سیاست زدگی مانع از توسعه یافتگی کرمان است

فدایی گفت: به این دلیل که استان کرمان خیلی اوقات در مسائل سیاسی به طور نامناسب غرق می شود، نتوانسته توسعه را آنگونه که باید، دنبال کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمد جواد فدایی یکشنبه (25 آبان) در شورای اداری استان و مراسم تودیع خود با تشکر از بخش های مختلف دولتی و خصوصی، مردم و همه کسانی که در این مدت با مدیریت استان همکاری و همراهی داشتند، گفت: بابت همه کم و کاستی هایی که صورت گرفته و قصوری که در کارها ایجاد شده، عذرخواهی می کنم و امیدوارم من را ببخشند.

 

 

استاندار سابق کرمان در ادامه بیان کرد: بنده در جلسه معارفه خود اعلام کردم قائل به اصالت استدلال هستم و هیچ نظر و مطلبی را بدون استدلال و بدون اینکه قانع شوم، نمی پذیرم و با قاطعیت اعلام می کنم که به این وعده عمل کردم و هیچ نظر و تصمیمی را بدون اینکه قانع شوم نپذیرفتم و نتیجه این شد که تعامل خوبی در استان با همه ارکان مدیریت، جامعه، گروه های سیاسی و مدیران برقرار شد و طبیعی است که برخی به نظرشان عمل نشود و قانع نباشند و دلخور باشند.

 

 

وی افزود: از همه کسانی که می خواهند عملکرد استان را در این 2 سال ارزیابی کنند، درخواست دارم استدلال انجام شدن یا نشدن کار را سوال کنند و اگر قانع نشدند، نظر خود را بیان کنند که اینگونه نقد منصفانه تر خواهد بود.

 

 

فدایی ادامه داد: وعده دیگر من در جلسه معارفه خود، افزایش کارایی سیستم اداری بود که در این راستا عرض کردم ابزار ما برای توسعه و حل مشکلات مردم، سیستم اداری است و اگر سیستم اداری کارایی لازم را نداشته باشد، نمی توانیم موفق باشیم.

 

 

وی اظهار کرد: اولین اقدام در این راستا، تکیه بر دولت الکترونیک بود و معتقد هستم تا زمانی دولت الکترونیک به طور کامل و جامع اجرا نشود، نمی توانیم سیستم اداری کارایی داشته باشیم و از دستگاه هایی که در این زمینه فعالیت داشتند تشکر می کنم که یکی از آن ها شرکت توزیع برق است که در حال حاضر همه مشترکین شرکت توزیع برق هر گونه خدمات را بخواهند، می توانند از طریق سیستم و بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.

 

 

استاندار سابق کرمان با بیان اینکه مستند سازی ارجاعات به ادارات برای پیگیری، ارزیابی و تحلیل، اقدام دیگر بنده در زمینه کارایی سیستم اداری بود، خاطر نشان کرد: همه مکاتبات با دستگاه ها مستند شد و صورت جلسات را خودم می نوشتم تا قابل پیگیری و ارزیابی باشد و در این 2 سال حدود 641 صورت جلسه را شخصاً نوشته ام که مبنای ارزیابی عملکرد و پیشرفت امور استان بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه اقدام دیگر استقرار سیستم پیگیری بود که بعضی از کارهایی که لازم بود بعد از ارجاع به دستگاه اجرایی توسط این سیستم ردیابی را انجام می داد، گفت: در این پیگیری ها موانع و دلایل تأخیر مشخص می شد و در این زمینه 832 مورد پیگیری و بعضی ها کاملاً انجام شده و آخرین مورد ارجاعی که در مدت 8 ماه و 26 روز با 19 بار ارجاع حل نشده و در نهایت تصمیم لازم گرفته شد.

 

 

فدایی اظهار کرد: اقدام دیگر بنده در راستای کارایی سیستم اداری این بود که عملکرد ادارات را براساس شاخص های کمی ارزیابی شد و در ایتدای سال شاخص هایی برای مدیران فرستادیم و از آن ها خواستیم عملکرد خود را ارسال کنند؛ به عنوان مثال نوسازی مدارس استان در سال 96، تعداد 56 کلاس جدید، در سال 97 تعداد 267 کلاس جدید و در سال 98 تعداد 328 کلاس جدید ساخته و در سال 99 پیش بینی کرده که هزار کلاس بسازد و این کارا شدن سیستم اداری است.

 

 

وی ادامه داد: ما در مسائل اجرایی چند نکته را مورد توجه داشتیم؛ یکی تلاش برای اتمام طرح های نیمه تمام و بهره برداری آنها که امسال 30 هزار میلیارد تومان پروژه بخش خصوصی برای افتتاح و بهره برداری داریم که  4 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه توسط رئیس جمهور افتتاح شد و علاوه بر آن خط انتقال آب با 16 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شد که 180 میلیون مترمکعب آب به استان های هرمزگان، کرمان و یزد را انتقال می دهد.

 

 

استاندار سابق کرمان با بیان اینکه امسال در هفته دولت 3 برابر سال گذشته به لحاظ حجم ریالی و سرمایه گذاری پروژه ها افتتاحیه داشتیم؛ افزود: سعی کردیم طرح های جدید را شروع کنیم و به عنوان مثال در شرکت های تابعه گل گهر امسال 11 پروژه با 60 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در تولید آهن اسفنجی، فولاد، کنسانتره، کلاف فولادی و ... آغاز شده و می شود.

 

 

فدایی اظهار کرد: احداث شهر نوآوری در کرمان، راه اندازی موزه کرمان شناسی، انتقال آب از دریای عمان به جنوب استان، ادامه سیل بند خرم، ایجاد مرز هوایی جیرفت و تأمین بخشی از آب شهر کرمان از طریق خط انتقال آب خلیج فارس و ... از برنامه های مهم دیگری هست که در 2 سال اخیر دنبال شده است.

 

 

استاندار سابق کرمان ادامه داد: یکی از اولویت های بنده حمایت از توسعه با تکیه بر توسعه متوازن بود و ما از هر سرمایه گذاری استقبال کردیم و با استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری روند صدور مجوزها را تسریع کردیم هرچند ایده آل نبود و به آنچه که می خواستیم نرسیدیم.

 

 

وی خاطر نشان کرد: از شرکت های بزرگ صنعتی معدنی استان خواستیم که برای توسعه متوازن در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند که این کار شروع شد و ایجاد اشتغال از موضوعات مهم بود که در اشتغال خرد، خانگی، خود اشتغالی، اشتغال روستایی و عشایری و فعال کردن و راه اندازی واحدهای تولیدی صنعتی میانی اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت.

 

 

فدایی گفت: در بحث رفع فقر و محرومیت، مصوبه ساخت 10 هزار واحد مسکونی برای افراد محروم را در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه را گرفتیم که در سال 98، 6 هزار واحد آن افتتاح شد و مابقی در دست اجرا است و امیدواریم به زودی تمام شوند.

 

 

وی در خصوص موانع و مشکلات توسعه در استان کرمان، بیان کرد: به نظر بنده یک مورد عدم اعتقاد یکسان به توسعه است و همه به مفاهیم و اصول توسعه اعتقاد و باور یکسان نداریم و این نیاز به جلسات زیادی دارد که به یک دیدگاه برسیم.

 

 

استاندار سابق کرمان افزود: مورد دیگر سیاست زدگی استان است و به این دلیل که استان کرمان خیلی اوقات در مسائل سیاسی به طور نامناسب غرق می شود، نتوانسته توسعه را آنگونه که باید دنبال کند و مورد دیگر مشکلات فرهنگی است که شورای فرهنگی عمومی در این زمینه کار می کند و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.

 

 

وی در خصوص استعفای خود گفت: بنده شخصاً قصد و برنامه ای برای استعفا نداشتم و معتقد بودم علیرغم همه شرایط، مشکلات و گرفتاری ها باید تا پایان دولت بمانیم تا حداقل پروژه های نیمه تمام را بهره برداری کنیم اما شرایطی پیش آمد که مصلحت در این دیده شد که بنده استعفا دهم و بنده استعفا دادم و چون حدود 2 ماه این مسئله معطل بود، خود اصرار کردم که این موضوع به پایان برسد و نهایتاً با استعفای بنده موافقت شد.

 

 

فدایی ادامه داد: از نمایندگان مردم استان صمیمانه تشکر می کنم و با آن ها تعامل خوبی داشتیم و جلسات خوبی برگزار کرده و تصمیمات خوبی گرفته شد و از مدیران استان خواهش می کنم که با استاندار جدید همکاری جدی داشته و به توسعه استان فکر کنند.

کد خبر 993569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha