نقش مصلح در مسئولیت های اجتماعی/باید زمینه سازان ظهور تربیت کنیم

حجت الاسلام محمدیان گفت: باید زمینه سازان ظهور حضرت باشیم و همانگونه که امام زمان یک نگاه جهانی به اصلاح امور دارد ما هم نگاه جهانی به این ظهور داشته باشیم مانند شهدا، امام شهدا و حاج قاسم سلیمانی....

خبرگزاری شبستان - گیلان، در همه اقوام و ملل آمده است که یک نفر به‌عنوان مصلح و منجی بشریت می‌آید، هر مذهبی معتقد به کسی به‌عنوان منجی است و در این میان مسیحیان حضرت عیسی را منجی خود می‌دانند.

اما شیعه اعتقاد دارد منجی عالم بشریت که انسانیت را نجات می‌دهد و به کمال می‌رساند حضرت ولیعصر(عج) است. در عالم تشیع که اعتقاد راسخ به ظهور ایشان دارد کسی از زمان درست آن اطلاع ندارد؛ اما در اسلام و مذهب شیعه سفارش شده است که همگان برای چنین روزی باید انتظار بکشند و روایت است که "افضل‌الاعمال انتظار الفرج"، بهترین عمل این است که انسان منتظر چنین روزی یعنی فرج امام عصر (عج) باشد.

اما منتظر واقعی کیست و زمینه سازی برای انتظار چگونه است را در گفت و گویی با حجت الاسلام «محمد محمدیان» امام جمعه سنگر دنبال کردیم؛

*برای زمینه سازی ظهور چه مسئولیت هایی باید انجام شود؟
_ بعضی از وظایف ما مسئولیت های اجتماعی هستند و چه بسا خداوند مسئولیت‌ها را جزء ثواب های ما قرار می دهد و یک نگاه خاص نسبت به آن در عرصه اجتماع دارد.
برای عبادت های فردی ما در روایات ثواب های فراوانی شمرده شده است ولی وقتی که بحث اجتماع و مسئولیت های اجتماعی مطرح می شود و عبادت هایی که جنبه اجتماعی دارند می‌بینیم که وقتی به روایات ورود می‌کنیم ثواب های آن اصلاً با عبادت های فردی قابل قیاس نیست.
در نزد خداوند مسئولیت های اجتماعی، عبادات ما و تعظیم شعائر الهی دارای یک جایگاه و منزلت خاصی است.

*با توجه به سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) ایشان چه زمینه سازی برای ظهور انجام دادند؟
_ ۶سال حکومت امام حسن عسکری(ع) کوتاهترین دوران امامت نسبت به ائمه دیگر بود که در محیطی نظامی محصور بود. یکی از ویژگی این امام این بود که با همه آن شرایط سخت توانست یکی از وظایف اجتماعی خود یعنی زمینه سازی برای حضور منجی آخرالزمان را انجام دهد.
 این نشان می‌دهد که هر چقدر در بند محصور باشی باز نسبت به امام زمان خود مسئولیت داری و باید وظیفه شناس باشیم.

* تغییر زمان حضور و زمان غیبت برای شیعیان چگونه گذشت؟
_ زمان امام حسن عسگری(ع) زمان از اصل حضور به اصل غیبت است. این زمان خاصی برای شیعه بود چون تا قبل از این شیعیان، محبین و ارادتمندان اهل بیت را می‌دیدند و مشاهده می‌کردند و اگر سوالی داشتند راه ارتباط وجود داشت اما در زمان غیبت چنین اتفاقی نمی‌افتاد و برای این غیبت باید زمینه سازی و بستر آماده می شد.

* معرفی نواب به مردم و این زنجیره چگونه فراهم شد؟
_ تشکیل زنجیره وکالت از زمان امام هادی(ع)، پدر امام حسن عسکری شکل گرفت و از زمان امام عسکری(ع) بروز کرد.
 امام عسکری بعد از اینکه امام زمان را به قمی معرفی کردند فرمودند«کسی در دوران غیبت از هلاکت نجات پیدا نخواهد کرد مگر اینکه ۲ امر را مد نظر داشته باشد یکی خداوند و دیگری امامت امام زمان و تعجیل در فرج او را استوار و موفق بداند»


*در زمان حال با توجه به تبلیغات دشمن این زمینه سازی چگونه است؟
_اکنون تبلیغات دشمن و یا سست بودن ایمان و اعتقادها را می بینیم که به منجی آخرالزمان حتی کسانی را که شناسنامه‌ای شیعه زاده هستند متزلزل کرده است.
باید گفت گم شدگان درگاه خداوند کسانی هستند که امام زمانشان را نشناسند.


*چرا برای این انتظار آنطور که شایسته است کار فرهنگی انجام نمی شود؟
_ در واقع عملی بالاتر از این نیست که مردم را با امام زمان آشنا کنیم، این دغدغه کار فرهنگی است.
ما خیلی درگیر سخت افزارها هستیم که گسترشش بدهیم، مساجد و حسینیه ها می سازیم ولی تا حالا خیلی کم باقیات صالحات فرهنگی را تبلیغ کرده ایم.


* آیا نقش آموزش ها در اینجا کم رنگ بوده است؟
_باید تاسف خورد در نظام حوزوی ما و نظام آموزشی ما چه در آموزش و پرورش و چه حوزه های علمیه و دانشگاه ها چنین دغدغه ای خصوصا نسبت به نسل جوان و نوجوان خیلی کم و به ندرت دیده می شود.
اصحاب امام زمان(عج) جوانان هستند و اهمیت دارد چه نسبت به نسل جوان و نوجوان توجه داشته باشید، ولی متاسفانه در سیستم آموزشی ما خیلی دغدغه ندارند.

* چه اندازه دعا برای فرج تاثیر دارد و چگونه باید این دعا را انجام داد؟
_ بله بسیار، نجات از هلاکت، دعا برای فرج امام زمان است. اگر این کار جلوه عملی نداشته باشد بی ثمر است و اجابتی در آن نیست.
اگر اعتقاد داشته باشیم باید پشت این اعتقاد، اعتماد نیز باشد و مهمترین محور جبهه عملی برای دعای فرج زمینه سازی ظهور حضرت است.

*چگونه زمینه ساز باشیم؟
_ ما باید زمینه سازان ظهور حضرت باشیم و همانگونه که امام زمان یک نگاه جهانی به اصلاح امور دارد ما هم باید یک نگاه جهانی به این ظهور داشته باشیم. این انقلاب معماری مانند حضرت امام خمینی(ره) داشت که برای وی حدود مرزی خاکی ما فقط ایران نبود بلکه هدفش فرا مرزی بود و از این رو وقتی آمد فرمود «هر جای دنیا اگر صدای مظلومی بلند شود ما آنجا هستیم و او را یاری خواهیم کرد».
 امام خمینی(ره) چنین نگاه جهانی داشتند و از طرفی ثمره عملی دعای فرج باید این باشد که ما باید نسلی را تربیت کنیم که اگر قرار است زمینه ساز ظهور حضرت باشد باید در عین آنکه صالح است مصلح هم باشد.

* به صالح و مصلح بودن در امر انتظار بسیار تاکید شده است، نظر شما چیست؟
_شهید مطهری در قبال این مطلب می فرماید«تفاوت بین صالح و مصلح در این است که صالح کسی است که جامعه گریز است و مصلح کسی است که جامعه گزین است».
مصلح کسی است مسئولیت های اجتماعی را به جان می خرد و پذیرا می شود زیرا آنان منتظران قائم اند و به پا خاسته اند و صرف انتظار را در نشستن نمی بینند.

* چه کسانی پیرو این اصل بوده و هستند و برای ظهور تلاش می کنند؟
_ سیره شهدا، حضرت امام و حاج قاسم سلیمانی شاگرد مکتب امام این ها زمینه سازان ظهور هستند و نگاهشان در حدود مرزهای جغرافیایی خودشان نبود بلکه نگاه و دغدغه جهانی داشتند، و محدود به نیازها و دغدغه های خودشان و معیشتی و اجتماعی و زن و بچه.. نبود و هر جا صدای مظلومی را شنیدند به دین و اعتقاد او نگاه نکردند از لحاظ انسانی وظیفه دانستند به کمک بروند و در مقابل ظلم ظالم بایستند.

کد خبر 986605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha