اما و اگرها در خصوص تعطیلی بازارچه زعفران پیش از پایان گُل دهی

بازارچه زعفران شهرستان فاروج در مراحل پایانی برداشت این محصول تعطیل شد که برای کشاورزان با اما و اگرهایی همراه بود.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ از ابتدای امسال با توجه به بحران ایجاد شده در زمان برداشت زعفران در بخش عرضه و نرخ گذاری آن، نشست های متعددی برای ساماندهی فصل برداشت این محصول در شهرستان برگزار شد که یکی از خروجی های آن، ایجاد بازارچه برای حذف دست دلالان، حمایت از کشاورزان، جلوگیری از بروز ترافیک و محدودیت تردد مردم در مسیر خیابان موفق که سال گذشته کشاورزان به صورت خودجوش در گوشه گوشه آن اقدام به فروش محصولشان با توجه به افت شدید قیمت آن کردند، شد.

 

خردادماه امسال کار ساخت بازارچه آغاز و نه ۱۰۰درصد که در حد فعالیت برای سال اول ساماندهی آن به زمان برداشت رسید، فعالان این حوزه اقدام به اجاره غرفه ها کردند و کشاورزان خرسند از ساماندهی شرایط عرضه و امیدوار به مدیریت درست نرخ گذاری، چشم انتظار باز شدن گُل زعفران به هوای پاییز بودند.

 

 

بازهم کشاورزان متضرر شدند

یکی از زعفران کاران شهرستان در این خصوص گفت: در روزهای ابتدایی گُل دهی زعفران، نرخ ها از 2 میلیون و 100 هزار ریال به ازای هر یک کیلو گل مطرح بود که هر چه حجم گل دهی افزایش یافت، روند قیمت سیر نزولی یافت.

 

«علی احمدی» افزود: در نشست های برگزار شده، کشاورزان همه متقاضی نرخ گذاری در روز عرضه و پرداخت نقدی از سوی تاجران خرید گل بودند که همه این موارد منوط به راه اندازی بازارچه می شد.

 

وی افزود: غرفه داران به رغم وعده های داده شده، با توجیه تفاوت قیمت در فروش نقدی یا امانی گل، باز هم روال سال گذشته را در پیش گرفتند و حتی بعضی غرفه داران به رغم ثبت نرخ پایین تر برای خرید نقدی، با فاصله حتی 10 روزه آنهم پس از پیگیری های مستمر کشاورز اقدام به پرداخت می کردند و کاهش غیر منطقی و روزانه قیمت ها ادامه یافت.

 

کشاورز دیگری گفت: نابسامانی بازارچه به جایی رسید که بعضی افراد فرصت طلب با استفاده از فضای مجازی در پی ایجاد تجمع از سوی زعفران کاران بودند که محقق نشد.

 

«جواد محسنی» افزود: اما نارضایتی کشاورزان ادامه داشت و با توجه به اوج گل دهی، ناگزیر به عرضه آن به غرفه داران بودند چراکه به این بازارچه امیدها بسته بودند و با این نگاه، در پی پیدا کردن افراد متقاضی برای پاک کردن محصولشان نرفته بودند.

 

وی بیان داشت: از فعالیت بازارچه دو هفته نگذشته بود که کرکره های آن پایین کشیده شد و عرضه گل دوباره به خیابان محل بازارچه رسید.

 

کشاورز دیگری که خواست نامش مطرح نشود، گفت: ازدحام دلالان، دلواپسی کشاورزان برای عرضه با قیمت واقعی گل، سودجویی بعضی افراد با پرداخت پول تقلبی یا وعده پرداخت پول در قبال گل دریافتی، شماری از کشاورزان را متضرر کرد.

 

وی افزود: ضعف مدیریت در بازارچه مشهود بود و امسال هم کشاورزان متضرر شدند.

 

و اما سخنان مسئولان 

مدیر تعاون روستایی شهرستان فاروج در این خصوص گفت: با راه اندازی بازارچه در پی شناسنامه دار کردن فعالان حوزه خرید بودیم و افراد بعد از ارائه سوء پیشینه و طی مراحل اداری تعریف شده، اجازه فعالیت در غرفه ها را می یافتند.

 

«بهزاد خالق پناه» افزود: امسال دوره گل دهی به دو هفته کاهش یافته بود و این در حالی است که سال گذشته این دوره 40 روزه بود.

 

وی با بیان اینکه با کاهش گل دهی، ماندن برای غرفه دارن صرفه اقتصادی نداشت، گفت: در این شرایط فعالیت خود را تعطیل و اقدام به گرفتن غرفه در بازارچه تربت، با توجه به شروع عرضه گل در آن منطقه، کردند.

 

خالق پناه افزود: در روزهای پایانی گل دهی، دلالان در خیابان محل بازارچه اقدام به خرید گل های باقی مانده می کنند که با توجه به طی نکردن مراحل اداری شناسنامه دار شدنشان و عواقب احتمالی آن، به این افراد غرفه واگذار نشد.

 

وی از شروع خرید توافقی نگین و پوشال زعفران هم در شهرستان خبر داد.

 

نقاط قوت و ضعف فعالیت بازارچه زعفران بررسی می شود

فرماندار فاروج گفت: با توجه به تجربه اول بودن فعالیت بازارچه، بی شک نقاط  ضعفی در آن بوده است.

 

«حسن نحفی» افزود: در قالب یک تیم با حضور نمایندگان حوزه های مرتبط، نقاط ضعف و قوت بازارچه بررسی می شود تا برای سال آینده فعالیت آن با مشکلات کمتری همراه باشد.

 

وی رو به پایان بودن گل دهی را عامل تعطیلی فعالیت غرفه داران عنوان کرد و گفت: برای تاجران فعالیت در این شرایط مقرون به صرفه نبود و برای تامین گل مورد نیاز خود در بازارچه شهر تربت مستقر شدند.

 

نجفی با اشاره به اینکه نمایندگان بعضی تاجران این بخش در محل دفتر خود همچنان خرید گل را انجام می دهند، بیان کرد: گل دهی این محصول در شهرستان فاروج زودتر از تربت است و تاجران ابتدا در این شهر اقدام به خرید می کنند و با رو به پایان بودن زمان گل دهی، غرفه ها را در اینجا تحویل دادند.

 

برداشت طلای سرخ از سطح دو هزار و 500 هکتار از مزارع این محصول از اواخر مهرماه آغاز شده و امسال 50 هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده شده و در شهرستان فاروج، دو هزار و 500 خانوار بهره بردار زعفران هستند که میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار  در سطح مزارع شهرستان، 700 کیلوگرم است و روزانه به طور متوسط 34 تا 35 تُن گل زعفران از مزارع شهرستان برداشت می شد.

 

فاروج، قطب تولید این محصول در شمال شرق کشور است.

 

 

کد خبر 991849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha