فرمان تنظیم بازار کالاهای اساسی به دست وزارت جهاد برمی گردد

مسئولیت تنظیم بازار کالاهای اساسی با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و حساسیتی که در حوزه توزیع و عرضه این کالاها وجود دارد قرار است با امضا تفاهمنامه ای مجددا به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، برای تنظیم و نظارت بر تولید و توزیع و عرضه کالاها در بازارها ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است؛ ستادی که متشکل از مسئولان ارشد اجرایی ملی، استانی و محلی است که در سطوح مختلف و به فراخور زمان با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل جلسه می دهد و موضوع نظارت بر قیمت کالا و خدمات را مورد تأکید خود قرار می دهد.

 

بنابراین گزارش، در سطح ملی مسئولانی چون معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر اقتصاد، مسئولان نهادهای نظارتی و دیگر مقام های ارشد در ستاد تنظیم بازار فعال هستند و این در حالی است که ستاد تنظیم بازار جدا از سطح ملی، در سطح استانی و محلی نیز با حضور مسئولان ارشد اجرایی مرتبط تشکیل جلسه می دهد و در حوزه مدیریت سیاسی مشخص نظارت و کنترل قیمت کالا و خدمات را مورد تأکید قرار می دهد.

 

حال با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و حساسیتی که در حوزه توزیع و عرضه کالاهای اساسی وجود دارد قرار است دوباره وظایف تنظیم بازار کالاهای اساسی مجددا به وزارت جهاد بازمی‌گردد. در همین راستا و برای حل مشکلات حوزه توزیع و عرضه کالاهای اساسی قرار است وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت تفاهمنامه ای را امضا کنند.

 

در متن پیش‌نویس این تفاهمنامه آمده است: در راستای اجرای آئین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، نامه شماره ۱۸۱۵۵۷ / ت ۴۹۲۹۲ ه مورخ ۱۳۹۲.۱۲.۰۶، همچنین درخواست وزیر جهاد کشاورزی در نامه شماره ۸۹۳۹ / ۰۲۰ مورخ ۹۹/۰۴/۲۱ مبنی بر درخواست واگذاری مسئولیت تنظیم بازار نهاده‌های کشاورزی و ضمن توجه به مصوبه شماره ۱۳۷۳۲ مورخ ۹۸/۰۵/۰۲ ریاست محترم جمهوری و تصویب نامه هیئت محترم وزیران نامه شماره ۶۴۰۱۵/ ت ۵۶۸۷۳ ه مورخ ۹۸/۰۵/۲۴ موارد ذیل فی‌مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی مورد توافق قرار گرفت.

 

ماده ۱: علاوه بر مسئولیت تنظیم بازار نهاده‌های دامی، مسئولیت تنظیم بازار محصولات نهایی مرتبط از جمله مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، محصولات لبنی و صنعت روغن نباتی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

 

ماده ۲: مسئولیت تنظیم بازار کلیه کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی مرتبط با این بخش و مدیریت کلیه امور مربوطه صادرات و واردات این کالاها در چارچوب مقررات جاری قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، به عهده وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

 

ماده ۳: وظیفه برنامه‌ریزی برای تأمین، تولید و توزیع و امور مربوط به تعدیل قیمت در بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

 

ماده ۴: مسئولیت تأمین و حفظ ذخایر راهبردی کالای منعقده در توافق‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

 

ماده ۵: کلیه وظایف مرتبط با فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز برای نهاده‌های دامی شامل ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی وارداتی و سایر کالاهای کشاورزی گروه ۲۱-۲۷ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

 

ماده ۶: سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به ابلاغ و تخصیص منابع و ردیف‌های اعتباری و متفرقه امور مرتبط قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی اقدام نماید.

 

ماده ۷: بدیهی است دستگاه‌های اجرایی این وزارتخانه از جمله سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صمت استانی سراسر کشور و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران همکاری لازم را در زمینه سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی آن وزارت در چارچوب وظایف مربوطه به عمل خواهد آورد.

 

https://media.mehrnews.com/d/2020/10/24/0/3586335.png

 

کد خبر 986633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha