آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه حرم حسینی + تصاویر

بنی‌اسدی‌راد از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی عملیات اجرای سازه بتنی صحن حضرت زینب(س) در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمدرضا بنی‌اسدی‌راد در تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح توسعه حرم مطهر حسینی گفت: با همت عوامل اجرایی و کمک‌های ناذران، عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر حسینی، مزین بنام صحن حضرت زینب(س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت کلی این طرح به 25 درصد رسیده است، افزود:  در حال حاضر اجراي سازه بتني اين پروژه حدود  ٦٨درصد پيشرفت فیزیکی دارد و در بخش‌هايي از ساختمان نيز عملیات سفت كاري در حال اتمام است.

بنی‌اسدی‌راد گفت: با توجه به وضعيت به وجود آمده ناشی از شیوع ويروس كرونا و اعمال محدوديت‌ها، در حال حاضر حدود ٢٠٠ نفر از مهندسان و استادکاران ایرانی با رعايت شدیدترین تدابیر بهداشتی و زیر نظر گروه‌های HSE مشـغول به كار هسـتند كه اين رقم پیش از اعمال محدوديتها در حدود  یکهزار نفر بود.

 

مشخصات و امکانات طرح توسعه حرم حسینی

وی با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر سیدالشهدا(ع) به مساحت  ٣٨هكتار در چهار مرحله اجرا خواهد شد اظهار کرد: اين طرح كه پيرامون حرم مطهر امام حسين (ع) و حرم حضرت عباس (ع) و فضاي بين الحرمين احداث مي شود، داراي سه صحن اصلي شامل صحن امام حسين (ع)، صحن حضرت زينب (س) و صحن امام زمان(عج) است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کربلا با تجلیل از همکاری مردم  و مسئولان عراقی گفت: تملك زمين‌هاي اطراف حرم که اراضی بسیار گران قیمتی محسوب می‌شود با همت خیران عراقی و توليت حرم امام حســين(ع) انجام شده است

وی افزود: اراضی آزاد شده برای اجرای مرحله نخســت طرح جامع، شامل بخشي از صحن‌هاي حضرت زينب(س) و امام حسين(ع) بوده و در پهنه‌اي به وسعت حدود ٥هكتار در حال اجراست.

بنی‌اسدی‌ راد گفت: محدوده کنونی اجرای طرح بين خيابان باب القبله، خيابان شــهدا و خيابان جمهوري واقع شــده كه شــامل فضاهاي زيارتي و غير زيارتي است.

به گفته وی، فضاهاي زيارتي اين مجموعه شامل شبستان‌هاي رو سطحي و زير سطحي به همراه مجموعه‌هاي خدماتي مرتبط با اين بخش است كه حدود  ٤٥هزار متر مربع را شامل مي‌شود.فضاهاي غير زيارتي شامل ساختمان اداري، ساختمان مضيف، موزه و كتابخانه، موتورخانه مركزي و تونل تاسيساتي اسـت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی در بخش سرويس‌هاي بهداشتي و ساختمان مهامانسرا به مرحله نازك كاري رسيده ا ست ادامه داد: حدود ٨٥٠ چشمه سرويس بهداشتي و  ١٢٠چشمه دوش در بخش‌هاي مختلف اين محدوده مكان‌يابي شده و در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با برداشته شدن محدودیت‌ها صحن حضرت زینب(س) سال 1403 تکمیل شود تصریح کرد: با بهره برداري از اين مجموعه، زيربناي فضاهاي حرم مطهر حدود  ١٤برابر افزايش خواهد یافت.

 

ویژگی‌های خاص معماری

رئیس ستاد بازسازی عتبات کربلا با اشاره به موقعیت جغرافیای خاص محل اجرای این طرح از منظر مذهبی و تاریخی گفت: جهت تداعي واقعه عاشورا و تبلور نشان‌های تاریخی در معماری، سعي شده است كه در طراحی و اجرای پروژه از نمادهاي آن روز به نحوي استفاده شود كه يكي از مهمترين اين نمادها، تل زينبيه است.این مکان تاریخی به صورت نمادين و به شکل ساختمانی حدود  ٢متر بالاتر از ساير ساختمان‌ها و بر روي نمادي از تپه ساخته مي‌شود.

 

دلایل توسعه زیرزمینی حرم

بنی‌اسدی راد یکی از ویژگی‌های خاص اجرای این طرح را توسعه زیرسطحی اعلام کرد و گفت: با توجه به عدم امكان ســـاخت بنا در تراز بالاتر از ســـاختمان موجود حرم، ناگزير از اجراي بخش عمده‌اي از ساختمان در زير سطح موجود هستیم.

وی افزود: به دليل بالا بودن سطح تراز آب‌هاي زيرزميني در شهر کربلا، مشكلات اجرايي فراواني پيش روي مهندسان ايراني قرار گرفته بود كه با تلاش شبانه روزي تيم مهندسي، ديوار آب‌بندی با ضخامت يك متر و به عمق  ٤٠متر در دورتادور محدوده پروژه به طول ٢٥٠٠متر اجرا شدتا جلوي نفوذ آب گرفته شده و امكان خاكبرداري تا عمق ١٤ متر و اجرای شبستان‌های زیرسطحی فراهم شد.

 

برگشت برکت نذورات به چرخه اقتصاد کشور

وی با اشاره به شعار سال گفت: عمده مصالحي كه در ساخت اين بنا استفاده مي‌شود، از داخل كشور تامين شده و به این ترتیب، برکت نذر خیران و کمک‌های مردم، دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگشته و صرف ایجاد اشتغال و رونق صنایع داخلی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 994151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha