بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های تولیدی حوزه کودکان و نوجوانان در کشور ترجمه هستند

کامرانی گفت: در حالیکه دارای الگوهای مناسبی برای تولید کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان در کشور هستیم اما بیش از ۶۰ درصد از کتاب‌های تولیدی در این زمینه ترجمه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سعیدرضا کامرانی»، امروز (دوشنبه 26 آبان) با تبریک بیست و هشتمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی به خبرنگاران گفت: انتخاب شیراز به عنوان عنوان پایتخت کتاب ایران را باید با ایجاد کتاب‌خانه‌های مدرن و متناسب با دوران معاصر تقویت کنیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: تولید محتوا در علوم انسانی ما نیاز به تقویت دارد و در حالیکه دارای الگوهای مناسبی برای تولید کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان در کشور هستیم اما  بیش از 60 درصد از کتاب‌های تولیدی در این زمینه ترجمه هستند.

وی اضافه کرد: کتاب را می توان یک رسانه بی نظیر دانست که موجب رشد و سازندگی جامعه می شود و تولید کتاب و میزان سرانه مطالعه از شاخصه‌های توسعه‌ هر کشوری است.

کامرانی، کتاب را میراث معنوی به یادگار مانده در جوامع دانست و بیان کرد: رشد و توسعه‌ جوامع و تمدن‌ها، بدون رشد فرهنگ کتاب‌خوانی و انس با کتاب و تولید محتوا برای نسل های آینده محقق نمی شود.

وی ادامه داد: جامعه ای که مردم آن به کتاب و کتابخوانی بی توجه شوند به سمت افول خواهد رفت و توسعه در کشورهایی اروپایی به این دلیل است که در حالیکه تنها در سال 1990 اروپا 15 درصد جمعیت کل دنیا را تشکیل می داد اما نصف کتاب‌های دنیا را تولید کرده ‌است.

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس اضافه کرد: درصد بالایی از خرید کتاب در ایران به کتاب‌های درسی، دانشگاهی و مدرسه‌ای مربوط می شود و به نوعی خرید اجباری است.

کامرانی تاکید کرد: اما در سبد خرید خانوارهای ما کتاب عمدتا جایی ندارد و افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم نیز در این میان بی تاثیر نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت مطالعه و کتاب خوانی گفت: آورده شدن 255 مرتبه کلمه «اقرأ» به معنی «بخوان» در قرآن کریم، نشان از اهمیت هدایت بندگان توسط کتابی به عظمت «قرآن» است که بندگان را به خواندن آن تشویق می کند.

کد خبر 993829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha