کاهش شدید ذخایر استراتژیک خون در گیلان/ استان فقط برای ۳ روز فرآورده خونی دارد

پاکدل از کاهش شدید ذخایر استراتژیک خون در گیلان خبر داد و گفت: در حال حاضر استان گیلان فقط برای سه روز و نیم فرآورده خونی دارد و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «بابک پاکدل» امروز(چهارشنبه، 28 آبان) در جمع خبرنگاران نیاز به اهدای خون را برای کمک به بیماران خاص نظیر بیماران تالاسمی روزانه و همیشگی دانست و اظهارداشت: در حال حاضر گیلان فقط برای سه و نیم روز فرآورده خونی دارد و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

 

مدیرکل انتقال خون گیلان تاریخ انقضای پلاکت خون را بسیار کوتاه خواند و با تاکید بر اینکه بانک ذخایر استراتژیک خون استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست عنوان کرد: در حالت استاندارد و نرمال باید هفت روز ذخایر خونی داشته باشیم که این عدد هم‌اینک به سه و نیم روز رسیده و بسیار نگران کننده است.

 

پاکدل نیاز شدید و حیاتی گیلان به اهدای خون و همکاری اهدا کنندگان برای رفع مشکل کمبود گروه‌های خونی در استان را خواستار شد و تصریح کرد: در حال حاضر ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم و این اعلام نیاز سازمان انتقال خون گیلان فقط به گروه خونی خاصی مانند A و O منفی مختص نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مراکز درمانی استان گیلان طبق برآوردهای انجام شده سال گذشته روزانه به 250 کیسه خون نیاز داشتند و این نیاز امروزه به 300 واحد خون در روز رسیده است افزود: این افزایش نیاز استان به واحدهای خونی ما را نگران کرده است و برای جبران کاستی‌ها نیازمند اهدای خون بیشتری هستیم.

 

مدیرکل انتقال خون گیلان از مراجعه 57 هزار و 436 نفر اهدا کننده خون در استان از ابتدای امسال تا 26 آبان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد مراجعه کننده به میزان 50 هزار و 37 واحد خون کامل، پلاسمای سینگل و پلاکت کووید گرفته شد که حدود 49 هزار و 880 واحد آن خون کامل و 259 واحد پلاکت سینگل و 298 واحد پلاکت بود.

 

پاکدل آمار اهدای خون در هشت ماهه امسال را با مدت مشابه سال گذشته مورد مقایسه قرار داد و با بیان اینکه در سال 99 حدود 10 درصد کاهش اهدای خون داشتیم افزود: در اسفند 98 و به علت شیوع کرونا بار مراجعه کنندگان ما برای اهدای خون در استان گیلان کاهش پیدا کرد و در فروردین امسال هم بسیار افت داشت.

 

وی با اشاره به اینکه همزمان با رسیدن به فصل سرد سال و شروع موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا مراجعات اهداکنندگان خون در استان گیلان کم شده است ابراز داشت: محیط و فضای اهدای خون بسیار استاندارد است و اهدا کنندگان خون می‌توانند بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای به این مراکز مراجعه کنند.

 

مدیرکل انتقال خون گیلان با بیان اینکه طبق اعلام نظر سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل نمی‌شود اذعان کرد: پروتکل‌های بهداشتی به شکل ویژه در مراکز انتقال خون استان گیلان رعایت می‌شوند از طرفی ضمن تعبیه تهویه‌های مناسب فضای اهدای خون هم مرتبا ضدعفونی می‌شود.

 

پاکدل حضور بهبود یافتگان از کرونا در مراکز انتقال خون جهت اهدای پلاسما پس از گذشت 28 روز از بهبود یافتنشان را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: طبق یافته‌های علمی این پلاسمای خون حاوی آنتی‌بادی خاصی است که توانایی دارد در قسمتی از درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درمان قطعی برای ویروس کووید 19 مشخص نشده است فرآیند پلاسما درمانی را قسمتی از روند درمان بیماران مبتلا دانست و خاطرنشان کرد: اگر پزشک معالج پلاسما درمانی را برای بیمار تشخیص داد درخواست مورد نظر با تایید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی باید به اداره کل انتقال خون داده شود.

 

کد خبر 994562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha