تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل در مازندران/اجرای ۲۹۰برنامه در هفته پدافند غیرعامل

حسن نژاد بابیان اینکه هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل ۲۹۰ برنامه در استان مازندران اجرا می‌شود،گفت: بخشی از برنامه‌های مجازی و بخشی حضوری است و با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌های حضوری در چهارچوب رعایت پروتکل‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «حسین حسن نژاد» امروز(3آبان) در نشست خبری پدافند غیرعامل مازندران که در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: از اوایل دهه هشتاد، مقام معظم رهبری با توجه به حساسیت امر روز هشتم آبان ماه را با عنوان روز پدافند غیرعامل نام‌گذاری کردند لذا شایسته است در همین ایام شناخت مناسبی از پدافند غیرعامل در مردم شکل بگیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران افزود: در این حوزه اگر بخواهیم عنوان درست‌تری به کار ببریم بحث پایداری منابع مدنظر است، برای شکل‌گیری منابع هزینه‌های گزافی را تعبیه می‌کنیم و دنبال، بهره‌وری درست از این منابع هستیم تا در مواقع بحران این منابع بتوانند نقش اساسی خود را برای ارائه خدمت حفظ کنند.

 

حسن نژاد تصریح کرد: طبیعی است که  برنامه را در چهارچوب تهدیدات تنظیم کنیم، تهدیداتی که در جامعه داریم در حوزه‌های اقتصادی، سایبری، زیستی و... است، نکته مهم این‌که در راهبردمان در این حوزه به‌گونه‌ای عمل کنیم که امکان بهره‌گیری از این منابع در بحران‌ها برای ما فراهم باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید در مکان گزینی دقت نظر داشته باشیم از جهت پراکندگی و تقسیم جغرافیایی هم مدنظر است، اگر در کشور منابعی را در حوزه تأمین منابع غذایی داریم با این بحث که اگر در یک نقطه‌ای اتفاقی بیفتد باید در حوزه جغرافیایی کشور به‌صورت پراکنده البته با نگاه برنامه‌ریزی نسبت به استقرار منابع اقدام کنیم.

 

حسن نژاد اضافه کرد: این اقدامات باید به‌گونه‌ای باشد که فرصت ابتکار عمل برای مدیریت بحران را فراهم کند، مهم این است که در زمان بحران چه‌کار کنیم، قبل از ورود به عرصه بحران به چه شکل اقدام کنیم که در زمان بحران امکان تداوم خدمت و تولید در کشور فراهم شود باید روی مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل تمرکز کنیم.

 

وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه سازمان پدافند غیرعامل سازمان‌دهی طراحی و هدایت برنامه‌های این سازمان در کشور است، تا امکان استفاده از منابع در مقابل با تهدیدات فراهم شود، در حوزه هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی ممکن است مشکل داشته باشیم.

 

حسن نژاد بیان کرد: باهدف ارتقای آمادگی دستگاه اجرایی برای تداوم خدمت باید با مجموعه پدافند زیستی در حالت قبل بحران و شکل‌گیری بعد از بحران دفاع کنیم، باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا امکان بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها فراهم شود که گاهی اوقات غفلت داریم!

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران گفت:  توجه به زیست اجتماعی و حفظ انسان و محیط‌زیست و طبیعت باید صورت بگیرد، در این حوزه باید فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد، نکته مهم بحث فرهنگ‌سازی است دارا بودن ذهنیت روشن و شفاف و درست از مجموعه پدافند غیرعامل و نهادینه کردن در همه نهادها اهمیت دارد کل عرصه سرزمینی کشور در حوزه بحران می‌تواند مخاطره باشد.

 

حسن نژاد تأکید کرد: در مجموعه پدافند غیرعامل در استان‌ها و کشور نباید تصور کنیم که با یک فعالیت بخشی مواجه هستیم بلکه غیر بخشی است، خودمان عمل‌کننده نیستیم، دیده‌بان ناظر هستیم، اغنا کردن و مهم‌تر آشنا کردن همه نهادهای عمومی دولتی و مردمی با پدیده پدافند غیرعامل نقش اساسی برای ایجاد پایداری منابع در کشور خواهد داشت.

 

وی یادآور شد: پدافند غیرعامل در شرایط غیر بحرانی در افزایش بهره‌وری به ما کمک می‌کند، اگر یک سازه بتواند کاهش هزینه داشته باشد افرایش میزان رضایت عمومی را به دنبال دارد، همه منابع و امکانات استان باید به‌درستی مورد شناسایی و ارزیابی و تحلیل قرارگرفته شود، نوع ارتباط سازه‌ها باهم و ارتباطی که یک سازه می‌تواند در پایداری داشته باشد.

 

حسن نژاد اعلام کرد: در مازندران شکل‌گیری طرح جامع پدافند استان استارت خورد، در اواخر سال گذشته در مجموعه شورای پدافند استان این طرح به تصویب رسید و در شهریورماه سال جاری این طرح به تصویب سازمان پدافند غیرعامل به استان ابلاغ شد، ما در استان بر طبق گزارش‌های افراد یا کارگروه‌های خاص نمی‌پردازیم در چهارچوب طرح جامع عمل می‌کنیم.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با اشاره به لزوم ایجاد کارگروه نظارت بر سند جامع این طرح و میزان انطباق چهارچوب‌های طراحی‌شده این سند، گفت:  برای سال جاری در مازندران ۲۹۰ برنامه برای پدافند غیرعامل تدوین شد با توجه به شرایط کرونایی برنامه‌های حضوری در چهارچوب رعایت پروتکل‌ها باشد.

 

حسن نژاد اذعان کرد: خود کرونا یک تهدید زیستی است برنامه با جهت‌گیری فضای مجازی یک راهبرد برای استفاده از امکانات موجود در شرایط تهدیدی است مراقب تصمیمات باشیم تا مخاطره ایجاد نکرده و به افزایش بهره‌وری کمک کنیم.

 

وی افزود: مجموعه نام‌گذاری روزهای این هفته نشان‌دهنده نهادینه‌سازی و مصونیت سازی است، پایداری افزایش تاب‌آوری اجتماعی را می‌توانیم فراهم کنیم.

کد خبر 986282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha