چرا استفاده از ماسک باعث کاهش شیب کرونا نشد/ بررسی احتمال بیماری های ریوی به دلیل استفاده از ماسک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعتقاد دارد با وجود افزایش میزان استفاده مردم استان از ماسک برگزاری مراسم های عروسی و عدم رعایت پروتکل ها در بخش های خصوصی باعث افزایش شیب کرونا شده است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در استان گلستان می گذرد و با وجود آنکه مردم استان و مسئولان ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا از ماهیت و چگونگی انتقال این ویروس آگاه شدند  اما هنوز هم راه حلی برای آنکه بتوانند وضعیت کرونا را در استان کنترل کنند نیافتند.

 

گاهی وضعیت استان به رنگ سفید در می آید و گاهی هم زرد، نارنجی و قرمز می شود، مسئولان همه چیز را به همراهی مردم گره زدند و می گویند تا مردم آنگونه که باید به پروتکل ها اهتمام نداشته باشند «همان آش و همان کاسه» و باز باید نگران اطرافیان باشیم که از کرونا آسیب نبینند.

 

طولانی شدن روند ویروس کرونا نیز در فضای مجازی باعث ایجاد شبهاتی شده است برخی می گویند اصلا ویروسی در کار نیست و همه اینها به خاطر جلوگیری از تجمعات جهانی است، از یک سو برای برخی این سوال مطرح است که چرا با وجود آنکه ماسک می زنند و تلاش می کنند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند باز شرایط شهر آنها در وضعیت قرمز کرونا قرار می گیرد.

 

حتی این سوال برای فرماندار مراوه تپه نیز مطرح شد که چگونه این شهرستان در چند روز گذشته در وضعیت سفید قرار داشت و به ناگهان وضعیت آن در حالی که 11 بیمار در مراکز درمانی بستری دارد قرمز شده است، گرچه توضحیاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص داده شد که حتی افرادی که تست کرونای آنها نیز منفی باشد اما با اعلام کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند درصدی بر تغییر وضعیت شهرستان اثر می گذارند اما همه این سوالات ما را به این سمت کشاند که با «عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ، مرد شماره یک در خط مبارزه با کرونا در استان گلستان در خصوص دغدغه های مردم گفتگو کنیم.

 

*با توجه به بحث اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی مردم در هفته های گذشته دغدغه تامین ماسک با قیمت مناسب را داشتند در حال حاضر شرایط استان چگونه است؟

در ماه های گذشته مشکلاتی در تامین مواد اولیه ماسک در سطح استان وجود داشت و پارچه ماسک به صورت آزاد از طریق واحدهای تولید کننده در استان تامین می شد و این مهم باعث افزایش قیمت تمام شده ماسک در سطح بازار شده بود.

 

اما امروز با توجه به تامین مواد اولیه دولتی، ماسک با نرخ مصوب وزارت صمت و معاونت غذا و دارو و  با قیمت یک هزار و 300 تومان با نظارت تعزیرات در سطح استان عرضه می شود و بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک در سطح شهر و روستا می توانند ماسک را با این قیمت عرضه کنند.

 

*در ماه های اخیر میزان استفاده عموم جامعه از ماسک افزایش یافت با افزایش میزان مصرف ماسک در سطح عموم جامعه انتظار این بود که دیگر شرایط قرمز را در سطح استان گلستان تجربه نکنیم، آیا افزایش استفاده از ماسک نتوانسته باعث کاهش میزان بیماران کرونایی در گلستان شود؟

درست است که ماسک در فضای عمومی استفاده آن زیاد شده  است و برای مثال در گرگان 60 تا 70 درصد مردم  از ماسک در فضای عمومی استفاده می کنند ولی مسئله مهم این است که آیا تجمعات عمومی نیز کم شده است.

 

با شروع ماه ربیع الاول شاهد برگزاری مراسم های عروسی و مولودی خوانی بودیم و با وجود آنکه مردم ماسک در فضای عمومی استفاده می کنند اما در فضای خصوصی بدون ماسک حضور پیدا می کنند و این مهم تضادی را در میزان مصرف ماسک با افزایش بیماری در سطح استان به وجود آورده است.

 

در صورت ادامه وضعیت شیوع کرونا شاید مثل کشورهای اروپایی به سمتی برویم که هر تجمعی بیش از 15 نفر در کشور ممنوع شود و ممکن است این اتفاق نیز بیفتد.

 

مردم گرچه ممکن است ماسک در فضای عمومی بزنند ولی در مهمانی های خانوادگی 15 تا 20 نفره از ماسک استفاده نمی کنند و بسیاری از مردم با توجه به اینکه عنوان شد شرایط استان در وضعیت سفید قرار دارد آنگونه که باید به پروتکل های بهداشتی اهتمام نمی کنند و لذا این مسائل باعث شد که گلستان بار دیگر وضعیت قرمز کرونا را تجربه کند.

 

در حال حاضر با وجود اخطار و تذکرات ستاد استانی کرونا عروسی و مهمانی های آنچنانی در استان برگزار می شود و این مهم شاید یکی از دلایل اصلی گسترش ویروس کرونا در استان گلستان و تغییر وضعیت شرایط شهرهای استان باشد.

 

*گمانه زنی هایی در فضای مجازی وجود دارد که استفاده ماسک در عفونت ریوی و افزایش میزان بیماری های عفونی در سطح استان اثرگذار است، به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص چه توضیحی دارید؟

این مهم ثابت نشده است و ممکن است ماسک و مواد اولیه آن مشکلات اولیه ای را به وجود بیاورد اما نمی توانیم منکر شویم که زدن ماسک باعث جلوگیری از 85 درصد از شیوع ویروس کرونا می شود و این تاثیرگذاری ماسک نسبت به کرونا از نظر علمی ثابت شده است.

 

ما فواید و معضلات استفاده از ماسک را می بینیم و براساس آن تصمیم می گیریم و وقتی فواید ماسک بیش از معضلات آن است قطعا به سمت استفاده از ماسک جامعه را هدایت می کنیم.

 

*شایعاتی در فضای مجازی عنوان می شود که ویروس کرونا وجود ندارد و برای کنترل جمعیتی و اعتراضات و اغتشاشات جهانی این بیماری سرزبان ها افتاده است؟

کسی که این شایعات را می سازد دوست داریم که به بیمارستان ها بیاید و از نزدیک بیماران کرونایی را ببیند.

 

امیدواریم هیچ کسی از بستگان و آشنایان آنها دچار ویروس کرونا نشود و وقتی در بیمارستان جوان 20 ساله و مادر باردار را می بینیم از این ماجرا زنجر می کشیم و چرا باید این بیماری را انکار کنیم؟.

 

این بیماری حاد تنفسی باعث جان باختن تعداد زیادی از هم وطنان  ما شده است و قدرت انتقال بالایی دارد و باید این بیماری را در جامعه بپذیریم.

 

*در حوزه تست های تشخیص کرونا در استان توضیح بدهید و آیا مشکلی در این بخش وجود دارد؟

برای تشخیص بیماران کرونایی تست پی.سی.آر در دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می دهیم و روزانه نزدیک به دو هزار آزمایش نیز انجام می شود.

 

 جدا از این تست خون و آنتی بادی نیز در کل آزمایشگاه های استان انجام می شود البته دقت آن کمتر از آزمایش پی سی آر است.

 

تلاش ما این است که در مراکز درمانی هر بیماری با علائم تفنسی و تنگی نفس و سرفه می آید مبنای آن را بر کرونا بگذاریم حتی اگر تست های پی.سی.آر و یا آزمایش خون آن منفی باشد و نباید تنها به یک آزمایش خون و حلق اکتفا کنیم.

 

باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم به ویژه این فرهنگ باید در جامعه باب شود و هر کسی که این بیماری را دارد باید به خود قرنطینگی اهتمام داشته باشد و خانواده و اطرافیان خود را از خطر این بیماری محفوظ نگاه بدارد.

 

*گزارشی از بیماری آنفولانزا H1N1 آیا در استان گزارش شده است؟

خوشبختانه آماری از آنفولانزای H1N1 گزارش نشده است و مورد خاصی از مرگ و میر در خصوص آنفولانزا نیز در استان نداشتیم.

 

آن چیزی که مسلم است این است که تنها راه حل کنترل ویروس کرونا در حال حاضر در دستان مردم جامعه قرار دارد و اهتمام هر یک از ما به پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک سایه خطر کرونا را کاهش می دهد.

 

در آخرین وضعیت استان گلستان در حال حاضر ۳۳۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند و از این تعداد ۵۸ بیمار در آی.سی.یو و ۲۹ بیمار نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

کد خبر 989255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha