پنج درصد مدارس کشور تحت پوشش طرح «خوانا» قرار می گیرند.

حکیم زاده گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تنها پنج درصد از مدارس کشور تحت پوشش طرح «خوانا» قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «رضوان حکیم زاده»، در نشست مجازی ارایه جزییات طرح «خوانا» گفت: طرح خوانا یکی از مهمترین اهداف طرح خوانا ارایه مهارت های پایه های ابتدایی است.

 

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: ماموریت اصلی دوره ابتدایی ارایه تربیت و آداب زندگی درست در کنار مهارت های خواندن و نوشتن است. یکی از مهمترین اهداف ما مهارت شنیدن و گفت و گو کردن است و در مقابل می توانیم به چالش های موجود توجه کنیم.

 

حکیم زاده تصریح کرد: نمرات دانش آموزان ایرانی نشان می دهد که در زمینه مهارت خواندن و درک مطلب از سوی دانش آموزان نیاز به بهبود دارد و اگر بتوانیم در این دوره تغییرات ایجاد کنیم، این تغییرات پایدار خواهد بود اما اگر این تغییرات را به تاخیر بیندازیم و هدف گذاری مناسب نداشته باشیم، نتایج قابل ملاحظه ای هم نخواهیم داشت.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تلفیق مهارت های زندگی در مهارت های پایه خواندن، نوشتن و گوش کردن می تواند ما را به اهداف مان در دوره ابتدایی نزدیک کند.

 

وی با بیان اینکه نوشتن فقط رونویسی نیست، گفت: در طرح خوانا دانش آموزان باید فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن قلم نقادانه نیز داشته باشند و بتوانند آنچه می بینند را بیان و تصویر کنند.

 

حکیم زاده بیان کرد: باید دانش آموزان آن چیزی را که می خوانند درک هم کنند و بتوانند با زبان خود و صدای بلند متن ها را بخوانند.

 

وی به ضرورت برقراری ارتباط کلامی دانش آموزان با دیگران اشاره کرد و گفت: دانش آموزان باید نظرات، ایده ها و دیدگاه های خود را به روشنی بیان کنند و درباره یک موضوع خاص اجتماعی مطلب داشته باشند.

 

وی همچنین به ضرورت یادگیری مهارت گوش دادن در دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از دانش آموزان مهارت خوبی برای گوش دادن ندارند، باید فعالانه به دیگران گوش دهند و نظرات و دیدگاه های دیگران را بفهمند و با اتمام صحبت آنها منتظر بمانند؛ پس از اجرای طرح خوانا می توانیم دانش آموزانی داشته باشیم که این مهارت ها را فرا گرفته اند.

 

حکیم زاده تصریح کرد: داشتن ادب در مدارس ابتدایی دارای اهمیت است و به دبستان ادبستان هم گفته می شود یعنی به دانش آموز یاد داده می شود که چطور با خانواده و دوستان خود تعامل، ادب و مسئولیت پذیری داشته باشد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پنج درصد مدارس کشور تحت پوشش اجرای طرح خوانا هستند، گفت: فرآیندهای این طرح توانمندسازی مدرسان کشوری، معلمان، آگاهی رسانی به والدین و دانش آموزان و ارایه بسته های آموزشی ویژه خوانا است. قرار بود 10 درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار بگیرند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که داریم، تعداد مدارس کم شد و در پنج درصد مدارس اجرا می شود تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم.

 

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، طرح خوانا از اول دی ماه سال جاری به صورت عملیاتی اجرا می شود.

 

 

کد خبر 995532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha