آغاز توزیع روغن از هفته آینده/ کمبودی در بازار نداریم

جلسه ستاد تنظیم بازار گیلان با محوریت بررسی علل کاهش و افزایش قیمت برخی کالاها و چگونگی توزیع مرغ، روغن نباتی و شکر امروز(۱۱ آبان) در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، جلسه ستاد تنظیم بازار استان گیلان امروز(یکشنبه، ۱۱ آبان) به ریاست «ارسلان زارع» استاندار گیلان با محوریت بررسی علل کاهش و افزایش قیمت برخی کالاها در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.

 

در این جلسه که تزلزل قیمت‌ها و نارضایتی مردم در تامین برخی کالاها عمده مباحث آن بود «فرهاد دلق‌پوش» با تاکید بر جایگاه و نقش ستاد تنظیم بازار در کنترل قیمت‌ها و تامین مایحتاج اساسی مردم خواستار تشکیل ستاد تنظیم بازار توسط فرمانداران در همه شهرستان‌های استان طی هفته جاری شد.

 

در ادامه جلسه، توزیع سهمیه مرغ که از دغدغه‌های این روزهای مردم گیلان است و شاهد بروز نارضایتی و صف‌های طولانی مردم جهت خرید این محصول در سطح استان بودیم در حالیکه گیلان خود قطب تولید مرغ بوده و ۵۰ درصد تولیدش به استان‌های دیگر صادر می‌شود، مطرح شد.

شهرستان صومعه‌سرا با داشتن ۲۰۰ واحد مرغداری بیشترین مرغ گوشتی گیلان را تولید می‌کند و به گفته رییس سازمان صمت گیلان قیمت مرغ کشتار در گیلان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است اما جو روانی ایجاد شده بر مردم گیلان نیز تاثیر گذاشته و موجب نگرانی آنها می‌شود.

 

دلق‌پوش سهمیه مرغ منجمد گیلان را ۷۰۰ تن اعلام کرد که ۳۵۰ تن از محل سردخانه‌ها در استان توزیع شده است. ۹۲ تن مرغ منجمد دیگر نیز تا ۸ آبان امسال در شهرستان‌های گیلان توزیع شده و مابقی در مرحله بعد انجام می‌شود.

 

توزیع روغن نباتی از دیگر محورهای مطرح شده در این جلسه بود که طی چند روز اخیر با توجه به افزایش تقاضا با کاهش عرضه در بازار مواجه شده است.  بررسی علل این اتفاق نشان می‌دهد که وابستگی حدود ۸۰ درصدی تولید روغن مایع و جامد به واردات روغن خام اصلی‌ترین علت کمبود و افزایش قیمت بوده است و همین امر موجب افزایش معضلات تولید و توزیع روغن در کشور و به تبع آن در گیلان شده است.

 

دلق‌پوش با اذعان بر اینکه با کمبود عرضه روغن نباتی در بازار مواجه هستیم، سهمیه روغن گیلان در ماه رمضان و محرم را ۳۰۰ تن برای صنف و صنعت و ۲۲۵ تن برای خانوارها اعلام کرد که اختصاص یافت و از نظارت و بررسی جهت جذب باقیمانده سهمیه روغن خبرداد.

 

وی خطاب به مردم گیلان که نگرانی بابت نبود روغن در کارخانجات وجود ندارد و برای تامین روغن صنف، صنعت و خانوار مشکل خاصی نداریم افزود: منتظر معرفی برای دریافت روغن سهمیه‌ای استان به مقدار ۵۵۰ تن هستیم و از هفته آینده فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهم روغن خود را دریافت کرده و و توزیع می‌کنند.

 

*کمبودی در تامین کالاهای اساسی نداریم

در ادامه این جلسه «ارسلان زارع» محور صحبت خود را توزیع مرغ در شهرستان‌های گیلان با توجه به برخی نارضایتی‌ها قرار داد و با اعلام اینکه در آستانه اشرفیه و رضوانشهر هیچ سهمیه مرغی جذب نشده است، با توجه به صادرات مرغ گیلان به کشور از سهمیه ناچیز استان در شهرستان‌ ماسال ۱.۵ تن، شفت سه تن، صومعه سرا چهار تن، لنگرود هشت تن، لاهیجان ۸.۵ تن و در رشت ۲۲ تن و ۸۰۰ کیلو گله کرد.

استاندار گیلان نظارت و پایش مستمر بازار توسط سازمان صمت در تمام شهرستان‌ها را امری ضروری و مهم در شرایط کنونی برشمرد تا وقفه و کمبود کالا در بازار را شاهد نباشیم.

 

تولید مرغ دو برابر مصرف گیلان و نوسانات قیمتی در این محصول که مایحتاج ضروری مردم را تامین می‌کند از دیگر محورهای بحث زارع بود که القا حس کمبود به جامعه حتی به‌صورت کاذب را منجر به افزایش تقاضا دانست و گفت: این موضوع در مورد بازار روغن نباتی نیز صدق می‌کند در حالیکه هیچ کمبودی نداریم و به اندازه نیازمان تأمین کننده روغن و مرغ هستیم.

 

سواستفاده تعداد معدودی از کاسبان، نظارت مستمر بر بازار، صدور مجوز برای خروج مرغ زنده از دیگر موارد مطروحه توسط استاندار بود که با توجه به عرضه خارج از شبکه و فروش کالاهای اساسی استان همچون آرد، مرغ و روغن با توجه به پایین بودن قیمت آن‌ها در استان به نسبت کشور، اصورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه با پایین بودن سرانه درآمد گیلان منصفانه نیست نرخ کالا و خدمات بالاتر از میانگین کشوری باشد تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت حمل و نقل در گیلان به نسبت بالاست و این مورد بر نرخ نهایی تمامی کالاها اثرگذار است، باید اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان با جدیت بر نحوه قیمت‌گذاری و اجرای آن نظارت کند.

کد خبر 988918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha