کشاورزی از ظرفیت های مهم در حوزه رونق اشتغال است

ولدان با بیان اینکه کشاورزی ۲۳ تا ۲۵ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است، گفت: کشاورزی از ظرفیت های مهم در حوزه رونق اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، « مجید ولدان» امروز(11 آبان) در جلسه معارفه رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: کشاورزی از ظرفیت های مهم و توانمندی های بومی در راستای رونق اشتغال است.

 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان لرستان اظهار داشت: بهره برداری صحیح از ظرفیت های بومی بستر رونق اشتغال است.

 

وی با بیان اینکه با بیان اینکه کشاورزی ۲۳ تا ۲۵ درصد اشتغال کشور را ایجاد کرده است، ادامه داد: همچنین در سال‌های اخیر کشاورزی نقش بارزی در شاخص های اقتصادی داشته و ۱۴ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین کرده است.

 

ولدان خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد ایجاد اشتغال بالا با سرمایه گذاری پایین ممکن است و می توان سهم خوبی در تولید داشت.

 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت کشت صنعتی ونقش آن در ارزش افزوده در بخش کشاورزی، بیان کرد: در صورتی که از کشاورزی سنتی و معیشتی به دانش بنیان حرکت کنیم هزینه های تولید کاهش می یابد.

 

وی ادامه داد: در این صورت فاصله هزینه و درآمد کشاورزان افزایش می یابد و سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به ایجاد اشتغال پایدار می شود.

 

ولدان با تاکید بر تقویت تحقیقات در بخش کشاورزی تصریح کرد: رتبه کشور در تولید علم طی سال‌های گذشته بین ۱۴ تا ۲۰ دنیا بوده در حالیکه رتبه نوآوری ایران یعنی تبدیل علم به محصول خیلی خوب نبوده است.

 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۲۰ نوآوری جهان را داشته در حالیکه همین زمان رتبه تولید علم ما ۱۷ بوده است و اکنون با تلاش نخبگان و دانشگاهیان جایگاه ۶۱ نوآوری جهان را داریم.

 

ولدان افزود:‌ فاصله تولید علم و نوآوری در کشور بالا است بدین معنا که در تولید علم وضعیت خوبی داریم اما این علم بنا به دلایلی به محصول تبدیل نمی شود بنابراین محقق باید تا حصول نتیجه، در انتقال دانش به مزرعه حضور داشته باشد و با توجه به چالش های موجود باید به تحقیقات کاربردی افزوده و از تحقیقات بنیادی کم شود.

 

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه جنبه های اقتصادی طرح باید در تحقیقات به خوبی بررسی شود، تصریح کرد:‌ باید اجازه ورود هر ایده جدید را به مرکز بدهیم و ایده‌پردازی در این بخش را به افراد شاغل در مراکز تحقیقات کشاورزی محدود نکنیم.

 

گفتنی است، در این مراسم با تقدیر از زحمات کریم سپهوند، منوچهر سیاح فر به عنوان ریس جدید مرکز نحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان منصوب شد.

کد خبر 988827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha