نمایش وحدت کردستانی‌ها در فعالیت کانون‌های فرهنگی مساجد

کلیدی‌ترین نیاز جهان اسلام قطعا وحدت و همدلی مسلمان در کنار هم است و تجلی این مولفه مهم میان کردستانی‌ها که با دو مذهب شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کنند، در فعالیت کانون‌های فرهنگی مساجد نمود می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، ماه ربیع‌الاول که در میان کردستانی‌ها به ماه مولود مشهور است، ماهی است که پیامبر عظیم‌الشان اسلام در آن متولد شده است، به عقیده اهل سنت میلاد رسول خدا روز دوازدهم ربیع‌الاول و براساس روایات موجود در مذهب شیعه هفدهم ربیع‌الاول است و فاصله این هفته در کشور ما با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

کردستانی‌ها در هفته وحدت براساس آئین و رسوم خود هر ساله در این ماه به‌ویژه در هفته وحدت جشن می‌گیرند و با برگزاری جشن‌های مولودی‌خوانی، دف‌نوازی و پخش نقل و شیرینی وحدت و همدلی را به نمایش می‌گذارند.

 

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری تجمعات گسترده و برنامه‌های مردمی در مساجد وجود نداشت اما خانواده‌های کردستانی برای گرامیداشت این ایام در منازل خود و در جمع خانوادگی به دف‌نوازی و مولودی‌خوانی می‌پردازند.

 

در برخی روستاها نیز که کرونا نتوانسته میان مردم نفوذ کند، مردم در مساجد روستای خود مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی برپا می‌دارند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کردستان نیز با برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این ماه زمینه مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی و جشن‌های ماه ربیع‌الاول و ولادت پیامبر اکرم(ص) را فراهم می‌آورند.

 

بلال سلیمانپور مدیر کانون فرهنگی هنری معراج در روستای دزلی از توابع شهرستان سروآباد بیان کرد: این کانون فرهنگی هر ساله با مشارکت مردم روستا مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی در مسجد روستا برگزار می‌کند و امسال نیز مراسم را  به مناسبت هفته وحدت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مردم روستا برگزار می‌کند.

 

وی اعلام کرد: همزمان با شروع هفته وحدتِ امسال، با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان و به همت موسسه خیریه حضرت خدیجه(س) قم، ۷۰ بسته گوشت قربانی بین خانواده‌های این روستا توزیع شد.

 

وی عنوان کرد: برگزاری محافل قرآنی و پخش نقل و شیرینی از برنامه‌های این کانون فرهنگی در روستای دزلی است.

 

ماموستا سالار حمیدی مدیر کانون فرهنگی هنری صلاح‌الدین ایوبی روستای هلیزآباد از توابع شهرستان دهگلان نیز با بیان اینکه ماه مولود ماه همدلی و هفته وحدت فرصتی برای نمایش انسجام مسلمانان است، گفت: این کانون فرهنگی در این ماه برنامه‌های قرآنی، مولودی‌خوانی و دف‌نوازی را برگزار می‌کند.

 

وی با بیان اینکه امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌های ماه مولود با رعایت پروتکل‌های اجتماعی برگزار می‌شود، عنوان کرد: توزیع گوشت قربانی میان خانواده‌های روستای هلیزآباد به مناسبت هفته وحدت نیز از برنامه‌هایی است که توسط این کانون انجام شده است.

 

ماموستا حمیدی اضافه کرد: ۲۴ بسته گوشت قربانی به همت موسسه حضرت خدیجه(س) قم در این روستا توزیع شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان نیز در خصوص برنامه‌های هفته وحدت استان گفت: چهل مراسم مولودی خوانی در گرامیداشت هفته وحدت و به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس در چهل مسجد استان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

کامل گلباغی اضافه کرد: معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان و مشارکت موسسات قرآنی استان این ویژه برنامه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد کرد.

 

مردم استان کردستان در این ماه با توزیع نذری، دستگیری از نیازمندان، عیادت از مریضان، توزیع خرما و نقل و شیرینی میلاد ختمی مرتبت حضرت رسول اکرم(ص) را گرامی می‌دارند و همدلی و انسجام خود را به جهانیان نشان می‌دهند.

 

 

 

کد خبر 988167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha