راهبرد رسانه ای در آرامش و آگاهی بخشی دوران کرونا

رسانه های گروهی و جمعی در دوران کرونا ماموریت جدید با محوریت و راهبرد تامین آرامش روحی و روانی مردم و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع دارند که انجام این وظیفه غیرقابل انکار و امکان واگذاری به دیگر نهادها را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، شیوع بیماری کرونا و عوامل محیطی تحت تاثیر این بیماری موضوعی است که ماموریت هایی را برای برخی از نهادها علاوه بر دیگر وظایف ایجاد کرده که رسانه ها و خبرنگاران جز این دسته از دستگاه ها هستند که باید در آگاهی بخشی، اطلاع رسانی دقیق و به موقع نقش خود را ایفا کنند و البته آرامش روانی جامعه را نیز مورد توجه قرار دهند.

 

اطلاع رسانی دقیق و به موقع و پرهیز از شایعه پراکنی و اخبارهای تخریبی و بیان ناملایمتی ها در ایجاد امیدواری موثر است چرا که جامعه در این شرایط سخت بیماری و همچنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی به آرامش نیاز دارد.

 

رسانه ها باید در این مسیر بر ماموریت خود توجه داشته باشند و منطقی و با رعایت تمامی ملاحظات و البته انعکاس به موقع و اخبارهای مورد نیاز نقش اساسی خود را ایفا کنند.

 

*شرایط روانی ناآرام مردم را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند

 

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: شرایط روانی ناآرام ناشی از ترس، وحشت و استرس مضاعف مردم را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند.

 

«مجتبی ناجی» با بیان اینکه جامعه برای رعایت اصول بهداشتی نیازمند حساس سازی است، تصریح کرد: این ایجاد حساسیت نباید موجب عدم کنترل هیجان های منفی مثل استرس و اضطراب بشود که در این چنین وضعی برخی از افراد خود را در برابر پیشگیری از بیماری ناتوان خواهند دید.

 

وی ادامه داد: اطلاع رسانی ها و ایجاد حساسیت در خصوص شیوع بیماری کرونا باید به گونه ای باشد که امید به زندگی مردم ضایع نشود و بتوانند با حفظ روحیه خود و انجام اقدامات بهداشتی در برابر این ویروس مقابله و پیشگیری کنند.

 

ناجی حفظ روحیه مردم جامعه را مهم بیان کرد و گفت: نوع بیان مطلب و ایجاد دغدغه اجتماعی بسیاری مهم است تا اینکه افراد دچار آسیب و مشکلات جدی نشوند و علاوه بر حفظ خود در برابر بیماری دچار اختلال روانی نیز نشوند.

 

*انتشار اخبار نباید دوگانگی ایجاد کند

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: دوگانگی و تناقض پیام در انتشار اخبار موجب سردرگمی و بی اعتمادی جامعه خواهد شد که رسانه ها در این شرایط باید وضعیت را مدیریت و در انعکاس خبرها جنبه های مختلف را مورد توجه داشته باشند.

 

«علیرضا معماریان» با اشاره به اینکه آموزش تکنیک های سبک زندگی دوران کرونا و بیان مدل های صحیح زندگی در این شرایط برای ایجاد شرایط آرام در بین مردم جامعه نیاز است، تصریح کرد: رسانه ها در بیان و انعکاس این مطالب و آموزه ها نقش مهمی دارند.

 

وی جنگ رسانه ای و تخریب شخصیت ها و تکذیب خبرها را آسیب برای جامعه بیان کرد و یادآورشد: در این شرایط باید واقعیت ها بیان شود و آنچه که موجب سردرگمی بشود نتایج بدی را به همراه خواهد داشت.

 

این روانشناس بر تغییر رویه زندگی از گذشته به شرایط امروزی را بر اساس محدودیت ها و وضع خاص را مورد تاکید قرار داد و گفت: آرامش روح و روان و مدیریت فضای کشور برای ایجاد آرامش نسبی با تلاش رسانه ای امکان پذیر خواهد بود.

 

*فضای جامعه را نا آرام نکنیم

 

سخنگوی کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط اقتصاد سخت و شیوع بیماری کرونا فضای جامع را متاثر کرده که در این شرایط ایجاد آرامش روانی برای گذر از وضعیت سخت لازم است و نباید شرایط محیطی را ناآرام کنیم.

 

«زهرا شیخی» ادامه داد: اظهارنظر مسئولان و اطلاع رسانی رسانه ای نباید فضای جامعه را متشوش کند و در کنار همه این مشکلات محیط نیز ناآرام و پر استرس و نگرانی شود.

 

وی ایجاد آرامش در بین مردم را ضروری بیان کرد و اظهارداشت: برای تامین این نیاز که بر روی سلامتی جسم و روح اثر می گذارد به کاهش دلنگرانی ها و کاهش اختلالات روانی نیاز داریم.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت و مجلس برای بهبود وضعیت فعلی در تلاش و برنامه ریزی هستند اما به همکاری مردم برای رعایت اصول بهداشتی نیز نیاز است تا اینکه شرایط بدتر نشود.

 

*رسانه ها همیشه در تامین آرامش جامعه نقش دارند

 

رسانه ها نه تنها در دوران کرونا بلکه در تمامی مقاطع زمانی در کاهش مشکلات روانی و آرامش مردم نقش اساسی دارند اما امروز به دلیل درگیری با چند پدیده شوم مثل کرونا، مشکلات اقتصادی و تهدیدهای اجتماعی رسانه ها نیز باید علاوه بر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، تذکر به مسئولان به تامین امنیت روانی نیز کمک کنند.

کد خبر 987894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha