجاد کارگو ترمینال را برای این فرودگاه فراهم کرده که از نظر موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه می‌ تواند بزرگ ترین و فعال ترین کارگو ترمینال کشور را داشته باشد چرا که منطقه آزاد اروند و استان خوزستان کالاهای تجاری به خصوص فرآورده‌های شیلاتی، صیفی‌جات، سبزیجات، علوفه، دامی و صنعتی زیادی دارد که کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از آنها می ‌کنند.

 

همچنین با توجه به ورود و خروج اتباع کشورهای خارجی به منطقه آزاد اروند بدون روادید، مردم عراق در استان‌های جنوبی برای سفر به کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها می‌توانند از فرودگاه آبادان که حداکثر 300 کیلومتر با آنها فاصله دارد، استفاده کنند.

 

علاوه بر آن نیز می‌توان با تنظیم برنامه‌های پروازی همانند پیش از انقلاب شاهد حضور مسافران و پروازهای بیشتر از کشورهای کویت، بحرین، قطر و امارات بود چرا که در این صورت ایرانیان مقیم آن کشورها اعم از کارمند و کارگر با سهولت بیشتری می‌توانند از طریق فرودگاه آبادان تردد کنند و این روند قطعا باعث رشد بیشتر تجاری و اقتصادی فرودگاه بین‌المللی آبادان و استان خوزستان می شود.

 

همچنین با فعالیت و راه اندازی کترینگ فرودگاه و ایستگاه سوخت گیری هواپیماهای خارجی که درآمدزایی بسیار خوبی را در گذشته برای این فرودگاه به ارمغان داشت می تواند مجدد درآمد خوب و پایداری را از آن خود کند.

 

طرح توسعه ای فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان از سال 92 با مشارکت 50 درصدی سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه های کشور با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال کلید خورد به طوری که اکنون طرح های عمرانی و توسعه ای این فرودگاه با پیشرفت بسیار چشم گیری روبه رو بوده است.

 

با تغییر مدیریت این فرودگاه طی یک سال گذشته و با حمایت های بسیار زیاد وزیر راه و شهرسازی و همچنین مساعدت مدیرعامل شرکت های فرودگاهی کشور پیشرفت قابل توجهی از جمله کاشت 500 نفر اصله درخت نخل، بیش از یک هزار نهال، گازرسانی منازل، آسفالت محوطه فرودگاهی، توسعه 12 هکتار فضای سبز، ایجاد زیرساخت فیبر نوری، جمع آوری و بهسازی کانال دفع آب های سطحی، احداث سر درب ورودی فرودگاه، رنگ آمیزی جداول، احداث ساختمان وی آی پی و سی آی پی و دیگر اقدامات مناسب در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان مشاهد کرد.

 

همچنین ترمینال قدیم این فرودگاه طی یکسال گذشته با فعالیت شبانه روزی مدیریت جدید با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی در حال بازسازی و نوسازی کامل است که به زودی از آن نیز بهره برداری می شود.

 

ترمینال جدید فرودگاه بین المللی آبادان به زودی افتتاح می شود

«پروانه سهرابی» در این باره در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند اظهار می کند: بر اساس اقدامات و فعالیت های گسترده صورت گرفته در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی (ره) آبادان خبرهای بسیار خوبی پس از دریافت مجوزها و موافقت ها که نویدبخش توسعه اقتصادی این فرودگاه است به سمع و نظر شهروندان منطقه آزاد اروند خواهد رسید.

 

مدیر فرودگاه بین المللی مرحوم آیت الله جمی (ره) آبادان می افزاید: برنامه بسیار خوبی برای راه اندازی کارگو در این فرودگاه داریم که در خاورمیانه حرف اول را بزند تا 70 درصد صادرات کل کشور از طریق خوزستان و این فرودگاه صورت پذیرد.

 

وی اضافه می کند: در این شرایط سخت و تحریم های ظالمانه توانستیم دو دستگاه دیزل ژنراتور برای افزایش قدرت برق این فرودگاه در ترمینال جدید تهیه و نصب کنیم. دو دستگاه هم از قبل در ترمینال قدیم موجود داریم که اکنون در حال استفاده از آنها نیز هستیم.

 

سهرابی از پیشرفت فیزیکی 98 درصدی ترمینال جدید فرودگاه آبادان خبر می دهد و یاد آور می شود: با پیگیری های صورت گرفته ترمینال جدید فرودگاه آبادان با زیربنایی به مساحت هفت هزار و 200 مترمربع پیشرفت فیزیکی 98 درصدی را به همراه داشته که طی روزهای آینده این ترمینال جدید و استراتژیک با حضور مسئولان کشوری، استانی و منطقه ای افتتاح و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

 

کد خبر 985941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha