ادبیات پایداری و مقاومت در هویت بخشی خوزستان بسیار مهم است

کیانی درنظر گرفتن هویت خوزستان در موضوع ادبیات مقاومت و پایداری را بسیار مهم دانست و گفت: باید میراث ماندگار نویسندگان حوزه ادبیات مقاوت دیروز به دست نسل امروز برسد چرا که صیانت از این میراث که نگاهی توام با خلاقیت و فراگیری را می‌طلبد بسیار مهم است.

«رضا کیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: هفته کتاب امسال را در حالی آغاز می‌کنیم که بسیاری از فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تحت تاثیر بحران ویروس کرونا از حالت متعارف خارج و برخی برنامه‌ها از گردهمایی حضوری به فضای مجازی متتقل شدند.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری افزود: این بحران ظرافت‌ها و دغدغه را نسبت به باروری امر مطالعه و نشاط فکری و پژوهشی را در بین فعالان فرهنگی افزایش داده و طی هشت ماه اخیر جلسات مجازی با محوریت کتاب نشان داد که این عزم و اراده جهت حفظ و تقویت دانایی محوری و پویایی فضای فرهنگی و مطالعاتی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته کتاب باید نگاه خودمان را نسبت به چند موضوع بسیار مهم مورد بازشناسی قرار دهیم تصریح کرد: اولین موضوع مهم افزایش سرانه کتاب و در نظر گرفتن دغدغه نویسندگان، ناشران، توزیع کنندگان و فروشندگان کتاب و حتی اصحاب رسانه است که در مسیر تقویت توسعه مطالعه در جامعه قدم برمی دارند.

 

کیانی اضافه کرد: خوزستان از گذشته ایام دارای پتانسیل‌های ارزشمندی در زمینه نگارش بوده که این موضوع پشتوانه‌ای برای استان محسوب می‌شود به طوری که اصحاب قلم و اندیشه خوزستان در برهه هایی از زمان در فضای مطالعاتی، ادبی، فرهنگی و پژوهشی کشور هم نقش پررنگ و مهمی را ایفا کردند.

 

وی یکی دیگر از مسائل بسیار مهم را در نظر گرفتن هویت خوزستان در موضوع ادبیات مقاومت و پایداری دانست و ابراز کرد: لازم است که میراث ماندگار نویسندگان حوزه ادبیات مقاوت دیروز به دست نسل امروز برسد و صیانت از این میراث که نگاهی توام با خلاقیت، روزآمدی و فراگیری را می‌طلبد، بسیار مهم است.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری عنوان کرد: هنوز هم ناگفته هایی از دوران هشت سال دوران مقاومت و حماسه مردم خوزستان باقی است که این وظیفه نویسندگان حوزه ادبیات مقاومت‌ را صد چندان می‌کند.

 

وی با تاکید بر برقراری تعامل میان نویسندگان نسل امروز و دیروز تاکید کرد: در سایه این تعامل جهش و حرکت رو به جلویی را شاهد خواهیم بود، البته باید بین تمام حوزه‌ها این تعامل برقرار شود که از جمله آن می‌توان به تعامل میان اصحاب کتاب و ناشران با فضای علمی دانشگاهی و حوزوی اشاره کرد.

 

کیانی با اشاره به فضای فعلی بحران کرونا و لزوم ترویج کتابخوانی در منازل بیان کرد: خانواده‌ها باید از این فرصت قرنطینه استفاده کنند و دورهمی‌های خانوادگی با محوریت کتاب باشد تا کتابخوانی خانوادگی ترویج شود که خواندن و تحلیل کتاب در دل خانواده‌ها در این فضا می‌تواند یک فرصت برای افزایش سرانه مطالعه باشد.

 

وی بر شنیده شدن دغدغه ناشران، فروشندگان و توزیع کنندگان کتاب تاکید کرد و ادامه داد: باید برنامه‌هایی را برای حداقل رساندن مشکلات و تقویت نقاط قوت آنها اتخاذ کنیم؛ همچنین کتابخانه‌های ادارات که فرصت های مطالعاتی خوبی را در دل خود آفریدند، موقعیت خوبی جهت افزایش سرانه مطالعه هستند.

 

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری مقوله کتاب را یک مقوله میان بخشی دانست و خاطر نشان کرد: همه افکار، قشرها، قومیت‌ها، جنسیت‌ها و نگرش‌های مختلف جامعه در برابر افزایش سرانه مطالعه مسئول هستند.

 

وی اذعان کرد: شایسته است که با خود بیندیشیم و سیاست های سال گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی را با یک نگاه تحلیلی مورد سنجش قرار دهیم که چه حرکت رو به جلویی داشته ایم و همچنین نقاط ضعف، موانع و معضلات را شناسایی کنیم.

 

کیانی با بیان اینکه باید تلاش شود تا در حوزه کتاب و کتابخوانی برنامه محور عمل کنیم گفت: باید فضای ذهنی و برنامه‌های تئوریک را عملیاتی و مصداقی با مشکلات برخورد کنیم تا در مسیر حل آنها قدم برداریم.

 

وی در پایان با اشاره به ایفای نقش بسیار مهم و ماندگار روابط عمومی ادارات در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تقویت نهضت مطالعه یادآور شد: در وادی اطلاع رسانی اگر ما معتقدیم که مقوله کتاب و کتابخوانی یک مقوله میان بخشی است باید روابط عمومی ها هم در این جهت پای کار بیایند.

 

کد خبر 994945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha