تحقق ۹۲ درصد پروژه های قم ۱۴۰۰/بهره برداری از ۹۹ پروژه بزرگ تا سه ماه اول سال آینده

سقائیان نژاد ضمن تشریح اقدامات انجام شده و در دست اقدام شهرداری قم از جمله بهره برداری از ۹۹ پروژه و همچنین تدوین برنامه قم ۱۴۰۴ گفت: تا وقتی در قم مسؤولیت دارم خادم مردم و حرم اهل بیت(ع) خواهم بود و قصد استعفا ندارم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «سید مرتضی سقائیان نژاد» در نشست خبری مجازی شهرداری قم که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 21 آبان) به مناسبت ایام ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم برگزار و از طریق شبکه های اجتماعی پخش شد، با بیان این که تمام همت مجموعه شهرداری برای تکمیل پروژه ها و اصلاح وضعیت شهر است، گفت: این در حالی است که شرایط کرونا، تحریم های ظالمانه و عدم پایداری نرخ ارز به شهرداری فشار زیادی آورده است.

 

شهردار قم افزود: برخی پروژه ها بعضا نیاز به ارز دارد یا اقلامی که در پروژه ها به کار می رود که نیازمند ارز است و همین عدم پایداری نرخ ارز موجب اشکال می‌شود به علاوه این که برخی اقلام همچون میلگرد و سیمان پنج یا شش برابر شده است و همین مسأله بعضا کارها فنی و عمرانی را زیر سؤال می برد.

 

مهندس سقائیان نژاد در ادامه افزود: زیر سؤال بردن به این است که خیلی از اوقات پیمان کاران به دنبال این هستند که قراردادهای خود را خاتمه بدهند؛ البته در بحث کرونا درآمدهای ما نیز کمتر شده و فشارهایی می آورد ولی حرف ما این است که تحت هیچ شرایطی نباید پروژه ها را تعطیل کنیم چون کار  در این شرایط ارزش دو چندانی دارد.

 

وی در ادامه با تأکید بر این که برای سال جاری و ابتدای سال آینده 99 پروژه بزرگ به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: قول می دهیم که تمام این پروژه ها را به پایان برسانیم دست کم یک مقداری را تا حدود 50 مورد در سال 99 و بقیه در دو سه ماهه اول 1400 انشاءالله به مرحله اجرا خواهیم رساند که البته این کار نیازمند مدیریت است و باید با تدابیر لازم تحت هیچ شرایطی کار را تعطیل نکنیم.

 

سقائیان نژاد با اشاره به تدوین برنامه قم 1404 در آینده نزدیک، گفت: خدا را شاکریم که در پایان برنامه قم 1400 هستیم و با افتخار اعلام می کنیم که 92 درصد برنامه ها تا به حال به منصه ظهور رسیده است؛, در برنامه قم 1400 بیشتر حوزه زیربنایی و سخت افزاری بود ولی در آینده نزدیک برنامه قم 1404 تدوین می کنیم که بیشتر نرم افزاری است.

 

شهردار قم اضافه کرد: قم 1404 به بحث های زیست محیطی، معماری شهری، شهرداری الکترونیکی و شهر هوشمند می پردازد، ضمن این که برنامه های زیرساختی هم باید تدوین شود، بنابراین برنامه مجزایی برای 1404 خواهیم داشت که ریز برنامه ها را نیز در آینده مطرح خواهیم کرد و درصدهای آن هم بیان می کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با علت تأخیر پروژه شهید کیوانفر بیان داشت:  نزدیک 9 ماه یا 10 ماه پیش این طرح آماده شده و جذب پیمانکار انجام شده و قسمت هایی نیز در خیابان زینببیه شروع شد ولی در ادامه اختلافاتی به وجود آمد که بخشی به این برمی گشت که خیابان امام زیر گذر باشد یا کیوانفر؟ در مطالعه های رسمی و استفاده از نظرات مشاوران به این نتیجه رسیدیم که زیر گذر، خیابان امام باشد که مخارج کمتری هم داشت؛  اما مخالفت شد و در ادامه شورای حل اختلاف نظر ما را تأیید کرد ولی دوباره این موضوع در شورای ترافیک مطرح و از آن جا نیز دچار مشکلاتی شده و همچنان ادامه پیدا کرده و پیمانکار تقاضای فسخ دارد که در این صورت مجبور به پرداخت ضرر و زیان خواهیم شد.

 

شهردار قم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی که بر این که شهردار قم چه میراثی از خود در این شهر برجای گذاشته است؟ تصریح کرد: برنامه آخرت و قیامت مربوط به نظام فردی است و این که چه چیزهایی از نظر اخلاق و عمل کسب کرده ایم، خداوند ما را قضاوت می‌کند ولی در وضعیت دنیای امروز و مسؤولیتی که ما داریم شما باید قضاوت کنید که شهرداری قم چه اقداماتی را انجام داده است.

 

وی اضافه کرد: ما منکر زحمات مدیران قبلی نیستیم ولی روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم در مباحث قرض ها و بدهی ها وضعیت نامناسب بود که امروز به سامان خوبی رسیده، از نظر تشکیلاتی نیز کارهای عقب مانده زیادی بود که حل شده است و همچنین 14 پروژه نیمه تمام را به سرانجام رساندیم، همچنانکه هیچ نقشه راهی وجود نداشت ولی توانستیم این نقشه را تدوین و طبق یک سیر مشخص حرکت کنیم.

 

سقائیان نژاد با اشاره به این که تا چند سال قبل وضعیت ظاهری قم از نظر حضور وانت بارها، دست فروشان و نظافت شهری خیلی جالب نبود، گفت: در اوایلی که آمدیم نزدیک به 10 هزار وانت بار سرتاسر شهر را پوشانده بود یا در دل حرم و جمکران دست فروشی هایی که انجام می شد، کار را سخت کرده بود اما با جای دهی که برای دست فروشان و وانت بارها قرار دادیم، موضوع تا حد زیادی حل شده تا جایی که در خیابان اصلی قم کمتر این موضوع مشاهده می‌شود.

 

وی بیان داشت: امروز قم شهر زیبایی از نظر نظافتی شده است و با بهترین شهرهایی که از نظر نظافتی وجود دارد قبال مقایسه است یا در مباحث پسماند کارهای بزرگی انجام شده است؛ فضای سبز 13.9 بوده و الان بالای 20 درصد هستیم و بوستان های متعدد که امروز به 367 مورد رسیده در ابتدایی که آمدیم 92 مورد بود.

 

شهردار قم یادآور شد: تقاطع های غیر همسطحی که بتواند مباحث ترافیکی را سامان دهی کند، شهرداری الکترونیکی که امروزه 37 خدمت ارائه می‌کند و رساندن بودجه شهرداری از 800 میلیارد به 3300000 میلیارد تومان حاکی از تکاپو و خودجوشی و ثبات در مدیریت و تعامل با قوه قضاییه، اوقاف، استانداری، نیروی انتظامی و تولیت حرم مطهر است و نشان از این دارد که وحدت کلمه وجود دارد و کار با دقت لازم پیش می رود و چارچوبی که از نظر توسعه ایجاد شده حتی پس از زمان ما نیز انشاءالله ادامه پیدا می کند.

 

وی در ارتباط با تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری و تنوع استخدامی زیاد نیز خاطرنشان کرد: این هم از جمله مشکلاتی است که ذات مباحث استخدامی در شهرداری زیر سؤال بوده است؛ لازم است بدانید که از سال 1381 هیچ مجوز جدیدی برای جذب جدید نیرو به شهرداری ها داده نشده است، این در حالی است که در سال 81 جمعیت شهرنشینی  49 درصد بوده است ولی در سال 99 در کلان شهرها بالای 85 درصد است، حال وقتی از شما قدرت جذب گرفته شده است چطور می توانید کار کنید؟ به همین دلیل نیروهای شرکتی گرفته شده است و تعدادی از اینها قبل از سال 81 و 84 قراردادی بوده است تا جایی که یک کارمند یا کارگری 18 سال وضعیت روشنی نداشته است، به همین منظور روز دوشنبه  با آقای جهانگیری معاونت اول رئیس جمهور و دکتر انصاری رئیس استخدام کشوری جلسه ای داشتیم و قرار شد ظرف مدت دو هفته تبدیل وضعیت شرکتی ها مشخص شود.

 

سقائیان نژاد ابراز داشت: قرار بر این شد که سازمان استخدام کشوری و سازمان شهرداری ها به صورت زیربنایی این موضوع را حل کنند؛ بنده به عنوان شهردار به همه نیروهای شهرداری قدیمی و جدید اعلام می کنم که قبلم برای شما می تپد و در جهت تبدیل وضعیت حرکت خواهیم کرد و شورای اسلامی شهر هم کمک می‌کند و انشاءالله در آینده نزدیک با مصوباتی هم که داشته ایم این مشکل را خواهیم کرد.

 

وی در ادامه سخنان خود در ارتباط با حواشی که از سوی برخی افراد حول شهرداری ایجاد می‌شود، خاطرنشان ساخت: سال آخر شورای شهر است و بالاخره معمولا سال های آخر یک سری مشکلاتی پیش می آید؛ در سال آینده هم قرار است انتخابات ریاست جمهوری و هم شورای شهر برگزار شود که یکی از کارهای مهم شورای شهر انتخاب شهردار است، بنابراین یک سری حواشی طبیعی داریم و یک سری که از شورا و شهردار خوششان نمی آید شایعه سازی می‌کنند.

 

شهردار قم اضافه کرد: اما در هر صورت ما یادمان نمی رود که فقط با وحدت کلمه کار پیش می رود ضمن این که جلوی راه ما سدهای زیادی است که شرایط کرونایی و محدودیت ها و تحریم و کاهش بودجه و افزایش هزینه ها فشارهایی را وارد می‌کند، اما ما با اجازه ندادن به این که مسائل حاشیه ای مسائل متن باشد و گم نکردن هدف که همانا خدمت به مردم و اتمام پروژه ها است در مسیر تبدیل شهر قم به یک شهر در تراز جهانی تلاش می کنیم چراکه قم جهان شهر است.

 

شهردار قم در ادامه سخنان خود به بیان توضیحاتی در ارتباط با بافت فرسوده سایت مرکزی شهر به ویژه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: در این قسمت به ویژه اطراف حرم مطهر کارهای زیادی انجام شده ولی مشکلاتی با مسکن ملی داریم که امیدواریم با تدبیر این قسمت نیز حل شود همچنانکه نزدیک به 500 میلیارد تومان اطراف حرم هزینه شده و وسائل آورده شده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار قم قصد رفتن از این شهر و خداحافظی دارد؟ یادآور شد: ما نسبت به تقدیر الهی تسلیم هستیم و با تقدیر الهی در جنگ نیستیم و این که فردا انسان کجا هست خبر ندارد، آیا خواهد مرد یا اتفاقات دیگر مشخص نیست؛ اما آن چیزی که مشخص است این است که تا زمانی که من در قم مسؤولیت دارم از خداوند و حضرت معصومه(س) طلب می کنم که به من قوت و قدرت بدهد تا بتوانم خادم شهر باشم.

 

سقائیان نژاد اضافه کرد: بنده خدمت گذار مردم قم هستم و جزو توفیقات خودم حساب می کنم که توانسته ام چند سالی را در حرم اهل بیت(ع) خدمتی کرده باشم، بنابراین قسمتی که دست من هست آمادگی کامل دارم که خدمت کنم ولی خب قسمتی هم دست مسؤولان شورای شهر است که آیا بخواهند با شهردار فعلی کار را ادامه بدهند یا خیر که طبیعتا این قسمت دست ما نیست.

کد خبر 992164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha