بوی خوش طلای سرخ در خانه های خراسان شمالی پیچیده است

تا حدود اذان صبح مشغول پاک شدن گل زعفران هستند، چهار تا پنج نفری هر روز این کار را انجام می دهند و تا حدود ۱۵ کیلو گُل زعفران پاک می کنند، با وجود اینکه کار سختی است اما چون با هم انجام می دهند، سختی کار را فراموش می کنند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در خانه ای کوچک  سه دختر و مادر دور سفره ای نشسته اند و مشغول پاک کردن گُل زعفران هستند، با هم صحبت می کنند و نگین زعفران را جدا و در ظرفی قرار می دهند، پدر نیز به کمکشان آمد و جمعشان جمع شد.

 

تا حدود اذان صبح مشغول پاک شدن گل زعفران هستند، چهار تا پنج نفری هر روز این کار را انجام می دهند و تا حدود ۱۵ کیلو گُل زعفران پاک می کنند، با وجود اینکه کار سختی است اما چون با هم انجام می دهند، سختی کار را فراموش می کنند.

 

این روزها بیشتر خانه های روستایی و حاشیه شهر به خصوص حاشیه شهر بجنورد رنگ و بوی زعفران به خود گرفته است، افرادی هر روز سر ساعت خاصی گل های زعفران ر ا در بین خانواده ها تقسیم می کنند و آنان نیز نگین جمع آوری شده را به آنان تحویل می دهند و بعد از وزن کشی نگین، بهای کار انجام شده را پرداخت می کنند.

 

«زهرا» که دختری ۱۷ ساله است، می گوید: هر روز همراه مادر و خواهرانم و حتی برادرم مشغول پاک کردن گل زعفران هستیم با وجود اینکه کار سختی است اما همه در خانه مشغول به کار هستیم که این یک مزیت است.

 

وی افزود: در این ایام هر روز این کار را انجام می دهند و در این شرایطی که کار وجود ندارد کمک خوبی به خانواده ها است.

 

زهرا، پاک کردن گل زعفران را کمک به اقتصاد خانواده ها دانست و اظهار کرد: پاک کردن گُل سخت است اما در کنار خانواده با هم آسان تر می شود و هر وقت که احساس خستگی داشته باشیم، استراحت می کنیم.

 

وی اظهارداشت: در این روزها تمام اقوام و همسایه هایمان نیز مشغول پاک کردن گل زعفران هستند و خوشبختانه در دوران کرونایی که کسب و کارها از رونق افتاده، این کار باعث جان گرفتن اقتصاد خانواده ها شده است.

 

وی افزود: می تواند روزانه تا حدود چهار کیلوگرم گل زعفران پاک کند که به ازای هر کیلوگرم نیز بیش از ۲۰ هزار تومان بابت کار دستمزد دریافت می کند که البته با احتساب کار تمامی اعضای خانواده در شبانه روز ۴۰۰ چهار تومان درآمد دارند.

 

در استان خراسان شمالی بیش از چهار هزار و ۳۰۰ هکتار گُل زعفران کشت شده که بیشترین سطح مربوط به شهرستان فاروج است.

 

«محمدعلی شریکیان» مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی پیش بینی کرد امسال ۲۱ تُن گل زعفران از سطح کشتزارهای استان برداشت شود.

 

وی گفت: کشت و کار زعفران به خصوص در فصل برداشت برای جمع آوری گل زعفران و همچنین پاک کردن گل، نیروی کاری زیادی می خواهد که در این ایام به اقتصاد شمار زیادی از خانواده ها کمک کرده است.

 

وی افزود: تولید زعفران در استان صادراتی است، محصولات کشاورزی صادراتی باید جایگزین نفت شوند که این محصول ارزش افزوده بسیار خوبی دارد که باید برای بسته بندی مناسب و همچنین فراوری آن بیشتر بپردازیم.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به ازای هر هکتار کشت زعفران برای یک نفر شغل مستقیم و برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر نیز در مراحل برداشت، اشتغال ایجاد می شود.

 

وی افزود: پیش بینی می شود تولید زعفران نسبت به سال گذشته افزایش نیز داشته باشد.

 

شریکیان اظهارداشت: هم اکنون خرید تضمینی گل زعفران نیز در استان آغاز شده است.

 

 

 

کد خبر 990558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha