خیز دوباره کرونا/ عروسی و عزا با چاشنی کرونا

مراسم عزا در این استان در ایام شیوع ویروس کرونا تعطیل و کم رنگ نشده و حتی مراسم عزای افرادی که با کرونا نیز جان خود را از دست داده اند به ویژه در روستاها در حال برگزاری است و نه تنها این مراسم ها در خفا برگزار نمی شود بلکه حتی آشکارا نیز هست.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ مراسم عزا در این استان در ایام شیوع ویروس کرونا تعطیل و کم رنگ نشده و حتی مراسم عزای افرادی که با کرونا نیز جان خود را از دست داده اند در این استان به ویژه در روستاها در حال برگزاری است و نه تنها این مراسم ها در خفا برگزار نمی شود بلکه حتی آشکارا نیز هست.

 

با وجود اینکه سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرده در ۲۵ مرکز استان محدودیت برای مشاغل سه و چهار اعمال شده که از جمله آن در اسفراین این استان است اما گویی مردم ترسی از این بیماری ندارند و به کارهای عادی خود می پردازند و شرایط متفاوت شده اما رفتارها فرقی نکرده است.

 

کارت عروسی خود را در یکی از روستاهای اطراف شهر بجنورد توزیع می کرد وقتی کارت به دست من خبرنگار رسید، نمی دانستم که باید چه اقدامی انجام دهم، سوال کردم در این ایام پر خطر چرا مراسم گرفتی، کمی ناراحت و دلخور شد و گفت: مگر می شود با هزار آرزو ... حتی گوشه چشمش اشک نیز جمع شد و ادامه داد: دو سال است که نامزد کرده ایم و بعد از شیوع ویروس کرونا نتوانسته ایم مراسم برگزار کنیم و همسرم بدون مراسم حاضر به خانه بخت رفتن نیست.

 

حالا موضوع سخت تر شد، خانواده آنان برای تمامی کارت هایی که دارند توزیع می کنند، تدارک پذیرایی دیده اند، شام و میوه و ...، برای این مراسم هزینه کرده اند اما خود من از رفتن به مراسم نیز ترس دارم، نگران هستم چرا که حتی خود بیماری زمینه ای دارم و با وجود اینکه دختر شیرخواره دارم، نمی دانم چه پاسخی بدهم. بیماری خود را بهانه می کنم، می گوید همه در این ایام بیمار شده اند، پاسخ می دهم نباید در این شرایط بحرانی مهمان دعوت کنید چرا که آنان در این شرایط شیوع ویروس کرونا در دو راهی قرار می گیرند و حتی همین موارد باعث نگرانی و ناراحتی در خانواده ها خواهد شد.

 

برایش توضیح می دهم که مگر آمار مرگ و میرها را نمی بینی چرا با این وجود مراسم عروسی گرفته ای، لبخندی می زد و می گوید: بیشتر آمارسازی است اگر واقعا ترس وجود دارد چرا هنوز هم کلی مراسم برگزار می شود؟ نوبت به عروسی که می شود می گویند باید تعطیل شود؟! چندین ساعت با هم صحبت کردیم اما قانع نشد.

 

در یکی از کوچه های شهر بجنورد صدای مراسم عزاداری شنیدیم، در حیاط خانه باز است نیم نگاهی می اندازم می بینم که جمعیت در کنار هم نشسته است اما هیچ ترس و دلهره ای در چهره آنان نمی بینم، ماسک زده اند پشتشان به نوعی گرم است که بیماری به آنان سرایت نمی کند.

 

این بیماری هزار چهره، که روزی کارشناسان در مورد ابتلا به آن موارد جدیدی مطرح می کنند و حتی عنوان می کنند که تنها ماسک نمی تواند جلودار آن باشد بیشتر به رعایت فاصله اجتماعی تاکید می کنند.

 

برخی از شهروندان هم اکنون در باغ و بوستانی که خود دارند، منزل شخصی و پیلوت ها مراسم عروسی می گیرند و در خانه های خود نیز مراسم عزا برگزار می کنند که متاسفانه همین عوامل باعث شیوع بیشتر این بیماری خطرناک در استان شده است.

 

بعد از ظهر که به خیابان اصلی شهر سر می زنی جوانان را دسته دسته می بینی که بدون ترس و حتی بدون ماسک قدم می زنند، بعضا در برخی از مکان ها نیز دورهمی تشکیل داده اند.

 

زباله گردی در یکی از کوچه های شهر بجنورد می بینم که برای پیدا کردن زباله خشک تمام زباله های نایلون را در کوچه ریخته و یکی یکی زباله خشک جمع می کند، در دستش دستکش وجود ندارد و حتی ماسک هم نزده است.

 

در این ایام، مشکلات اقتصادی زیادی برای شهروندان ایجاد شده که وجود زباله گردها در سطح شهر هم زیاد شده و علاوه بر اینکه این افراد سلامتی خود را به خطر می اندازند، سلامتی شهروندان را نیز با تهدید مواجه می کنند چرا که برای یافتن زباله های خشک، زباله ها را در کوچه و خیابان پراکنده می کنند و این در حالی است که حتی زباله افراد مبتلا به کرونا نیز هیچ گاه جداسازی نشد.

 

زباله ها در کوچه و معابر پخش شده است، با پای عابران پیاده زباله نیز در کوچه پراکنده خواهد شد و بعضا زیر چرخ های ماشین هم جا به جا می شود تا  روز دیگر پاکبان محله آن را جارو و جمع آوری کند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های سطح استان هشدار می دهد و می گوید: طی چند روز گذشته تعداد موراد بستری در بیمارستان های استان از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرده که متاسفانه خبر خوبی نیست.

 

دکتر «سید احمد هاشمی» تصریح می کند: این افزایش یعنی اینکه ویروس در حال چرخش و گردش در جامعه است و بیماران در معرض خطر بیشتری قرار دارند و این یعنی موارد بستری بیشتر و به تبع آن موارد مرگ و میر نیز متاسفانه افزایش پیدا می کند.

 

وی با بیان اینکه موارد بستری، افرادی هستند که با حال وخیم تری به بیمارستان ها مراجعه می کنند، خاطرشان کرد: مشاهده شده که برخی از این بیماران در همان ابتدای ورود به بیمارستان نیاز به اقدامات پیشرفته احیا پیدا می کنند و متاسفانه به درمان هم جواب نمی دهند و فوت می کنند.

 

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه کنترل این بیماری نیازمند همت همه اقشار مردم است، تاکید کرد: رعایت مسایل و پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک، دوری از تجمعات و رفت و آمدهای خانوادگی که متاسفانه عادی شده، باید مورد توجه جدی همه افراد جامعه قرار گیرد.

 

وی با انتقاد از حضور برخی از افراد در تجمعات، مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی یادآور شد: متاسفانه کماکان این موضوع باعث شده که همواره دغدغه افزایش تعداد بیماران بستری را داشته باشیم.

 

دکتر هاشمی حتی شب گذشته در جلسه هماهنگی محدودیت‌های کرونایی در استان گفت: آمار ابتلاء، بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در خراسان شمالی در حال رکورد زدن است تا جایی که  طی یک روز 11 نفر را به کام مرگ کشانده است.

 

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته  از مجموع ۳۴۰ آزمایش انجام شده از افراد مشکوک به کرونا ۲۲۷ نفر مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند، ادامه داد: با احتساب این آمار مشخص می‌شود که ۷۰ درصد افرادی که  آزمایش داده اند نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده است.

 

دکتر هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر مراکز نمونه گیری استان خیلی شلوغ است و‌ دانشگاه علوم پزشکی درصدد افزایش مراکز است ولی از آن طرف ظرفیت آزمایشگاه‌های استان محدود است و جوابگوی این مقدار تقاضا نیست. 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با ابراز نگرانی از برگزاری مراسم‌ها که بدون مجوز و در فضاهای بسته برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: با وجود تعطیلی تالارها مردم از برگزاری مراسم منع نشده اند و در پیلوت‌ها و منازل و باغ‌ها جشن و عروسی برپا می‌کنند که این خود بسیار خطر آفرین است زیرا در حال حاضر اغلب ابتلاء ها خانوادگی است. 

 

در عین حال هاشمی بعضی از ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را در استان به جهت ابتلا به کرونا در شرایط بحرانی دانست و گفت: تمام جلسات و همایش ها باید به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود تا مانع هر گونه تجمع در ادارات و‌ نهادها شد.

 

دکتر «تقی دولت آبادی» رییس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا مهرماه امسال ۴۸۷ بیمار کرونایی از طریق تماس با اورژانس ۱۱۵ شناسایی شدند.

 

وی افزود: از این تعداد، ۴۰۰ بیمار برای درمان به بیمارستان منتقل شدند و ۸۷ بیمار نیز در محل تحت درمان قرار گرفتند.

 

دولت آبادی با بیان اینکه تمامی کارکنان عملیاتی اورژانس استان از ابتدای شیوع کرونا با گذراندن دوره های تخصصی مواجهه با کرونا، در کنار هم استانی ها بودند، افزود: آموزش های همگانی در خصوص کرونا به شکل مجازی و از طریق صداوسیما، سایت‌های خبری و شبکه های اجتماعی برای هم استانی ها انجام شد.

 

 

 

 

کد خبر 989275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha