کودکان کار زیرپوشش بیمه حمایتی قرار گیرند

شریفی گفت: معمولا مشاهده می کنیم که کودکان کار یا سرپرستی ندارند یا سرپرست آنها در فقر مطلق قرار دارد و این کودکان از هیچگونه تسهیلات درمانی برخوردار نیستند از این رو لازم است کودکان کار زیرپوشش یک نهاد حمایتی بیمه ای قرار گیرند.

«زهرا شریفی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: آسیب های روانی اولین موردی هستند که در کودکان درباره آنها بحث و گفت وگو می شود؛ اگر کودکی از لحظه به دنیا آمدن تا سن ۲ سالگی هر لحظه در آغوش گرفته نشود احساس امنیت در این کودک نهادینه نمی شود.

 

روانشناس کودکان با بیان اینکه اگر حس امنیت در کانون خانواده و در کنار والدین در کودک ایجاد نشود این کودک در آینده فرد مضطربی خواهد شد افزود: بودن در کنار خانواده و آرامش آنها بُعد روانی کودک را سالم می کند؛ بر اساس گفته روانشناسان شخصیت کودک تا سن چهار سالگی شکل گرفته و تا سن هفت سالگی تثبیت می شود و شرایط کانون خانواده در این سن برای کودک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه تنها بازی کردن و فعالیت های کودکانه برای کودک جایز است تصریح کرد: کودک نباید به نداشته های خانواده فکر کند زیرا همین مورد سبب می شود که از همان سنین کودکی برای جبران نداشته های خود مجبور به کار کردن شود.

 

شریفی با بیان اینکه هنگامی که افراد جامعه ذهن سالم با امنیت خاطری نداشته باشند قطعا این عدم امنیت روانی را به نسل های آینده منتقل خواهند کرد ادامه داد: بر این اساس اگر افراد جامعه ذهن سالمی نداشته باشند نسل آینده آسیب پذیر و ضربه هایی که به خود وارد می سازد خطرناک تر و عمیق تر خواهد بود.

 

 وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه امروز ما به این وضعیت ارتباط دارد و تا هنگامی که نهادهای حمایتی و دولت فکر اساسی برای حل این مشکل نکنند نمی توانیم بسیاری از خانواده ها را نسبت به عدم تکدی گری یا آرامش روانی دعوت کنیم زیرا مشکل اصلی این خانواده فقر اقتصادی است.

 

این مددکار اجتماعی حداقل اقدامی که می توان برای کودکان کار انجام داد را زیر پوشش قرار دادن آنها زیر نهاد حمایتی بیمه ای دانست و ابراز کرد: معمولا مشاهده می کنیم که کودکان کار یا سرپرستی ندارند یا سرپرست آنها در فقر مطلق قرار دارد و این کودکان از هیچگونه تسهیلات درمانی برخوردار نیستند.

 

وی در ادامه به کمپ نگهداری کودکان کار اشاره کرد و گفت: بر اساس مصاحبه های انجام شده با برخی کودکان کار مشخص می شود که فضای نگهداری آنها همانند زندان کاملا محدود و بسته است، قطعا کودکی که از این کمپ خارج می شود علاقه ای به بازگشت به آنجا را ندارد، بنابراین لازم است شرایط نگهداری کودکان در کمپ های نگهداری وضعیت بهتری به خود بگیرد.

 

روانشناس کودکان با اشاره به اینکه جامعه امروز به شدت ناهمگون و ناهموار است عنوان کرد: امروز شرایط بد اقتصادی بر شرایط اجتماعی ما خیمه کرده و همین مورد جامعه را دچار معضلات فراوانی کرده است و  برای راه برون رفت از  این معضل، نیازمند یک همت بلند از سوی دولت هستیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه هزینه هایی که نهادهای حمایتی در اختیار نیازمندان قرار می دهد بسیار ناچیز و محدود است یاد آور شد: باید سعی شود که برنامه های آموزشی ویژه نیازمندان گنجانده شود تا کودکان به کارهایی که به شخصیت انسان لطمه می زنند وارد نشوند.

 

کد خبر 991206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha