۵۰ درصد از صیادان گیلانی تحت پوشش بیمه هستند

مدبری از افزایش ۳۰ درصدی تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر گیلان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: ۵۰ درصد از صیادان گیلانی تحت پوشش بیمه هستند.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد از صیادان گیلانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند اظهار داشت: میزان تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر استان گیلان در سال 99 چیزی بیش از 30 درصد افزایش داشت.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه در 50 سال اخیر سازمان شیلات بحث تکثیر و بازسازی ژنتیکی ماهیان بومی را دنبال کرده است عنوان کرد: در سال 99 که توسط مقام معظم رهبری بهنام سال جهش تولید نامگذاری شد با وجود همه مشکلات و با تلاش پرسنل شیلات، 175 میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

 

مدبری از افزایش بیش از 30 درصدی میزان تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های استان گیلان نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: انتظار داریم با این میزان بچه ماهی که با تلاش مراکز تکثیر و بازسازی شیلات استان رهاسازی شده است در سال‌های آتی سبد صیادان استان گیلان پررونق‌تر شود.

 

وی با اشاره به اینکه چیزی حدود هفت درصد از بچه ماهیانی که در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شود تبدیل به ماهی می‌شوند ابراز داشت: این رهاسازی در سال 99 زیاد نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و آثار چنین اقداماتی به ویژه در بحث صید و صیادی در سال‌های آینده به خوبی خود را نشان می‌دهد.

 

مدیرکل شیلات گیلان از رتبه نخست این استان از حیث رهاسازی بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر خبر داد و یادآور شد: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده عواید اقداماتی مانند رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌های منتهی به دریا در گیلان بیشتر به جامعه صیادان خود استان برمی‌گردد.

 

مدبری میزان صید غیرمجازی که در فصل غیرمجاز صید برداشت می‌شود را کمتر از میزان صید غیرمجازی که در فصل مجاز صید انجام می‌شود اعلام کرد و ابراز داشت: ما در تمام فصول سال با پدیده صید غیرمجاز ماهیان مواجه هستیم از طرفی صیادان دام‌گستری هم وجود دارند که خارج از طرح و پره‌های صیادی اقدام به صید ماهیان می‌کنند.

 

وی تقویت تشکل‌های صیادی، حمایت از جامعه صیادان و آموزش شیوه‌های اصولی صید و صیادی  را از جمله اقداماتی که باید در راستای کاهش صید غیرمجاز در دستور کار قرار گیرد اعلام کرد و یادآور شد: طبق آمارهای موجود در حال حاضر 50 درصد از صیادان استان گیلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

مدبری نقش مهم شیلات گیلان در اقتصاد استان و سرانه تولید آبزیان آن را بسیار تعیین‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در قفس‌های دریایی جایگاه بسیار مهمی در فعالیت‌های شیلاتی دارد از طرفی دیگر با پرداختن به آن اهدافی نظیر بازسازی ذخایر، اشتغال، کسب درآمد و رونق تولید در استان محقق می‌شود.

 

کد خبر 991875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha