پیوند مدرسه و کانون های مساجد برای تامین نیازهای دانش آموزی

دوران دانش آموزی و فراز و فرود های این روزها که در آینده یک فرد موثر است با نیازهایی زیادی روبرو بوده که پیوند بین مدرسه و کانون های مساجد برای پاسخ به این نیازها کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دوران دانش آموز که از نظر طول مدت و همچنین شرایط خاص سنی از اهمیت خاصی دارد به برنامه ریزی هدفمند و به دور از آزمون خطا نیاز دارد و در این دوران مسائل مختلفی نقش و اهمیت دارند.

 

12 سال دوران دانش آموزی که مقطع کودکی و نوجوانی افراد را با شرایط، ظرفیت و قابلیت های خاصی خود پوشش داده که کاربردی کردن توانایی و استعدادها و بهره گیری از این ظرفیت ها برای رسیدن به قله های بلند پیشرفت جامعه به برنامه ها و هدف گذاری های این دوران بستگی دارد.

 

نظام آموزشی کشور با بهره گیری از توان بخش خصوصی و دولتی تمام تلاش خود را برای آموزش و ارائه خدمات به افراد بکار گرفته اما بسیاری از نیازها به دلیل عدم پژوهش و تحقیق و یا از بی دقتی مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

افراد در این دوران به فراگیری مهارت های مهم تربیتی و اجتماعی نیاز دارند اما این نیازها در اولویت سیستم آموزشی کشور نیست و تنها مسائل علمی و آموزش های تئوری مورد توجه است و تنها ملاک نیز نمره بوده که در این خصوص نیز باید تجدید نظر شود.

 

فراگیری آموزش و مهارت های زندگی و توجه به نشاط و شادابی دانش آموزان سرمایه گذاری برای آینده آن ها در کل آینده کشور و نبوغ جامعه است که باید بیش از هر اقدامی مورد توجه و دقت قرار گیرد و در این خصوص تشکل های فرهنگی نیز کمک کنند.

 

مدرسه به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای دوران دانش آموزی نبوده و باید برای پاسخگویی به این موضوع سایر نهادهای فرهنگی و ورزشی نیز وارد عمل بشوند که از جمله آن ها کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند تا در محیط مدرسه و یا بیرون از آن به نیازهای دانش آموزی به ویژه در حوزه فرهنگی و تربیتی توجه کنند.

 

*دانش آموزان به فراگیری آموزش های مثبت و مهارت های زندگی نیاز دارند

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: دانش آموزان به فراگیری آموزش های مثبت و مهارت های زندگی به عنوان سرفصل های مهم تربیتی نیاز دارند.

 

«علیرضا معماریان» پیرامون نیازهای مهم دانش آموزی افزود: فراگیری مهارت های زندگی، آموزش های مثبت و فعالیت های اجتماعی در راستای کاربردی سازی مفاهیم درسی توسط دانش آموزان نیاز است و بدون توجه به این دسته از آموزش ها قادر به بهره وری از علوم مختلف نیستیم.

 

وی ادامه داد: در زندگی روزمره و فعالیت های فردی و اجتماعی به دانش و مهارت هایی جهت بهبود شرایط زندگی، ارتقای کیفیت زندگی و حل مسئله و روابط اجتماعی نیاز داریم و عملکرد مناسبت و صحیح در این خصوص به آموزش هایی که فراگرفته ایم وابسته است.

 

معماریان یادآورشد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی دوران نوجوانی و جوانی بکارگیری مهارت های زندگی و خودآگاهی و خودکارآمدی بسیار کار می کند که جای خالی این آموزش های مثبت در دوران دانش آموزی حس می شود.

 

وی فعالیت اجتماعی نهادهای فرهنگی برای آموزش مهارت های مثبت اندیشی، حل مسئله و مهارت های زندگی را مهم و ضروری اعلام کرد و گفت: باید محیط مدرسه و شریط تعامل با نهادهای فرهنگی برای دانش آموزان فراهم شود تا اینکه به این دسته از مهارت ها دست پیدا کنند.

 

*تعامل کانون امام حسن مجتبی تیران با مدارس

 

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران از جمله کانون های مساجد است که تعامل با مدارس و سرمایه گذاری برای سنین دانش آموزی را مورد توجه قرار داده است و این پیوند همکاری و تعامل فرصتی برای پاسخ به نیازهای بی پاسخ این قشر شده است.

دانش آموزان به محیط آرام، فراگیری آموزش های اجتماعی، شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و اجتماعی نیاز دارند که نقش این کانون در انجام این ماموریت مورد توجه و روشن است و آنچه که بر اساس این موضوع به دست آمده، اقدامات متنوع این مرکز بر رشد تربیتی کارآمد بوده است.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران اجرای طرح های فرهنگی، هنری، ورزشی, علمی و اجتماعی مثل فعالیت کارگروهی، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی با موضوعات اجتماعی، مدیریت فردی، کارآفرینی و رشد مهارت های فردی را از جمله اقدامات این مرکز برای رشد و پیشرفت دانش آموزان بیان کرد.

 

«اکبر مهدی زاده» با بیان اینکه دانش آموزان نیازهای زیادی دارند و باید در این دوران بیاموزند، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این نیازها به دلیل تمرکز بالا بر روی آموزش مفاهیم درسی فراموش می شود، خاطرنشان کرد: علم و دانش دانش آموزان و دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل باید تبدیل به ثروت و یا موجب رفع مشکل جامعه بشود.

 

وی ادامه داد: فعالیت های اجتماعی و مهارتی در تحقق این موضوع کمک می کند و اگر دانش آموزان مهارت کارکردن، فعالیت گروهی، حل مسئله، صبرو تاب آوری و احساس مسئولیت اجتماعی را نیازموزند آنگاه چگونه باید بر مسیر پیشرفت فردی و اجتماعی را با سرعت و در مقایسه با دیگر کشور ها طی کنند.

 

مهدی زاده ادامه داد: برای برون رفت از ناهنجاری ها، مشکلات اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش بهره وری نیروی انسانی به فعالیت های تربیتی و آموزش مفاهیم انسانی نیاز داریم.

 

*ارائه خدمات دانش آموزی در موسسه شهید بهشتی اصفهان

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان گف: خدماتی ویژه دانش آموزان و دانشجویان با هدف تربیت نسل آینده و پرورش مدیر متخصص و متعهد برای نظام توسط این موسسه ارائه می شود.

 

«مهدی محمدی» اعضا دانش آموز این مرکز مباحث عقیدتی، مهارت‌های زندگی، فعالیت‌های اجتماعی،ورزشی و علمی، فضاهای معنوی، اردو‌های مختلف و غیره را تجربه ‌می کنند.

 

وی ادامه داد: ارائه خدمات مطالعه ای، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته برای دانش آموزان مقاطع بالاتر به صورت تخصصی پیش بینی شده که هدف گذاری خوبی برای هدایت اعضای موسسه بوده است.

 

محمدی با بیان اینکه فعالیت های  ویترینی آسیبی برای حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است تصریح کرد: پرورش و تربیت مدیر متخصص و متعهد اهمیت خاصی برخوردار است که موسسه شهید بهشتی اصفهان با نگاه پرورش نسل آینده و تربیت مدیران متخصص و متعهد فعالیت می کند.

کد خبر 989730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha