تغییر رفتار مردم با اجرای طرح محله محور مبارزه با کووید ۱۹ باید پایدار بماند

اسماعیلی ندیمی با اشاره به اینکه طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی در راستای کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است؛ گفت: در این طرح باید به سراغ خانواده ها برویم و به آن ها آموزش و تذکر دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان دکتر علی اسماعیلی ندیمی یکشنبه ( 2 آذر ) در اولین جلسه هماهنگی قرارگاه عملیاتی طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد مقابله با کرونای شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه میزان شیوع گسترده بیماری کرونا در رفسنجان به دلیل برداشت پسته و کارگران و نیز دورهمی های خانوادگی ایجاد شد؛ بیان کرد: اگر فردی در خانواده ای به این ویروس گرفتار بود، بدون محافظت شخصی در جمع دیگر اعضا حضور پیدا می کرد که موجب شد سایر افراد خانواده هم درگیر این بیماری شوند.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود:  ما منبع و کارخانه بزرگی از تولید ویروس را در جامعه به راه انداختیم و مردم با رفتارهای غیر بهداشتی خود باعث افزایش مرگ و میر شدند؛ همچنین سرایت پذیری بیماری کووید19 الان 10 برابر شده است، به زودی بررسی ها نشان خواهد داد هیچ خانواده ای از گرفتاری کووید19 مصون نمانده است، زیرا خانواده های بسیار زیادی عزادار شدند و در بخش درمان هم تعداد بسیاری از پرسنل مبتلا شدند و یکی از پرسنل با اخلاق-زهرا حسن رمضانی_ در اتاق عمل بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) بر اثر این بیماری شهید شد.

 

 

 

وی ادامه داد: از 2 هفته قبل تاکنون مقررات سختگیرانه نسبتاً خوبی در رفسنجان ایجاد شد و به تدریج آمار سرپایی رو به کاهش رفت اما آمار بستری ها هنوز وضعیت مطلوبی ندارد، گرچه روند کاهشی در میزان بستری هم داریم به طوری که از 27 آبان تا به امروز  از 128 مورد بستری  به104 نفر بستری رسیده ایم.

 

 

 

دکتر اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه  تنها درمان قطعی موثر در مبتلایان کرونا، رساندن اکسیژن است؛ گفت: در بخش بستری مشکلات بسیار زیادی داشتیم و در مقطعی 200 بیمار مشکوک و قطعی در بخش های بیمارستان بستری بود  و وضعیت اکسیژن رسانی در بیمارستان مطلوب نبود که با همت مجتمع مس سرچشمه این بیمارستان به تانکر 8 تُنی و منبع تولید 600 لیتری اکسیژن مجهز و وضعیت اکسیژن رسانی به بیماران بهتر شد.

 

 

 

وی افزود: متأسفانه تعداد زیادی از خانواده ها عزادار شدند و این برای ما سخت و دردناک شد  و تقریباً همه وقت خود را به کاهش در مرگ و میر معطوف کردیم.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: همه کشورهایی هم که استراتژی آن ها مثل کشور ایران است وضعیت همین است؛ تایلند 70 میلیون نفر جمعیت دارد و از لحاظ توسعه یافتگی هم مانند ایران است  تایلندی ها 60 مورد مرگ و 4 هزار مورد ابتلا داشتند، اولین مورد کووید19 در سرزمین غیرمادری در تایلند دیده شده است یعنی در خارج از چین در تایلند بود.

 

 

 

وی ادامه داد: تایلند حدود یک میلیون داوطلب سلامت روستایی دارد  این ها درب خانه های مردم رفتند و تست کردند و به آن ها آموزش دادند که در برابر این بیماری چگونه خود را مصون نگه دارند و حفظ کنند و نتیجه این استراتژی موفق آن ها این شد که 60 مورد مرگ با 4 هزار مبتلا داشتند همچنین کشور دیگری از نظر جمعیت مثال بزنم ببینید در انگلیس با جمعیت 68 میلیون نفری، هم یک و نیم میلیون نفر مبتلا به کرونا شدند که  50 هزار نفر از این تعداد مرگ و میر را به دنبال داشت.

 

 

اسماعیلی ندیمی با اشاره به سیاست های دنیا که مبنی بر  سختگیری، جریمه و رها کردن است؛ گفت: این ها جواب نمی دهد، سختگیری و کمی فشار به جامعه  و سپس اوضاع که کمی بهتر شد رها کردن آن موجب برگشت پذیری اپیدمی و افزایش میزان ابتلا و ... می شود؛ طرح  شهید حاج قاسم طرح بزرگی در جهت همین اقدامات بهداشتی است؛ این طرح به نام شخص برجسته ای از کرمان است و باید به خود افتخار و بر اجرای درست این طرح پافشاری کنیم، اگر هم بخواهیم مردم به کسب و کارشان برگردند باید تلاش کنیم شهرستان از وضعیت قرمز خارج شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه در طرح محله محور، خانواده مهم است؛ تصریح کرد: ثابت شده که دورهمی های خانوادگی  و کسب و کارهای کوچک خانوادگی موارد ابتلا را افزایش می دهد پس باید به سراغ خانواده ها برویم و آموزش دهیم  که دور هم جمع نشوند اینکه دور از چشم نیروی انتظامی، دادستانی، پلیس، سپاه و بسیج به دورهمی می پردازند این گول زدن خودشان است.

 

 

 

اسماعیلی ندیمی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم رفتار مردم با برداشته شدن محدودیت ها تغییر قابل توجهی نکند در چند ماه پایان سال سخت بگیریم ممکن است اوضاع در زمستان بدتر از پائیز باشد باید این تغییر رفتار را با آموزش در خانواده ها و تذکر ها و هشدارهای لازم پایدار کنیم.

 

 

 

کد خبر 995924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha