« طاهر و زهره» به روایت نصرت الله خوشدل

۲۰ آبان ماه، سالروز درگذشت «نصرت الله خوشدل لویه» راوی داستان «طاهر و زهره»، یکی از افسانه‌های عاشقانه رایج در منطقه رودبار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «نصرت الله خوشدل» در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در روستای «لویه» در شهرستان رودبار متولد شد. وی، تحصیلات مقدماتی و دوره ابتدایی را در زادگاهش رودبار به پایان برد، بعدها در حین کار با تلاش و کوشش توانست مدرک دیپلم بگیرد.

 

خوشدل خیلی زود به کار اقتصادی پرداخت. در ابتدا مغازه‌ای در لویه افتتاح کرد و بعد کارخانه برنج راه‌اندازی نمود و سپس به کار معدن و تاسیس یک شرکت در این راستا اقدام کرد. اما فعالیت‌های اقتصادی مانع از تلاش‌های ادبی‌اش نشد.

 

نصرت الله خوشدل، ذوق و تونایی ویژه‌ای در داستان‌سرایی داشت. داستان عاشقانه «طاهر و زهره»، یکی از افسانه‌های زیبای فولکلور منطقه لویه بود که خوشدل برای نخستین بار آن را در فصلنامه «گیلان نامه» به چاپ رساند.

 

انتشار این داستان نخستین گام برای شناساندن قلعه طاهر و زهره به رودباری ها و گیلانی‌ها بود. او اطلاعات قابل توجهی درباره جاده‌ها و راه‌های قدیمی رودبار داشت و بسیاری از اصطلاحات و واژگان قدیمی را یادداشت کرده و برخی را نیز به چاپ رسانده بود.

 

وی در مقدمه داستان طاهر و زهره، ویژگی‌های قلعه‌ای که ماجرا در آن اتفاق افتاده، همچون؛ ابعاد، ارتفاع، تعداد پله‌ها، جنس سازه و... را که خود بررسی کرده بود، ذکر کرده است. دو دهه بعد، «رمضان حیدری لویه» داستان طاهر و زهره را به شعر درآورد و به نام منظومه «جام جان» در سال ۹۲ منتشر کرد.

 

نصرت الله خوشدل روز شنبه(۲۰آبان) ۱۳۹۶ چشم از جهان فروبست و در باغ رضوان رشت به خاک سپرده شد.

کد خبر 990590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha