کتاب بزرگترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه ها و علوم دانشمندان است

کتاب و کتابخوانی وسیله ای برای حفظ ، سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل های آینده است .

به گزارش خبرگزاری شبستان _کرمانشاه،  کتاب و کتابخوانی از گذشته تا به امروز نقش موثری در زندگی ما انسانها داشته و دارد. و باعث انتقال اخباری از گذشتگان به حال و از حال به آیندگان خواهد شد.

 

امروز با ورود اینترنت و فضای مجازی علاقه جوانان به خواندن کتاب کمرنگ شده و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذارند بطوریکه با کتاب و کتابخوانی غریبه هستند و این ها همه باعث کاهش سرانه مطالعه در کشور می شود.

 

در بسیاری از خانه های ما ایرانیان کتاب وجود دارد بخصوص حافظ، سعدی،بوستان و کتاب های دیگر ولی متاسفانه کمتر مورد توجهقرار می گیرند مگر در موارد خاص همچون شب یلدا یا مواقع ضروری و احتیاج از کتابخانه منزل بهره می برند.

 

همانطور که می دانید خواندن کتاب فواید جسمی فوق العاده ای دارد. تحقیقات نشان می‌دهد تأثیر مطالعه و کتابخوانی در ایجاد آرامش از کارهایی نظیر گوش دادن به موسیقی و پیاده روی به مراتب بیشتر است. به علاوه افرادی که اهل مطالعه هستند خواب راحت تری دارند. خواندن کتاب به تقویت حافظه کمک کرده و از ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر در سنین پیری جلوگیری می‌کند.

فرهنگ جامعه تا حدودی با کتاب و کتابخوانی غریبه شده است و اینجا است که باید تدابیری برای توسعه فرهنگ مطالعه ،افزایش سرانه آن در کشور اندیشید.

تضمین جامعه با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی 

 

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: ما هر چقدر بتوانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج دهیم آن جامعه را تضمین و بیمه کرده و باعث رشد توسعه فرهنگی می شویم.

 

وی با اشاره به اینکه در قرآن چندین بار لفظ کتاب برده شده است، افزود: در قرآن كریم ۳۲۲ بار ماده كتابت در ۳۷ صیغه مختلف به كار رفته است. برای مثال ۲۶۳ بار لفظ كتاب، كتب و مكتوبات در قرآن آمده است. سوره حمد را فاتحه الكتاب می خوانند و در ابتدای دومین سوره قرآن نیز لفظ كتاب به كار رفته و باز در جایی از این كتاب عظیم، خداوند متعال وصف كتابت را به خود منصوب كرده است (و كتبنا فی الارواح). علاوه بر این احادیث متعددی وجود دارد .

 

 مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در مورد زندگی امام حسن تصور ما این است که ایشان مذاکره و صلح کردند بعضی هم به همین دلیل می گویند چون ایشان مذاکره کردند پس ما هم باید مذاکره کنیم در صورتی که این گونه نبود و نیست . 

 حجت الاسلام احمدی درخصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی با معرفی کتاب دو امام مجاهد برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: کتاب سخنرانی های رهبر از سال ۵۲ و ۵۳ به نام دو امام مجاهد در رابطه با زندگینامه امام حسن و امام حسین علیه السلام نوشته شده که با خواندن آن ذهنیت فرد نسبت به صلح امام حسن و جهاد امام حسین یقیناً تغییر خواهد کرد.


 اجرای طرح  ملی شنبه های کتاب در راستای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه

 

حجت‌الاسلام مجتبی فتح اللهی نزاد معاون اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح ملی شنبه های کتاب مساجد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: در این طرح کتاب های مفید با موضوعات مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در زمینه های مختلف از جمله شعر، رمان، داستان و با در نظر گرفتن رده های سنی مختلف و نیازهای بومی منطقه انتخاب می شود.

 


وی با اشاره به کتاب خاطرات شهید سیاح کالی "بهنام یادت باشد" ، افزود: کتاب به قلم همسر شهید نوشته و خیلی هم قطور نیست اما چنان خاطرات شهید را به تصویر کشیده که انسان، از روحیات این شهید و این زوجی که با الگوهای اسلامی سعی کردن خودشان را هماهنگ کنند و خوشبختی را در این راه دیده اند، لذت ببرد.

 

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه تصریح کرد: در این کتاب از تلاوت و حفظ قرآن و حضور در هیئت و مساجد و زیارتگاه ها و با توجه و کمک به نیازمندان یادشده که می‌تواند الگویی باشد برای جوانان ما که به دنبال الگو و سرمشق برای زندگی خود هستند .


حجت الاسلام فتح اللهی نژاد اظهار کرد: طرح ملی «شنبه‌های کتاب» با هدف آشنایی با کتاب‌های مختلف و سودمند ، افزایش سرانه مطالعه ، ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه ، آشتی جوانان و مردم با کتاب و کتابخوانی و انس گرفتن کودکان و نوجوانان با کتاب در کتابخانه های کانون مساجد در حال اجرا است.

کد خبر 995809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha