بی‌تدبیری و واگذاری‌های غلط کارخانجات فعال گیلان را به تعطیلی کشاند

سماکچی از نیمه‌کاره رها شدن حدود ۲۰۰ واحد تولیدی در گیلان به علت نداشتن سرمایه خبر داد و گفت: بی‌تدبیری و واگذاری‌های غلط کارخانجات فعال گیلان را به تعطیلی کشاند.

«محمد رسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه در حال حاضر چیزی حدود 200 واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصدی در استان گیلان به علت نداشتن سرمایه رها شده است اظهار داشت: بی‌تدبیری و واگذاری‌های غلط، کارخانجات فعال استان گیلان را به تعطیلی کشاند.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان در تشریح آخرین وضعیت و آمار صنایع فعال و غیرفعال استان نیز مطالبی ارائه کرد و ابراز داشت: در حالی‌که کرمان با شاخص 11.5 درصد از حیث صنایع غیرفعال بهترین وضعیت را در کشور داراست گیلان در سال 99 با بیش از 30 درصد صنایع غیرفعال در رتبه بد نهم کشور قرار گرفته است.

 

سماکچی میانگین صنایع غیر‌فعال در کشور را حدود 21.5 درصد اعلام کرد و در مورد وضعیت گیلان نیز تصریح کرد: گیلان در مقایسه با میانگین کشوری 10 درصد وضعیت غیر‌فعال بیشتری در بخش صنایع دارد از طرفی در این استان 55 معدن فعال و 51 معدن غیرفعال وجود داشته و سهم آن به نسبت کل کشور کمتر از یک درصد برآورد می‌شود.

 

وی بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است را نیز مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه در این بیانیه بر مدیریت جهادی و راهبرد «ما می‌توانیم» تکیه شده است ابراز داشت: به اوج رساندن مشارکت مردم و سنگین کردن کف عدالت در تقسیم امکانات کشور از دیگر مباحث مهم مورد توجه در این بیانیه است.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ایستادگی در مقابل مستکبران و استفاده از توانمندی‌های داخل را امری که طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد خواند و تصریح کرد: بر اساس این راهبرد، جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند از طرفی راه حل مشکلات اقتصادی به‌کارگیری سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان نقش فعال استان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و پشتیبانی صنایع و واحدهای تولیدی آن از جبهه‌های جنگ را برگ زرین گیلان دانست و عنوان کرد: طبق آمار مکتوب شده در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 10 هزار و 800 کامیون کالا از سوی مردم گیلان به جبهه‌ها ارسال شد.

 

سماکچی با بیان اینکه همه اقشار اعم از شهری، روستایی، کارمند، کارگر، بازاری، فرهنگی و دانشگاهی در این کمک‌ها نقش داشتند افزود: نقش کارخانجات گیلان در کمک به جبهه‌ها ویژه بود و با اینکه با حداقل حقوق کار می‌کردند اما خودجوش در محل کار صندوق‌هایی درست کردند و هر روز کمک‌های خود را به آن صندوق می‌ریختند.

 

وی به گوشه‌ای از تلاش‌ها و خدمات کارخانجات گیلان در دوران جنگ اشاره کرد و گفت: کارخانجات بزرگ مانند صنایع پوشش با بیش از سه هزار و 500 کارگر، کارخانه فومنات با بیش از هزار نفر، نساجی پوپلین با بیش از هزار و 500 کارگر و کارخانجات فرش و موکت گیلان با بیش از هزار کارگر پارچه‌ها و موکت جبهه‌ها را تأمین می‌کردند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه متأسفانه امروز نشانی از آن کارخانجات نیست و جملگی با بی‌تدبیری و واگذاری‌های غلط به تعطیلی کشانده شدند عنوان کرد: کارخانجات گونی‌بافی رشت گونی‌های جبهه‌ها را تولید و ارسال می‌کردند و  شرکت‌های دیگر نیز سایر اقلام را به جبهه‌ها می‌فرستادند.

 

وی با اشاره به اینکه کارخانجات آرد گیلان نقشی اساسی در تأمین آرد و نان جبهه‌ها داشتند اظهار داشت: مرحوم حاج اصغرنیا کارخانه‌دار آرد یکی از پیشتازان کمک به جبهه‌ها بود و حاج احمد عسگری پیشکسوت سپاهی که مسئول ستاد پشتیبانی جنگ زیر نظر مستقیم آیت‌الله احسانبخش بود هم به اتفاق دوستانش استراحت را در آن زمان به خود حرام می‌دانستند.

 

سماکچی اعزام کاروان‌های بی‌شمار از گیلان که حامل کمک‌های مردمی به جبهه‌ها بود را کارنامه درخشان استان در طول هشت سال دفاع مقدس تلقی کرد و گفت: نقش گیلان در آن دوران بعد از 32 سال از پایان جنگ هیچ وقت از خاطر مردم ایران نمی‌رود؛ کمک به جبهه‌ها فقط کاروانی نبود و روزی نبود که از گیلان وسایل به جبهه‌ها ارسال نشود.

 

وی با تأکید بر اینکه گیلان بیش از 400 کارگر شهید دارد و در تمام اعزام به جبهه‌ها از هر کارخانه‌ای در استان همواره تعدادی رزمنده رهسپار جبهه‌ها بودند عنوان کرد: کارگران رزمنده و پشتیبان جبهه‌های دیروز بازنشستگان امروز هستند و انتظار دارند دولت به حداقل معیشت آنان رسیدگی و مشکلاتشان را حل کند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی باید طبق رسالت خود به داد بازنشستگان و مستمری‌بگیران برسد افزود: از دولت می‌خواهیم بدهی کلان خود به تأمین اجتماعی را پرداخت کند زیرا کارگران، کارفرمایان شاغل و بازنشسته معتقدند دولت باعث کندی کار سازمان تأمین اجتماعی است و به تعهداتش عمل نمی‌کند.

 

رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان استفاده درست و بهینه از فرصت‌های موجود در استان را برای حل مشکل بیکاری آن خواستار شد و گفت: ما از دیرباز تاکنون و با وجود تمام بی‌تدبیری‌هایی که رخ داد همه چیز در گیلان برای توسعه استان و رفع معضل بیکاری در اختیار داریم و فقط کافی است از این فرصت‌ها به درستی بهره ببریم.

 

سماکچی اقتصاد مقاومتی را که سیاست‌های آن مدت‌ها است توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و تبیین شده است را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع و واحدهای تولیدی، پشتیبانی از قشر کارگر، کارفرما و فعالان اقتصادی و بازنشستگان آن هم در سالی که مزین به شعار جهش تولید است حداقل انتظاری است که از دولت داریم.

 

کد خبر 987492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha