چگونه به امام غایب(عج) معتقد شویم؟!

حجت‌الاسلام کلباسی در پاسخ به این سوال که چگونه به امام غایب(عج) معتقد شویم، گفت: اگر اعتقادت انسان به چارچوب ملموسات و مشاهدات محدود شود، بسیاری از دانسته‌ها از دست می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح در فرهنگ اهل بیت(ع) مسئله غیبت امام مهدی(عج) است، اظهار کرد: غیبت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این سوال را به ذهن برخی می آورد که چگونه با امام غایب پیوند اعتقادی برقرار کنیم؟ یعنی چگونه به امام غایب معتقد شویم در حالی که ایشان را ندیده ایم و محضرشان را درک نکرده ایم.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال، تصریح کرد: ولادت پنهانی و زندگی پنهانی و غیبت صغری کبری از خصایص حضرت حجت(عج) است و حتی قبل از شهادت امام عسکری(ع) نیز زندگی مخفی داشته اند و بعد هم غیبت ایشان حادث شده است.

 

وی ادامه داد: اگر بنا باشد انسان فقط به آنچه می بیند یا لمس می کند اعتقاد داشته باشد باید حجم بسیار زیادی از معقدات و مسائل قطعی علمی فلسفی را کنار بگذارد چون آنها را به چشم ندیده است، مثل قانون نسبیت یا جاذبه و ... این در حالی است که بسیاری از اعتقادات حتمی را به چشم ندیده ایم مثل اعتقاد به ذات اقدس خدای متعال که به فرموده قرآن چشم ها آن را نمی بینند: «لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ» همچنین است وجود ملائکه که بارها به آنها در قرآن اشاره شده اما ما هرگز به چشم آنها را ندیده ایم همچون جبرائیل، عزرائیل و ... .

 

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: از این رو، اگر اعتقادت انسان به چارچوب ملموسات و مشاهدات محدود شود، بسیاری از دانسته ها از دست می رود چراکه آنها با محاسبات به دست می آیند مثل سیاهچاله های فضایی که نور هم از آن گریز نمی یابد و کسی آنها را ندیده اما بر اساس محاسبات قطعی ریاضی، وجودشان اثبات شده است.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: در آغاز سور مبارکه بقره در صدر مواردی که باید به آنها ایمان داشت، ایمان به غیب مطرح شده: « ... الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ». وقتی پیامبر(ص) و ائمه(ع) یک به یک ویژگی های امام مهدی(عج) از تولد تا ظهور و غیبت ایشان تصریح کرده اند، این مسئله قابل انکار نیست. وقتی وارد دایره معقولات شویم گستره اش را وسیع می یابیم چنان که در سوره مبارکه انعام می خوانیم: «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» یعنی خزائن علم نزد خدای متعال است از این رو، ایمان به غیبی که مستدل است و دلیل و برهان دارد، ضرورت دارد مثل ایمان به حیات امام مهدی(عج) چنان که حضرات الیاس و خضر از انبیای الهی همچنان در قید حیات هستند. امید است ما در عصر غیبت از مومنان به حضور و وجود امام مهدی(عج) باشیم.

 

گفتنی است، فایل تصویری این سخنان در کانال چشم به راه به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) بارگذاری شده است.

 

 

کد خبر 993894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha