ذخیره سازی بیش از دو میلیون متر مکعب آب در آبخوان های درمیان

نصیرائی گفت: امسال با اجرای سامانه نوین آبیاری درسطح حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان درمیان بیش از دو میلیون متر مکعب آب در آبخوان های شهرستان ذخیره می شود.

«سید محسن نصیرائی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، با بیان اینکه اجرای سامانه های نوین آبیاری باعث افزایش راندمان آبیاری می شود، اظهارکرد: با اجرای آبیاری کم فشار۵۰ درصد و آبیاری تحت فشار ۹۰درصد راندمان آبیاری بالا می رود.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: امسال با اجرای سامانه نوین آبیاری درسطح ۴۹۶ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهرستان درمیان بیش از دو میلیون متر مکعب آب در آبخوان های شهرستان ذخیره سازی می شود.

 

نصیرائی با اشاره به نظام خرده مالکی اراضی در این شهرستان، افزود: با توجه به این مهم، استقبال و درخواست بیشتر کشاورزان منطقه لوله گذاری و اجرای خط انتقال آب به مزارع است، اما با این وجود امسال برای لوله گذاری مزارع هیچ اعتباری تاکنون به مدیریت جهاد کشاورزی اختصاص نیافته است.

 

وی اعتبارات اختصاص یافته سال گذشته برای اجرای خط انتقال آب به مزارع شهرستان درمیان را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته بر حسب نیاز و اقدامات کارشناسی، لوله به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان برای اجرای خط انتقال آب به مزارع  قرار گرفت و هزینه های دیگر شامل کارگری، نصب و... با مساعدت کشاورز انجام شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی درمیان از دیگر مشکلات پیش رو در طرح های آبیاری تحت فشار به حذف پمپاژ ثانویه توسط وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در طرح های اجرا شده آبیاری تحت فشار، یک نوبت آب از چاه به استخر و نوبت بعد از استخر به سامانه پمپاژ می شود در حالیکه اکنون وزارت نیرو پمپاژ ثانویه را برای اجرای طرح های جدید حذف کرده و همین امر باعث ایجاد مشکل در اجرای این طرح ها شده است.

 

نصیرائی تصریح کرد: برداشت آب در نظام خرده مالکی به صورت ساعتی است و باید آب در استخر ذخیره شده و بر اساس زمان مشخص، مورد استفاده بهره بردارخرده مالک قرار گیرد و در غیر صورت میزان آب استفاده شده توسط بهره بردار مشخص نمی شود.

 

وی با بیان اینکه برای اجرای هر طرح، باید نظام بهره برداری و اجتماعی آن مد نظر قرار گیرد، افزود: با توجه با این مهم که در نظام خرده مالکی، استفاده از آب به صورت ساعتی است، نمی توان پمپاژ ثانویه و ذخیره سازی آب در استخر را نادیده گرفت.

 

این مسئول با اشاره به ناتمام ماندن طرح های آبیاری تحت فشار در شهرستان درمیان با وجود پیگیری های انجام شده، خواستار مساعدت مسئولان برای حل این مشکل بهره برداران شد.

 

 

کد خبر 994473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha