ایجاد سامانه نیما برای تسهیل داد و ستد میان فعالان بازار/وزیر صمت از خودکفایی ۴ قلم کالای اصلی مرتبط با کرونا خبر داد

ایجاد سامانه نیما برای تسهیل داد و ستد میان فعالان بازار، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان، نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض نشده است، خودکفایی ۴ قلم کالای اصلی مرتبط با کرونا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۶ آذر شبستان به شرح زیر است:

ایجاد سامانه نیما برای تسهیل داد و ستد میان فعالان بازار

روابط عمومی بانک مرکزی پیرو مشکلات به وجود آمده برای برخی از تولیدکنندگان و بازرگانان در پرونده ارزی یکی از صادرکنندگان به اطلاع می‌رساند، در زمستان سال گذشته این صادرکننده با عدم ‌ایفای تعهدات ارزی خود که از طریق برخی از شرکت‌های صرافی به واردکنندگان ایجاد شده بود، موجبات تضییع حقوق ذی نفعان را به وجود آورد که در این رابطه بانک مرکزی نسبت به ثبت و پیگیری شکایت نزد مرجع محترم قضایی اقدام کرد.

لذا بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ایجاد بستر مناسب برای معاملات ارزی به معنای پوشش ریسک طرفین معامله توسط این بانک نیست، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق ذی نفعان این پرونده فراتر از وظایف خود، ضمن ورود قاطعانه به موضوع، نسبت به انجام پیگیری‌های لازم در خصوص تعهدات ایفا نشده و حل و فصل مشکل اقدام کرده که از این رهگذر به فضل الهی و با معاضدت موثر و راهگشای مرجع محترم قضایی و دستگاه‌های اطلاعاتی، توفیقات فراوانی حاصل شده است.

در این رابطه از محل منابع ریالی و ارزی صادرکننده، مطالبات بالغ بر ۶۰ درصد از شاکیان پرونده تاکنون پرداخت شده و لازم به توضیح است مرجع قضایی به جد پیگیر بازپرداخت دیون شاکیان بوده و در این رابطه، حصول نتیجه مطلوب مبنی بر بازپرداخت مطالبات همه شاکیان را مورد مطالبه قرار داده است؛ به طوری که طی جلسات برگزار شده با طرفین پرونده، با استفاده از تمام ظرفیت موجود موجبات احقاق حقوق تضییع شده شاکیان پرونده را فراهم کرده و این بانک نیز تا سر حد امکان، حل و فصل قطعی مشکل را در دست اجرا دارد.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان/دلار ۲۵ هزار و ۷۰۲ تومان

امروز (یکشنبه ۱۶ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۷ دلار و هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۸۱ هزار تومان است. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان است.

 

امروز (یکشنبه ۱۶ آذر) در بازار ارز دلار ۲۵ هزار و ۷۰۲ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۱۵۱ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۸۷۸ تومان، درهم امارات ۷۰۷۱ تومانف یوان چین ۳۹۶۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۰۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۱۵ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۷ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۰۴ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه بار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود.

 

روز گذشته (شنبه ۱۵ آذر) در بازار ارز دلار ۲۵ هزار و ۴۶۸ تومان، یورو ۳۰ هزار و ۹۰۱ تومان، پوند ۳۵ هزار و ۴۱۹ تومان، درهم امارات ۷۱۷۶ تومان، یوان چین ۴۰۱۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۴۰ تومان بود.

 

برای جلوگیری از وابستگی به واردات نهاده های دام باید تولید کننده را به خرید منصفانه محصول تشویق کرد

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: با نوسانات شدید در بازار ارز و اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی، هزینه تولید نهاده‌ها در داخل بیشتر از هزینه واردات شد و تولید کاهش یافت. در حال حاضر ۱۶ درصد نیاز کشور به نهاده‌ها دام و طیور در داخل تولید می‌شود.

 

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی: اینکه بگوییم بازار نهاده‌ها مافیا دارد و چند نفر را دستگیر کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند و کسان دیگری جای آن‌ها را می‌گیرند سیستم تامین نهاده‌های ما اشکال دارد و باید اصلاح شود.

 

بنابراین گزارش، محمدمهدی خورشیدوند، کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته طرح‌های مختلفی برای تولید و خودکفایی دانه‌های روغنی داشتیم. اما هنوز نیاز کشور به دانه‌های روغنی با کسری مواجه است و خودکفا نشده ایم.

 

خورشیدوند با انتقاد از نحوه تدبیر و مدیریت مدیران در حوزه دانه‌های روغنی و نهاده‌های دام و طیور گفت: ما بیش از ۸۰ درصد وابستگی به واردات داریم. چرا تصمیم گیری‌های گذشته ما را از وابستگی نجات نداده است.

 

کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: اینکه یک وزارتخانه بزرگ مانند جهادکشاورزی حتی در اموری که اختیار کافی دارد، درست عمل نمی‌کند، موضوعی است که باید به مردم توضیح داده شود.

 

نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض نشده است

«محمدجواد آذری جهرمی» در ارتباط تلفنی با برنامه تهران ۲۰ درباره این‌که چرا فیلتر تلگرام هنوز برقرار است، گفت: بعید می‌دانم که نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد اما پیشنهاد می‌کنم از دادستان کل کشور این سوال را بپرسید. نه زمان انسداد تلگرام از ما نظر خواستند نه الان برای رفع آن از ما چیزی می‌پرسند.  طبیعتاً این مقوله‌ای است که به نظر دستگاه قضایی بستگی دارد چراکه با حکم دستگاه قضایی بسته‌شده است و با همین حکم هم قابل‌ بازگشایی است.

درباره برنامه شاد گفت: من دو بچه مدرسه‌ای دارم و با این موضوعات درگیر هستم. شرایط دشواری برای معلمان، مدارس و والدین است. این روزها تربیت از طریق مدارس تعطیل است و در شرایط کنونی و با آموزش مجازی، تعلیم هم شرایط خوبی ندارد. درباره برنامه شاد بهتر است که سازندگان آن توضیحات لازم را بدهند. زیرساخت ارتباطی این شبکه کاملا به وزارت ارتباطات برمی‌گردد.

وی افزود: قاعدتا خانواده‌ها مشکلات زیاد در حوزه کیفیت ارتباطات دارند. بیش از ۴۶ هزار روستا پراکنده در سراسر کشور داریم که در شرایط فعلی نمی توانند از ظرفیت مدارس به صورت حضوری استفاده کنند و انتظار دارند که ارتباط مجازی شان فراهم باشد. البته در مناطق شهری نیز این مشکلات وجود دارد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اکنون امکان دسترسی به اینترنت از طریق یکی از شیوه‌های ممکن برای بیش از ۹۵ درصد جمعیت ایران در محل زندگی‌شان فراهم است. این ارتباط یا از طریق فیبر نوری، وای فای خانگی یا تلفن همراه است. اکنون از مجموع روستاهای کشور حدود ۹۰ درصد و شهرهای کشور ۱۰۰ درصد به پوشش اینترنت متصل هستند.

وی درباره اینترنت رایگان برای معلم‌ها و دانش‌آموزان گفت: سیاستی که وزارت آموزش و پرورش اتخاد کرد این بود که آموزش مجازی به شکل متمرکز بر بستر شبکه دانش آموزی شاد انجام شود. بنابراین بحث در نظر گرفتن اینترنت رایگان برای شبکه شاد مجزا است اما این که آموزش مجازی رایگان باشد از طریق شبکه شاد فراهم شده و دولت هزینه آن را به اپراتورها پرداخت می‌کند.  

جهرمی تصریح کرد: برآورد وزارت ارتباطات این است که ۱۱ درصد مدارس غیر انتفاعی هستند که از ابرازهای مربوط به خودشان استفاده می‌کنند و امروزه شاهد رشد تقریبا ۱۲۰۰ برابری ابزارها و اپلیکیشن‌های آموزشی هستیم. از مجموعه مدارس باقی مانده ۴۰ درصد از شبکه شاد استفاده می‌کنند.

 

وزیر صمت از خودکفایی ۴ قلم کالای اصلی مرتبط با کرونا خبر داد

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه در پایان نشست کمیته تدارکات و پشتیبانی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: در چهار قلم کالای مهم مربوط به تجهیزات مبارزه با کرونا که وزارت صمت مسئول بوده، به تولیدات خوبی رسیده‌ایم. در تولید ماسک مازاد داریم و تولیدکنندگان تقاضای صادرات دارند و مجوز صادرات با تقاضای وزارت بهداشت در صورت مازاد نیاز داخلی داده می شود.

وی ادامه داد: در زمینه تولید ونتیالتور نیز دو کارخانه بزرگ در حال تولید و تامین نیاز وزارت بهداشت بوده و همزمان متقاضی صادرات نیز هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در زمینه تولید دستگاه های اکسیژن‌ساز نیز واحدهای تولیدی آمادگی تولید و تامین نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارند.

رزم حسینی در خصوص تامین اکسیژن بیمارستان‌ها نیز بیان کرد: فولاد کشور (اصفهان، کرمان، یزد و برخی استانهای دیگر) به صورت رایگان اکسیژن به بیمارستان ها تحویل می دهند.

وی اعلام کرد: با همکاری و تعامل همه تولیدکنندگان و دست اندرکاران در تجهیزات مرتبط با کرونا در کشور به خودکفایی رسیدیم و این روند همچنان ادامه دارد.

 

 

کد خبر 990407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha