کتاب «تاریخ مطبوعات همدان» منتشر شد

کتاب «تاریخ مطبوعات استان همدان» نوشته مجید فروتن در ۱۱۰۰ نسخه و در ۲۶۰ صفحه از مجموعه دانشنامه استان همدان به همت حوزه هنری این استان به چاپ رسیده است.

«مجید فروتن» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: کتاب «تاریخ مطبوعات استان همدان» با معرفی نشریات استان، از زمان چاپ نخستین روزنامۀ همدان تا امروز ، به عنوان بیست دومین اثر دانشنامه استان همدان چاپ شد.

                                                           

نویسنده کتاب  تاریخ مطبوعات همدان افزود: مطبوعات در کنار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح ، مهمترین نقش را در ترغیب و تشویق مردم برای حضور آگاهانه در صحنه های مختلف ایفا می کنند.

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان افزود: آنچه در باب مطبوعات محلی و در مقایسه با دیگر استان‌ها قابل مشاهده و تأمل است، افزایش نشریات روزانه در استان‌ها، فعال شدن نشریات تخصصی و وجود نشریه‌ محلی در اغلب شهرستان‌ها می‌باشد.

 

فروتن ادامه داد: طبق آمار سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان همدان با تعداد 68 نشریه‌ی دارای مجوز و 29 نشریه‌ درحال انتشار، بین 31 استان کشور در مرتبه‌ پانزدهم قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه کتاب تاریخ مطبوعات همدان، هر یک از نشریاتی که در همدان مجوز گرفته‌ یا در همدان انتشار یافته، معرفی کرده است، گفت: روزنامۀ «عدل مظفری» نخستین نشریۀ استان بود و در سال 1324ه‍.ق. در عصر مشروطه چاپ و منتشر می ‌‌شدکه نویسنده کوشیده است با استفاده از اسناد، تاریخ اخذ مجوز و انتشار، نشریات را ذکر کند.

 

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: کتاب را دارای سه فصل دانست و تصریح کرد: فصل نخست کتاب به پیشینه‌ی نشریات کشور و استان و همچنین نقش مطبوعات محلی در توسعۀ جامعه اختصاص دارد. فصل دوم نیز به تاریخ چاپ همدان به عنوان زمینه‌ ساز گسترش نشریات پرداخته است. فصل سوم در سه بخش، نشریات استان همدان را در سه بازۀ زمانی قاجار و مشروطه، پهلوی، انقلاب اسلامی معرفی کرده است.

 

وی بابیان اینکه مجموع نشریات معرفی‌شده در کتاب  248 عنوان است که به تفکیک، 16 نشریه به دورۀ قاجار، 51 نشریه به عصر پهلوی و 181 نشریه به دورۀ انقلاب اسلامی تعلق دارد افزود: نویسنده در پایان کتاب، سالشمار و رویدادهای مطبوعات استان همدان را فراهم کرده است و سپس بخشی را به نمایه‌ی ادواری نشریات اختصاص داده است و  تصاویر برخی نشریات نیز از عصر مشروطه تا امروز در پایان کتاب ضمیمه شده است.

 

 

کد خبر 995421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha