برداشت ۲۳۰ هزار تن خرما در سال جاری/ سرمایه گذاران در فرآوری خرما سرمایه‌‌گذاری کنند

امیری زاده با بیان اینکه خرما را نباید خام‌‌فروشی کرد گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری نیاز ضروری امروز خرمای خوزستان است و از سرمایه گذاران دعوت می‌شود تا در فرآوری خرما سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «خدارحم امیری‌زاده» صبح امروز (دوشنبه ۱۲ آبان) در اولین جشنواره ملی شکرگزاری خرما که در پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری روستای ام الطمیر اهواز برگزار شد اظهار کرد: امیدواریم این جشنواره پایه ای برای سایر محصولاتی باشد.

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بعد از سال‌ها نخیلات ما تنش‌های فراوانی‌ را دیدند، جهش تولید ما از خرما آغاز شد افزود: در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن تولید خرما در خوزستان بوده و امسال با بیش از ۲۳۰ هزار تن برداشت به پایان رسید که جهش قابل قبولی است.

 

وی تصریح کرد: پرپایی جشنواره شکرگزاری خرما به علت جهش تولید خوب است که باید خدا را برای افزون نعمت‌ها شاکر باشیم.

 

امیری زاده با اشاره به اینکه خوزستان مقام اول در تولیدات محصولات کشاورزی را با بیش از ۱۷ میلیون تن، معادل ۱۵ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را دارد اضافه کرد: جایگاه ویژه خوزستان در تولیدات کشاورزی کاملا روشن و مبرهن است و برکسی پوشیده نیست؛ خوزستان خاستگاه خرمای جهان و ایران است که همه این موضوع را پذیرفتند.

 

وی با بیان اینکه خرما در ۳۹ کشور و بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید معادل هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در جهان وجود دارد ابراز کرد: ایران بیش از ۲۶۲ هزار هکتار سطح زیر کشت و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولیدات دارد.

 

مدیرکل اداره جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: خوزستان با سطح زیرکشت ۴۱هزار هکتار و تولید بیش از ۲۳۰ هزار تن مقام دوم تولید خرما و با ۸۰ هزار تن صادرات مقام اول را در کشور دارد.

 

وی با بیان اینکه این مقدار تولید، محصول ۳۲ هزار هکتار در خوزستان است و سطح مابقی ۴۲ هزار هکتار هنوز بارور نشده خاطر نشان کرد: خرما جایگاهی مقدس دارد و تنها درختی است که دورریزی ندارد.

 

امیری زاده با اشاره به اینکه مقام دوم صادرات غیرنفتی ما از خرما است بیان کرد: ما واقف هستیم که خرما در استان و کشور ما هنوز آن جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده چراکه ما می توانیم از خرما صنعتی با ارزش افزوده و زنجیره تولید مناسب راه اندازی شود تا اشتغال زایی بیشتری داشته باشیم.

 

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ هزار نفر در خوزستان با برکت نخل ها مشغول به کار هستند و اما می خواهیم صدای این جشنواره در کشور بپیچد تا همگان بدانند خوزستان خاستگاه اصلی خرما است و می تواند توسعه پیدا کند.

 

مدیرکل اداره جهاد کشاورزی خوزستان از برنامه ریزی پنج ساله برای توسعه نخیلات در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد و گفت: انتظار داریم وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه برای توسعه این صنعت ضروری و کاربردی توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ طبق این برنامه سطح زیرکشت از ۴۱ هزار هکتار به ۵۶ هزار هکتار و تولید از ۲۳۰ هزار تن به ۳۱۰ هزار تن و صادرات از ۸۳ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه تولید خرمای امسال ۳۵ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را داشته عنوان کرد: کارگاه های تولیدی سال ها است باعث سرپا نگه داشتن این نخیلات شدند و اگر آنها نبودند این مقدار از سطح کشت خرما را در استان نداشتیم اما انتظار داریم خرما در استان جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

 

امیری زاده اضافه کرد: انتظار داریم خرما را خام فروشی کنیم و تنها به این بسنده نکنیم که خرما از کشاورز خریداری و به فروش برسد و به کشورهای دیگر صادر شود و آنها فرآوری لازم را انجام دهند و سود اصلی را ببرند در حالی که در خوزستان می‌توانیم با سرمایه گذاران داخلی صنایع فرآوری خرما را راه اندازی کنیم.

 

وی خرما را خمیری با هزاران مشتقات دانست و ابراز کرد: نخل درختی مقدس است و باعث رونق اقتصادی می شود که انتظار داریم اعتبار لازم برای طرح جامع نخیلات اختصاص یابد و استان در این خصوص به جایگاه خود برسد.

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید براینکه سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری نیاز ضروری امروز خرمای خوزستان است بیان کرد: دعوت می‌شود از کسانی که توان سرمایه گذاری در صنعتی کردن خرما را دارند به ما بپیوندند تا زنجیره تولید خوب در این استان را داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه باید تکنولوژی وارد این محصول و نخلستان‌ها شود تا فرزندان نخلداران این شغل شریف و اقتصادی را ادامه دهند یاد آور شد: تشکیل صندوق توسعه خرما در دستور کار ما قرار دارد که این صندوق در همه زمینه ها می‌تواند کارایی داشته باشد.

 

کد خبر 989418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha