«تب گرانی» و سکوت مسئولان

مدتی است گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری سبد غذایی به امری طبیعی تبدیل شده است، قیمت ها روز به روز که نه در هر ثانیه و ساعت افزایش پیدا کرده و باعث نگرانی مردم می شود و در این بین مسئولان سکوت کرده و پاسخ و راهکاری برای رفع مشکل ارائه نمی دهند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ مدتی است گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری سبد غذایی به امری طبیعی تبدیل شده است، قیمت ها روز به روز که نه در هر ثانیه و ساعت افزایش پیدا می کند و همین افزایش لحظه‌ای قیمت ‌ها فضای روانی و نگران کننده برای مردم ایجاد کرده است.

 

هر روز شاهد افزایش قیمت یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز خانوارها هستیم یک روز حبوبات گران می شود و روز دیگر برنج و روغن نایاب. این روزها هم دغدغه مردم گرانی بی سابقه گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز است و توان مردم را برای خرید کاهش داده است.

 

شیوع بیماری کرونا و نظریه های کارشناسان برای تقویت بنیه از یک طرف و گرانی بی سابقه اقلام خوراکی از سوی دیگر مزید بر علت شده و افراد جامعه به خصوص اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه را با مشکل جدی مواجه کرده تا جایی که شرمندگی بر رخسار پدر خانواده نمایان است.

 

در گذشته نه چندان دور برخی با گرانی گوشت، نسخه استفاده از حبوبات می پیچیدند تا پروتئین بدنشان را به این طریق جبران کنند اما وقتی قیمت حبوبات هم تا مرز 40 هزار تومان برای هر کیلوگرم می رسد این نسخه هم به خودی خود باطل می شود چرا که مردم دیگر قدرت و توان خرید حبوبات را هم ندارند.

 

این روزها به بهانه های واهی قیمت اقلام خوراکی و مورد نیاز مردم اعم از برنج، روغن، حبوبات، گوشت قرمز، مرغ و......افزایش چشمگیری داشته است تا جایی که گوشت مرغ در یک ماه گذشته از  12 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به 25 تا 30 هزار تومان هم رسیده است و این روند افزایشی قیمت ها باعث نگرانی و دغدغه مردم کشور و به تبع آن خراسان جنوبی که به گفته کارشناسان  قطب تولید مرغ است، شده است.

 

افزایش قیمت مرغ

یکی از شهروندان ضمن گلایه مندی از افزایش بی سابقه قیمت گوشت مرغ، می گوید: در ابتدای امسال گوشت مرغ با قیمت 9 هزار تومان به ازای هرکیلوگرم در اختیار مصرف کننده قرار می گرفت در حالی که اکنون با افزایش بی سابقه،  قیمت به 28 هزار تومان برای هرکیلوگرم رسیده است.

 

«علی رحمانی» افزایش قیمت اقلام خوراکی را باعث کوچک تر شدن سفره ها می داند و می افزاید: گرانی مختص یک قلم کالا نیست تا بتوان از کنار آن به راحتی گذشت بلکه تورم و گرانی بر همه اقلام ضروری و غیر ضروری سایه افکنده است.

 

وی با توجه به افزایش قیمت ها، می گوید: متاسفانه علیرغم افزایش تورم، حقوق کارمندان و کارگران ثابت است و به همین دلیل سرپرست خانواده باید با برنامه ریزی خرید کند و چه بسا بیشتر مواقع  قدرت خرید آنقدر پایین آمده که شرمنده خانواده می شویم.

 

عدم نظارت مسئولان

شهروند دیگری به افزایش قیمت گوشت قرمز گریزی می زند و می گوید: گرانی مختص گوشت مرغ تنها نبوده و به تازگی قیمت گوشت قرمز هم افزایش داشته است و با این روند افزایشی قیمت، نمی توان برای خرید برنامه ریزی کرد چرا که قیمت امروز از دیروز بیشتر است و این روند افزایشی قیمت ادامه دارد.

 

«حسن حسینی» با بیان اینکه درآمد مردم کفاف خرید گوشت را نمی دهد، می افزاید: روز گذشته شاهد صحنه ای بودم که جای بسی تاسف دارد، یکی از شهروندان برای خرید گوشت مراجعه کرده بود و وقتی نوبت او شد فقط طلب پنج هزار تومان گوشت قرمز را داشت به راستی وقتی گوشت قرمز بین 100 تا 120 هزار تومان برای هر کیلوگرم است با پنج هزار تومان چه میزان گوشت می توان تهیه کرد؟!

 

وی ضمن انتقاد از عدم نظارت ها از مسئولان می خواهد نسبت به رفع دغدغه به حق مردم ورود کرده و در این زمینه پاسخگو باشند.

 

یکی دیگر از شهروندان هم ضمن انتقاد از عدم مدیریت برخی مسئولان مربوطه به افزایش بی سابقه قیمت برنج هم گریزی می زند و یادآور می شود: در چند ماه گذشته هر کیسه 10 کیلو گرمی برنج بین 80 تا 120 هزار تومان بر اساس کیفیت عرضه می شد که قیمت  هر کیسه 10 کیلوگرمی برنج در حال حاضر به 250 هزار تومان رسیده است.

 

 

«علی امیری»  می افزاید: چند روز پیش توسط مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت در رسانه ها اعلام شد که گوشت مرغ تنطیم بازار و برنج هندی به بازار تزریق شده است این در حالی اعلام شد که در عمل نتوانستیم اقلام تنظیم بازار اعلام شده را در هیچ فروشگاهی پیدا کنیم.

 

به گفته وی دسترسی به اقلام تنظیم بازار هم فقط با داشتن دوست، آشنا و پارتی امکان پذیر است و در عمل دسترسی به اقلامی مانند برنج و گوشت مرغ به صورت تنظیم بازار برای اقشار آسیب پذیر امکان پذیر نیست.

 

نایاب و گران شدن روغن

شهروند دیگری از کمبود روغن جامد گلایه می کند و می گوید: حدود دو ماه گذشته روغن 4 و نیم کیلوگرمی 55 هزار تومان خرید و فروش می شد در حالی که اکنون روغن جامد نایاب شده و برخی فروشگاه ها هم روغن 5 کیلوگرمی را بالای 100 هزار تومان عرضه می کنند.

 

«علیرضا کرمی» در ادامه گریزی به قیمت دنبه  گوسفند می زند و می گوید: حدود دو هفته گذشته  هر کیلوگرم دنبه با قیمت 40 هزار تومان عرضه می شد در حالی که پس از نایاب و گران شدن روغن جامد مردم به سمت خرید دنبه رفته و همین امر باعث افزایش قیمت دنبه تا 60 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شد.

 

وی در ادامه قیمت کله پاچه در دو هفته گذشته را 80 هزار تومان اعلام می کند و می افزاید: در حال حاضر کله پاچه گوشفند هم به بهانه کیفیت و بزرگی بین 100 تا 120 هزار تومان  عرضه می شود.

 

قیمت ها در حالی افزایش یافت که چندی پیش رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور در گفتگو با رسانه ها  به افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ خوراک دام  اشاره کرد و آن را باعث کاهش صرفه اقتصادی دامداری در داخل کشور و افزایش قاچاق دام از مرزهای کشور دانست و گفت: اگر این رویکرد ادامه پیدا کند در فصل سرد کشور با کمبود گوشت مواجه می شود.

 

به اذعان کارشناسان و صاحبنظران دام و طیور افزایش قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز با  افزایش قیمت دلار و بالا رفتن نرخ خوراک دام ها رابطه مستقیم دارد.

 

نبود خوراک دام و دان

یکی از قصابان بیرجند مهمترین عامل افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ را کمبود و یا نبود خوراک دام، دان و.... می داند و می گوید: با وجود خشکسالی های چند ساله نبود علوفه مورد نیاز دام هم مزید بر علت شده و به همین علت در افزایش قیمت ها تاثیر بسزایی دارد چرا که خرید علوفه با قیمت بالا باعث افزایش قیمت دام زنده و به تبع آن گوشت قرمز می شود.

 

 

او که خواست نامش فاش نشود، می گوید: در چند روز اخیر با وجود مشکلات مطرح شده قیمت دام زنده به 48 تا 50 هزار تومان به ازای هر کیلو گرم رسید و با در نظر گرفتن هزینه های جانبی گوشت گوسفند بین 5 تا 10 هزار تومان افزایش داشت.

 

به گفته وی قیمت گوشت شتر نسبت به 20 روز قبل از 90 تا 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به 120 تا 140 هزار تومان رسیده است.

 

وی افزایش قیمت ها را در کاهش توان خرید مردم موثر می داند و می افزاید: در گذشته هر روز 2 تا 3 رأس گاو یا گوساله کشتار می کردیم در حالی که با افزایش قیمت ها و کاهش توان خرید مردم در حال حاضر هفته ای 2 تا 3 رأس گاو کشتار می شود.

 

یکی از مرغداران استان هم مهمترین عامل گرانی گوشت مرغ را کمبود دان مرغی شامل کنستانتره و.... می داند و می گوید: قیمت سویا از دو ماه گذشته از 2 هزار تومان به به 17 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و ذرت از ۱۵۰۰ تومان به 4 هزار تومان رسیده است.

 

وی که خواست نامش فاش نشود با اشاره به تعطیلی واحد مرغداری 60 هزار قطعه ای و کارخانه دان با سرمایه گذاری 20 میلیاردی، می گوید: از اسفند ماه سال گذشته به علت نبود و گرانی بی سابقه دان مرغداری تعطیل و کارخانه ام بلا استفاده مانده است.

 

به گفته وی هر جوجه برای رشد  به حدود یک و نیم کیلوگرم دان نیاز دارد که با توجه به افزایش بی سابقه کنستانتره و.... درحال حاضر قیمت مرغ زنده برای مرغدار بین 25 تا 30 هزار تومان تمام می شود و با این شرایط گوشت مرغ پس از رسیدن به دست مصرف کننده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرگزاری شبستان از آغاز توزیع برنج هندی تنظیم بازار در استان برای کم شدن دغدغه مردم، خبر می دهد و می گوید: 180 تن برنج باقیمانده سهمیه محرم و صفر به صورت مردمی در کل استان توزیع شده است.

 

توزیع ۳۰۰ تُن مرغ منجمد

«الیاس جویبان» قیمت هر کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی تنظیم بازار را  152 هزار تومان برای مصرف کنندگان اعلام می کند و می افزاید: کار توزیع 300 تُن مرغ منجمد تنظیم بازار هم از هفته گذشته در استان آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

 

وی قیمت مرغ منجمد به ازای هر کیلوگرم را 15 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: مرغ به صورت روزانه درسطح استان در حال توزیع است که  اولویت با روزبازارها و مناطق کمتر برخوردار می باشد.به گفته وی در صورت مشاهده خروج مرغ منجمد اط شبکه و دیگر تخلفات با فرد خاطی برخورد می شود.

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان جنوبی در خصوص نبود روغن می گوید: 770 تن سهمیه انواع روغن به استان اختصاص یافته است که تاکنون 150 تن جذب و در شبکه مردمی توزیع شده و مابقی در حال جذب است.

 

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص افزیش قیمت گوشت قرمز می گوید: در استان مشکل تولید دام نداریم و بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار استان دام نگهداری شده و برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران مازاد بر نیاز دام ها به استان های غیر مرزی ارسال می شود.

 

قاچاق دام

«محمود اشرفی گل» در مورد قاچاق دام می گوید:‌ این مهم را نه رد و نه تایید می کنم ما هم در مورد قاچاق دام شنیده ایم و مراتب را برای رسیدگی به مراجع مربوطه اعلام می کنیم و در عین حال مسایل مربوط به خروج دام کنترل می شود.

 

وی با بیان این که ۹۰ درصد علوفه دان مورد نیاز دامداران و مرغداران از خارج از کشور وارد می شود، می افزاید: تحریم ها و افزایش قیمت دلار هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است تامین ارز و واردات ذرت، سویا و جو با سازمان صمت بوده و توزیع آن با سازمان جهاد کشاورزی است وقتی واردات به اندازه نیاز نباشد مشکلاتی پیش می آید و باید دامدار و مرغدار برای استفاده از دانو علوفه در سامانه ثبت نام کنند.

 

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه  تولید گوشت مرغ در استان نسبت به سال گذشته به طور میانگین در هر ماه حدود ۱۵ درصد رشد داشته است، ادامه می دهد: به طور مثال در مهر ماه امسال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ هزار قطعه افزایش داشته است.

 

اشرفی کاهش مدت پرورش جوجه را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی می داند و می گوید:‌ توجه به ضریب تبدیل بسیار مهم است و باید وزن لاشه  جوجه پس از  ۳۷ تا ۳۸ روز نگهداری حداکثر به یک کیلو و ۷۰۰ گرم برسد این در حالی است که مرغدار با افزایش مدت زمان نگهداری متضرر می شود.

 

وی توجه به ریز مغزی ها در دان مورد استفاده برای جوجه را مهم می داند و می گوید: باید در دان مرغ مواد ریز مغزی مانند اسید آمینه، مواد معدنی و... .وجود داشته باشد تا با بهبود ضریب تبدیل به سمت مدت زمان پرورش کمتر، وزن کمتر و جوجه ریزی بیشتر برویم.

 

وی در ادامه به وجود دام زنده در روستاها اشاره می کند و می گوید: با وجود افزایش قیمت ها در چند ماه اخیر، کشاورز و دامدار مایحتاج خود را با افزایش چند برابری تهیه می کند و منطقی نیست شیر و گوشت تولید شده خود را با قیمت ارزان تر بفروشد.

 

و اما...

درد دل مردم، قصاب و دامدار و به دنبال آن پاسخ مسئولان را شنیدیم. در حال حاضر شیوع بیماری کرونا از یک سو و گرانی های بی سابقه از سوی دیگر  باعث بروز مشکلات فراوان و کاهش قدرت خرید مردم شده است و هر روزه شاهد افزایش قیمت اقلام ضروری و غیر ضروری مورد نیاز مردم هستیم آیا به راستی با وجود قول مساعد برخی مسئولان با توجه به افزایش قیمت دلار و وجود تحریم ها امکان کاهش قیمت ها وجود دارد به طور مثال  امکان کاهش قیمت دان وارداتی بدون در نظز کرفتن ارز دولتی و به دنبال آن کاهش قیمت گوشت قرمز ، مرغ، ‌برنج و....  میسر است سوال بسیاری از مردم این است که آیا مسئولان به شخصه برای خرید مایحتاج خانواده اقدام می کنند تا علاوه بر مشاهده افزایش قیمت ها بتوانند آن را رصد کنند. به امید فردای بهتر وروزی که مسئولان پاسخگوی مطالبلات به حق مردم باشند. لازم به ذکر است در این گزارش برای گرفتن پاسخ بارها با رئیس اتحادیه مواد پروتئینی تماس گرفتیم اما موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

 

 

 

کد خبر 989110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha