گامی برای رونق اشتغال که از کانون مسجد روستای رحمت آباد فهرج برداشته شد

کانون مسجد که راه افتاد، خیلی زود فهمید که نمی شود فقط فعالیت فرهنگی کرد و باید برای دغدغه های اقتصادی و معیشتی اهل روستا کاری بکند؛ محصولات مردم را جمع آوری و در نمایشگاه های مختلف عرضه می کرد تا هم زمینه خدمت رسانی و هم انگیزه فراهم کند.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

 

پای کانون های فرهنگی هنری مساجد که به شهرستان فهرج باز شد، کانون ولی عصر(عجل الله تعالی) روستای رحمت آباد خیلی زود یکی از کانون های فعال روستایی شد و در تعامل با روستاهای اطراف، خدمات فرهنگی را به صورت شبکه ای در روستاهای اطراف تسری داد.

 

 

جوانی فعال، باانگیزه و دغدغه مند به عنوان مدیر کانون که فعالیت های ساده فرهنگی را در مسجد تسری داد و به تدریج با گسترش دایره فعالیت ها و ورود به دغدغه های معیشتی و اقتصادیِ همسایگان مسجد، زندگی روستاییان دوباره جان گرفت.

 

 

نگرانی های حمید وحیدزاده به عنوان مدیرمسئول کانون مسجد از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و ارتباط گیری مستمر او با نهادهای فرهنگی منجر به جذب خیرین زیادی شد؛ او علاوه بر این محصولات مردم را جمع آوری و در نمایشگاه های مختلف عرضه می کرد تا هم زمینه خدمت رسانی کانون به مردم را فراهم و هم انگیزه ای برای برای روستاییان ایجاد کند؛ در کانون های فرهنگی هنری ولی عصر و ثامن الائمه با بچه های مسجد چنان فعالیت کردند که الان شاگردان او مدیران مسئول دیگر کانون ها در سطح شهرستان هستند.

 

وحید زاده حالا پس از پیگیری های مستمر برای رفع دغدغه های فرهنگی و اقتصادی فهرج و روستاهای آن، مدتی است که مدیریت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فهرج را هم بر عهده دارد؛ موقعیتی که فرصت های بهتری را برای رونق فرهنگی و اقتصادی فهرج و روستاها و به تبع آن مسجدی ها فراهم می کند.

 

 

وی با توجه به استعداد موجود در منطقه و فعالیت های جسته گریخته بانوان در رشته های پته دوزی، سوزن دوزی، گلیم بافی و حصیربافی با همکاری معصومه گیتی، مدیر شرکت غزاله از خیرین کشوری؛ زمینه ارائه آموزش های رایگان را برای 500 نفر فراهم و به تدریج 90 نفر بافنده در این رشته ها پروانه تولید انفرادی کسب می کنند که از بیمه هم برخوردار هستند.

 

 

وی ادامه داد: کارگاه تولید کپه و سوزن دوزی روی کیف و کفش و مبلمان و... رونق خوبی گرفته و در بخش حصیربافی هم چون الیاف حصیر به وفور در منطقه وجود دارد، وسایل اولیه آن فراهم است و در خصوص سوزن دوزی هم به دلیل همجواری با سیستان، زنان فهرجی بیشتر از لباس بلوچی استفاده می کنند که طرح آن سوزن دوزی فراوانی دارد.

 

 

وحید زاده با بیان اینکه 80 درصد آموزش ها رایگان و 20 درصد باقی مانده هم هم توسط خیّر تأمین شده و از مردم هیچ پولی دریافت نکردیم؛ اظهار کرد: حتی اقلام اولیه را هم در اختیار صنعت گران قرار دادیم و تسهیلاتی را نیز میراث و کمیته امداد و بنیاد برکت تا سقف 50 میلیون تومان برای اشتغال پایدار پرداخت کرد.

 

 

 

وی با تصریح به اینکه مدعی نیستیم مشکل اشتغال را صد در صد حل کردیم اما{مدعی هستیم} اشتغال منطقه را رونق دادیم؛ افزود: 25 خانه بوم گردی در منطقه ایجاد شد که جدای از کسب درآمد از محل پذیرش گرشگران، با فروش محصولات لبنی و صنایع دستی نیز رونق اقتصادی برای خانواده ها ایجاد کرد.

 

 

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری حضرت ولی عصر رحمت آباد اعلام کرد: تراش سنگ های قیمتی از جمله عقیق فهرج برای عرضه به بازار از سال آینده آغاز می شود و آموزش های لازم در این باره را شروع کردیم.

 

 

 

وی در پایان گفت: در همه سال هایی که در مسجد کار فرهنگی انجام می دادم همواره دغدغه معیشت مردم را هم داشتم و برای همین با مراکز دولتی و غیره ارتباطات فراوانی داشتم که این ارتباطات باعث شد در سیستم میراث فرهنگی جذب بشوم.

 

کد خبر 994686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha