روزهای خوش گمرک ماهیرود با وجود کرونا/صادرات  خراسان جنوبی ۸۲ درصد افزایش یافت

خاشی از صادرات ۳۶۵ میلیون دلار کالای ایرانی از گمرکات خراسان جنوبی طی هفت ماهه سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد افزایش داشته است.

«محمدعلی خاشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان در بیرجند با اشاره به عملکرد هفت ماهه سال جاری گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از ابتدای سال جاری تاکنون از نظر ارزشی ۳۶۵ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۲۴۵ دلار و از نظر وزنی ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۱۸۳ تن بوده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا شاهد رشد صادرات هستیم، افزود: صادرات هفت ماهه امسال از ماهیرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۸۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۲ درصد افزایش داشته است.

 

وی با اشاره به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود، بیان کرد: از ابتدای سال جاری سه هزار و ۷۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۳۴۰ دلار و به وزن بالغ بر ۹۷۲ هزار و ۹۳۸ تن تشکیل شده است.

 

خاشی  ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهارنامه ۴۵ درصد، از نظر ارزش ۲۵ درصد و از نظر وزن ۲۹ درصد افزایش دارد.

 

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی تصریح کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل سیمان، صیفی جات، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، هیدروکربن سبک، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده است.

 

به گفته وی عمده این اقلام صادراتی به کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

 

خاشی با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ ( کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه های مرزی استان)، گفت: در هفت ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۳۵۲ فقره پروانه به ارزش ۲۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۹۰۵ دلار و وزن بیش از ۱۱۱ هزار و ۷۲۴ تن بوده است.

 

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۷ درصد، از نظر ارزش ۱۰۵ درصد و از نظر وزن ۸۱ درصد افزایش داشته است و عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور و ایزوگام بوده است.

 

وی در ارتباط با واردات قطعی انجام شده در استان تصریح کرد: از ابتدای امسال ۱۰ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۸۸۱هزار و ۸۹۵ دلار به وزن ۲۶۴ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۷ درصد افزایش و از نظر ارزش ۹۷ و وزن ۸۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

خاشی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی،بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، لوازم یدکی، گلپر فرآوری نشده، زغال سنگ شسته نشده و ماسک تشکیل می­ دهد که این اقلام از کشورهای چین و همسایه وارد شده است.

 

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال ۴۱ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۲۹۶ دلار به وزن ۱۵۵ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظرتعداد اظهارنامه ۵۲ درصد، از نظر ارزش ۶ درصد و از نظر وزن ۴۷ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: عمده کالاهای صادره شده از این طریق شامل خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش، گوشی همراه و سایر بوده است.

 

خاشی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال ۱۰ فقره اظهارنامه واردات امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۷۴۰ دلار به وزن ۴۵ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۳ درصد و از نظر ارزش ۶۸ درصد کاهش داشته است و از نظر وزن ۶۷ درصد افزایش را نشان می دهد و کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی مجارستان، انگلستان، کاندا، آلمان،سنگاپور و سایر بوده است.

 

وی همچنین درباره خدمات مسافری در استان گفت: از ابتدای امسال به ۲ هزار و ۵۵۲ نفر مسافر ورودی و ۲ هزار و ۶۹۲ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۸۴ درصد و مسافرین خروجی ۷۵ درصد کاهش داشته است، همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ترانزیت افزود: در هفت ماهه امسال چهار هزار و ۹ دستگاه کامیون به وزن ۱۲۹ هزار و ۳۸۹ تن شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور اندونزی، چین ، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

                      

 

کد خبر 987408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha