ظاهرگرایی بین جوانان و فراموشی واقعیت‌ها

ظاهر فریبنده زندگی بسیاری از جوانان و نوجوانان را درگیر کرده و شرایط به گونه ای پیش رفته که واقعیت ها فراموش شده و این چالش آسیب های زیادی را برای آینده جامعه و خود افراد ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ظاهرگرایی مسئله ای است که با مدگرایی و ضرب آهنگ نیازهای زودگذر همراه می شود و بیشتر با گروه سنی جوانان و نوجوانان همراه و همسو است چرا که این گروه های سنی به دنبال معرفی خود و رشد و پیشرفت هستند.

 

تیپ، مد، چهره، جلب نگاه های دیگران و هویت بخشی با ظاهرگرایی خود از دغدغه های بسیاری در جامعه ما شده و کمتر به پیشرفت هایی آینده و جنبه های دیگر هویت یابی اندیشه و نظر شده و امروز باید این سوال ذهن بیشتر جامعه ما و نهادهای اداری و حاکمیتی را درگیر کند که مسائل زودگذر نباید موضوع مهم برای نسل جوان و نوجوانی و نیروی انسانی مولد جامعه باشد.

 

ریشه یابی در این چالش بسیار گسترده و در مجال یک خبر و گزارش نیست و تنها در این فرصت به دنبال ایجاد حساسیت برای سیستم برنامه ریزی، نهادهای فرهنگی و جلب توجه مردم برای تغییر و ایچاد فضایی برای پذیرش مسائل مهم و واقعیت های زندگی است.

 

اختراع، پیشرفت علمی، کارآفرینی، کمک به دیگران، دلسوزی و محبت نسبت به جامعه، دغدغه اجتماعی برای رفع چالش های کشور، دست گیری از دیگران، ترویج ارزش های اسلامی و انقلابی و اقداماتی که گذشتگان کشور مثل جانبازان و شهدا انجام داده اند به عنوان دغدغه های نسل جوان و نوجوان به جای گرایش به مسائل ظاهری که بسیاری از آن ها ناشی از تفکر غرب و ترویج ناهنجاری هایی مثل بی حجابی باشد.

 

جوان و نوجوان جامعه ما با دست گیری از همدیگر و کمک به رفع معضلات کشور علاوه بر اینکه برای آینده مملکت اثرگذار خواهند بود، در هویت یابی و پیشرفت آن ها نیز موثر است که در این مسیر باید شخصیت های بزرگ اجتماعی فعال شوند و نهادهای فرهنگی و اجتماعی نیز شخصیت سازی به دور از اعمال نظر سلیقه ای داشته باشند.

 

*الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان مهم است

 

استاد علوم تربیتی دانشگاه گفت: الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان در هدایت فکری و پیشرفت تحصیلی و کاری او مهم است.

 

«رضا علی نوروزی» با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانان به دنبال هویت سازی و هویت بخشی به خود هستند، افزود: این موضوع یکی از نیازهای انسان محسوب می شود ولی در دوران خاصی مثل نوجوانی و جوانی رشد بیشتری پیدا می کند و اثرپذیری نیز بیشتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همسالان موفق و الگوهای اثرگذار جامعه از نقاط فعال و پویا برای هویت بخشی  و هدایت فکری محسوب می شوند که باید از این روش برای هدایت فکری و جهت دهی به جوانان و نوجوان برای رسیدن به واقعیت ها و دوری از ظاهربینی استفاده کرد.

 

نوروزی با بیان اینکه پیشرفت های علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ایده و دیدگاه های مثبت این گروه سنی باید مورد تشویق و تجلیل قرار گیرد، خاطرنشان کرد: همین اقدامات در واقع بینی و دوری از مسائل ظاهری و جلب نظرها موثر است که خانواده در رتبه اول و در مراحل بعدی مدارس و نهادهای مردمی و فوق برنامه نقش دارند.

 

*مسئولیت دهی در واقعیت گرایی و رشد اجتماعی نیاز است

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: مسئولیت دهی به جوانان و نوجوانان در واقعیت گرایی و رشد اجتماعی نیاز است.

 

«علیرضا معماریان» با بیان اینکه واگذاری مسئولیت به یک جوان و نوجوان به آن هویت و باور اجتماعی می دهد، افزود: تربیت اجتماعی مقوله مهم برای توانمندسازی، مهارت افزایی و آموزش مفاهیم مثبت زندگی است که در این مسیر واقعیت های زندگی را نشان می دهیم.

 

وی ادامه داد: کشورهای غربی برای نسل جوان و نوجوان کشورما سرگرمی های ظاهری ایجاد ولی برای نسل جوان کشور خود برنامه ریزی بلندمدت هدفمند تعریف کرده اند و در این مسیر خانواده ها نیز در کنار نظام آموزشی و تصمیم گیری کشورهای آن ها نقش خود را به خوبی انجام می دهند.

 

معماریان با بیان اینکه باید واقعیت های زندگی را برای نسل مولد جامعه روشن کنیم، تصریح کرد: توصیه های غرب برای زندگی امروز جامعه ما جز نابودی و انحراف و ظاهرگرایی نیست اما دستورات دینی و اعتقادی و باورهای اسلامی فرصتی برای پیشرفت است.

 

وی کمک کردن به دیگران، پیشرفت علمی، ورزش، پویایی اجتماعی و تمامی عرصه های فعالیتی مثبت را از راهکارهای ترویج واقعیت گرایی بیان کرد و اظهارداشت: در کمک به دیگران، انجام فعالیت های اجتماعی، مطالعه کتاب و سایر اقدامات مفید به رشد اجتماعی و دوری از رفتارهای ظاهر بینی خواهد شد.

 

*موفقیت و سرمایه گذاری های مثبت را ضایع نکنیم

 

یکی از عواملی که با گذر زمان منجر به گرایش به ظاهربینی در بین جوانان و نوجوانان شده، ضایع کردن اقدامات مفید و موثر جامعه است که در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و یا گفتگوهای محلی همواره تلاش های موثر و اقدامات مفید دیگران را قدرشناسی نمی کنیم و با مثال های طنز این دسته از اقدامات را تخریب و ضایع می کنیم.

 

این رفتارهای مخرب که گاها هدف خاصی هم ندارد باعث می شود که بسیاری از ارزش های اجتماعی و واقعیت های جامعه تخریب و مدل های مناسبی ارائه نشود و از طرفی مدل های مخرب و ناهنجاری ها جلوه و جایگاه پیدا کنند.

کد خبر 994022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha